Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 23:26
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Håller med om det. Det är sannolikt att de inte ens klarar att avfyra några kärnvapen.

Skickar de en atombomb, så kommer både EU, USA och Kina gå in. Och när det ändå är igång kan de nollställa Mellanöstern samtidigt
Citera
2022-02-27, 23:26
Medlem
Jag mår fysiskt illa av det här kriget. Har ingen egen koppling till Ukraina eller Ryssland för den delen, men fan vilket djupt hat jag börjat känna för Putin och hans stöttepelare. Också ny känsla: Skulle gärna kasta molotovcocktails eller skjuta tillbaka mot ryssarna. Minns inte att jag någonsin känt så starkt att jag skulle kunna döda någon annan.
Citera
2022-02-27, 23:27
Medlem
Jag tror att det finns en stor risk nu att många av oss dör inom några veckor när vi får atombomber på oss. Inte så mycket vi kan göra, det är vad det är.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Exakt min poäng. Urbana strider mot en motiverad fiende på hemmaplan är ett HELVETE för angriparen.

Jepp. Jag tror att just motivationen att motstå invasionen blev gravt underskattad av Putin.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Exakt. Bättre att omringa. Slå ut elen och matförsörjningen.
Det tar lite längre tid men mjukar upp försvararna rejält innan man går in.

De har inte resurser att omringa på ett sådant sätt som inte gör dem sårbara.
De har inte tillräckliga styrkor för att kunna hålla hela Kiev. De sprids ut och blir därmed sårbara.
Ukraina har dessutom inte ALLA sina styrkor i Kiev. Det kommer motangrepp från andra håll.

Att omringa kräver enorma resurser och medför svårigheter och sårbarhet. (För de som omringar).
Citera
Medlem
nerdhs avatar
Visste inte att dom turkiska drönarna var så effektiva att bekämpa enskilda soldater.

Nån som vet vad dom skjuter med?

https://www.youtube.com/watch?v=EDQqApz06qE
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Håller med om det. Det är sannolikt att de inte ens klarar att avfyra några kärnvapen.
Nej, det är inte det minsta sannolikt.

Det går inte bra för Ryssland, men hade de varit så kassa som du försöker ge sken av hade det här redan varit över.
Citera
2022-02-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Vapnen är nedflugna med Globemaster som landat i Polen i kväll.
Och i morgon em ska de rösta om det i Riksdagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Hur legitim Putin är som ledare har inget med Ukraina att göra. Jag gillar inte Putin och önskar att han blivit av med makten för länge sedan. Men hur usel Putin än är så har läget i Ukraina inte heller varit bra. De har länge legat lågt på demokrati-index.

Demokrati
Ukraina 39, Transitional or Hybrid Regime
Russia 7, Consolidated Authoritarian Regime

Frihet
Ukraine 61, Partly Free
Russia, 19 Not Free

Ukrainarna har i alla fall anledning att kämpa för att det inte ska bli avsevärt värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Polen, Slovakien, Bulgarien har MiG-29 i förband. Man kan tänka sig att någon eller några av de länderna helt enkelt skeppar över dem till Ukraina och ersätter/uppgraderar med något annat som de får en bra deal på.
Frågan är hur många som är flygdugliga samt hur många flygplan ett land vill offra i tider av osäkerhet.
Polen har väl även kvar SU-22 och Bulgarien SU-25
Om inte EU betalar flygplanen så är frågan hur dessa ska finansieras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den hemkörda spriten gör inte saken bättre...

Skämt åsido, det är en stor tillgång för den svagare sidan i alla asymmetriska krig, att det med ganska små medel går att beröva den starkare parten sömnen. Jag är lite förvånad att ryssarna gör nattoperationer med stor trupp. Vore bättre att låta dem sova och slänga in lite granater mot Kiev som håller ukrainarna vakna istället. Och sen sätta in fräscha soldater mot lite slitna försvarare.
Håll angriparna blöta, kalla, trötta och hungriga
Citera
2022-02-27, 23:29
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riotsstoir
Jag mår fysiskt illa av det här kriget. Har ingen egen koppling till Ukraina eller Ryssland för den delen, men fan vilket djupt hat jag börjat känna för Putin och hans stöttepelare. Också ny känsla: Skulle gärna kasta molotovcocktails eller skjuta tillbaka mot ryssarna. Minns inte att jag någonsin känt så starkt att jag skulle kunna döda någon annan.

Samma här. Kan inte riktigt förklara varför den här konflikten rör upp så mycket känslor. Jag brukar inte reagera nämnvärt (tyvärr). Kanske för att de står ensamma i ett orättvist krig mot vad man åtminstone trodde var en helt övermäktig fiende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in