Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 23:05
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
1 USD = 75-79 rubel innan kriget. Nu köar desperata ryssar och köper "äckliga dollars" för 150-200 rubel. Vad blir imorgon? Era gissningar? Jag gissar på 175 med hoppas på 500!*

Det är nog bara fantasin som sätter gränserna. Sist jag hörde var det tio ryska banker som kommer uteslutas ur SWIFT, det lär ju göra det mer eller mindre omöjligt för dem att växla in fler dollar (och många andra valutor) på det sätt de är vana vid. Så de dollarreserver som de utsatta bankerna har lär nog ätas upp jävligt fort och priset kan rent teoretiskt dra iväg till månen innan de blir helt otillgängliga.
Citera
Medlem
MuntertMongos avatar
Att rasputin kraftigt missbedömt situationen är ju uppenbart.

Ukrainarna jublar inte, EU och NATO är mer enade än någonsin, fler och fler ryssar protesterar. Han har redan förlorat och vet nog det, nu handlar det bara om möjliga slutstationer. Vilken station det än blir kommer han själv antagligen hamna på rälsen.

Kinas grundinställning är stabilitet till varje pris, det har rasputin äventyrat och det hatar dom honom för. Men precis som rasputin vill dom inte ha Nato på tröskeln. Därför avvaktar dom. Kinas tidigare uttalade "nära samarbete" med Ryssland kan också ses som Molotov-Ribbentrop paktens fördröjande av Rysslands agerande mot Tyskland.

Kanske dags för ett nytt Jalta där segermakterna med USA och EU på ena sidan och denna gång Kina på andra delar upp Ryssland längs Uralbergen i öst- och västryssland. Muren är redan färdigbyggd.
Citera
Medlem
"Zelensky office confirms Russian troops have taken Berdyansk, home to naval base, on the Azov sea. Key point on the land bridge to Crimea."
https://twitter.com/olliecarroll/status/1498055522259451906

Ukraina verkar inte ha något att sätta emot i söder och sydöst.
Citera
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Just nu en hel del flyg över Ryssland på väg till eller från länder på kontinenten.

Jag läste att det ryska flygförbudet över EUs luftrum börjar gälla from midnatt så kan nog tänkas att många vill hinna hem/bort innan dess.
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Flyglarm i Kiev nu!
Citera
2022-02-27, 23:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jävlar vad snabbt det gick i så fall. Trodde det behövdes ett riksdagsbeslut.
Nej, enbart regeringsbeslut behövs. Bra med lite verkstad för en gångs skull!
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, det är jättesorgligt. Men jag ser inte vad det har att göra med huruvida Rysslands kärnvapen kan explodera av misstag för att de är gamla.
Det är dyrt att underhålla kärnvapen och avfyrningsramper. Rysslands pengar har gått till landets oligarker och Putins personliga palats. Putin har prioriterat att bygga golfbana och simbassäng åt sig själv.

Ryssarna kan ju hålla tummarna för att Putin har investerat tillräckligt i landets kärnvapen så att de inte exploderar direkt vid avfyrningen och dödar invånarna i närområdet.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Bonden som stjäl stridsvagnen är helt legit. (Ej fake)
De försvarar så mycket det går.
https://mobile.twitter.com/blacktidus1/status/1498028064235732995?s=20&t=Z7dZShXasMrXm_gGq-YBhA

Härligt klipp.
Citera
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seradas90
Jag är mer rädd att idioten ska använda kärnvapen. Nu har ju massor av länder hjälpt Ukraina så vi är ju inte ensamma som måltavla. Men klart det skulle kunna bli vi....

Han kommer inte använda kärnvapen, han har minst 3 döttrar som han då mer eller mindre kommer avrätta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Nu gillar jag inte Putin men läget i Ukraina är inte så enkelt som att de har en demokratiskt vald ledare. Både väst och Ryssland har backat upp olika politiker i landet. Det har varit mer eller mindre en intern politisk strid under ett par decennier minst.

2014 så kuppades den dåvarande ryssvänliga presidenten bort i och med Euromaiden-protesterna. Då denna kupp egentligen var brottslig menar Ryssland att dagens styre inte är legitimt i Ukraina även om det haft val efteråt. Sen kan man fråga sig hur demokratiska de valen varit.
Med tanke på det utbredda valfusk och arresteringar av alla med en chans att bli valda som barnamördare V.Puttin stått bakom sedan han kom till makten, så är det få ledare i världen som är så illegitima som den stinkande Puttler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ok, ber om ursäkt.

Trodde det var att jag var ett "rysstroll" per automatik i.o.m att jag ställde mig frågande om saken. Detta då när du hänvisade mig till RT.

(kommer inte in på RT härifrån norge, slut på det..)

Jo, det skulle jag gärna göra men i just det här fallet stämmer nog informationen på RT.
Tydligen kan Turkiet stänga men måste släppa igenom fartyg returning to base. Precis som någon skriver ovan.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Putin vurmarna ropar: Peace in our time!

Vi har dock hört det förut.

Intressant är att Putin i sitt tal i samband med att han annonserade att en fredsbevarande insats skulle starta i Ukraina sade att eftergiftspolitiken gentemot Västs aggressioner mot Ryssland nu måste ta slut.

Eftersom imperialisterna i Washington bara respekterar våld, så måste våld nu användas av Ryssland för att säkra freden.

Putins tal med engelsk undertext:
https://www.youtube.com/watch?v=1qS6J-WbTD8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in