Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Gäsp. Ukraina har en god och växande ekonomi. Det är Ryssland som är fattiga och där folk inte har råd med bilar. Ryssland.
Väst har inte gjort ett skit – du repeterar Rysslands konspirationsteoretiska dynga. Vi i väst tar hand om våra egna familjer, företag och länder. Punkt. Vi skiter i Ryssland – fram till nu när deras råtta till ledare hotar hela världen med kärnvapen.
Jag vet att ni "skiter i Ryssland" och det var ju det som var problemet. Dom som hade det bra i Ukraina har ju tagit bilen eller tåget och åkt till Polen men övriga är kvar. Du vet de flesta tjänar inte så mycket pengar där, omkring 300 dollar i månaden, det och resten av landets tillgångar stjäl regimen och oligarker på olika sätt. Det är mer eller mindre likadant som i Ryssland och den stora anledingen att Ukraina tyvärr inte är med i EU efter alla år. Jag har inga vänner i Ryssland men jag har i Ukraina och jag tycker det här är förbannat tragiskt. Naturligtvis är dom också förbannad på Putin och fattas bara annat för dom är ju rysktalande och ingen viftar mer intensivt och oroligt med den Ukrainska flaggan än dom gör. Nej, jag pratar ingen politik med dom.

Vad repeterar du för dynga då i inlägg efter inlägg och vems ärenden springer du?
Citera
2022-02-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Vi har ett till enormt problem förutom putin. Psykopater i väst som vill provocera fram ett världskrig...dom finns dom med, och är änu farligare, för dom syns inte i media.

Vilka då? Invaderar de också länder men media rapporterar inte om det?
Citera
2022-02-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Tack till Hultan, Maggan, ÖB och andra inblandade för att SVERIGE väljer sida!
Känner stolthet över att vi som land äntligen släppt ”neutraliteten” i denna fråga.

Smutsländer som Turkiet och Ungern, har ingen plats i EU.

Vi är mitt uppe i någonting som kommer forma våran framtid.

Nog för att jag inte alls gillar Turkiet, men har inte ukrainarna använt sig av deras drönare? Har sett flera som har postat inlägg om just de turkiska drönarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Putin kan mkt väl resonera att svenska vapen dödar ryska soldater.
Med tanke på hur många döda ryska soldater barnamördare V.Puttin har på sitt samvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Skriv hellre ingenting än korkade inlägg om ingenting.
Står ingenting om dina inlägg att Ukraina ska kapitulera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nej, jag anser inte att man ska stryka någon regim medhårs och allra minst en auktoritär sådan som angriper sina grannländer, men samtidigt hoppas åtminstone jag på ett slut på striderna och fred i Ukraina. Det är ganska lätt för den som sitter här i Sverige att säga att det enda som är acceptabelt är att Ukraina sätter hårt mot hårt, kosta vad det kosta vill.

Det är mycket möjligt att samtalen som förs nu inte kommer leda någonvart men man kan åtminstone hoppas på en deskalering.

Har inte sett någon som krävt nånting av Ukraina, själv har jag aldrig yttrat något liknande iaf.

Jag tycker däremot att det verkar som att Ukraina har skött det hela bra, man står upp för sig själva även om kostnaden lär bli stor. Allt har sitt pris
Det var ingen som trodde på balterna heller men frågan är väl varför någon försöker ge legimitet till Ryssland öht med tanke tidigare övergrepp i närområdet och mot sin egna befolkning.
Det är enbart pga att man sitter på en enorm kärnvapenarsenal som folk ska backa.

Ryssland är den som invaderar och som nu borde backa.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Källa på det tack nu!

Men sätter du vapen på civila, (som regimen i Ukraina gör) som inte har jävla aning om vad det får för konsekvenser, ja då är man jävligt korkad. Ryssarna är tränade för krig, det är inte Igor 55 år som käkat chips i soffan och helt plötsligt ska gå ut i krig med en AK-45 i handen...tragiskt, ja självklart men även 100% sant.

Ryssarna tränade för krig? Inledningen har milt sagt varit en katastrof. Stora förluster på flygfarkoster redan och inte totalt luftherravälde än med en total överlägsen krigsmakt. Tusentals soldater döda och krigsmateriel för miljarder borta. Den logistiska kedjan har varit under all kritik med kolonner av ryska stridsfordon vilse och med soppatorsk på den ukrainska landsbygden.

Sanningen är att Ryssland helt saknar stridserfarenhet och har inte en aning vad som krävs logistiskt och taktiskt för en lyckad operation. Visst har de modern materiell men mycket är också föråldrat. De kommer såklart ta lärdomar av sina misslyckanden här men deras bild som den farliga ryska björnen har fått sig en rejäl törn.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Ukraina kommer med en mycket stark hand till förhandlingsbordet nu med vapen av alla möjliga slag på väg till dem. Till och med kontanter till armen att köpa vapen av diverse vapensmugglare.

Det Vitryska folket går ut ur husen och protesterar mot sin diktator som redan gjort generaltabben och låtit Putin använda hans land för att flankera Ukraina efter att han redan bråkat med Polen som velat gå på Putin sen dag ett.

Putin hotar alla som tvekade att hjälpa ukrainarna, så även oss och våra familjer.

Putin skulle nog inte drivit det här med kärnvapen ett steg längre för att verka tuff inför förhandlingarna.

Nu sitter han med 5 random kort på handen med Ukrainarna har Royal Flush.

Min gissning är att Ryssarna kommer förlora detta militär nu. Putins enda val är att använda kärnvapen (om de nu fungerar) om han vill segra i Ukraina till varje pris. Om några dagar när vapnen har kommit så kommer ukrainarna ta skjuta dem i bitar. Ryssarna kommer kapitulera när de möter ett motstånd de aldrig tidigare upplevt.

Antingen kommer han bli avsatt av sitt eget folk eller så kommer Ryssland bli en grushög i slutändan.

Jag hoppas på det första.

Men de har krigat endast några dagar. Vet du hur länge kriget i Vietnam eller Afghanistan varade? Eller för den delen de flesta andra krig…

Här hittade jag en lista på kortaste krigen:

https://listor.se/varlden/historiens-kortaste-krig/
Senast redigerad av Konfucius2 2022-02-27 kl. 22:55.
Citera
Medlem
Detta eviga snack om tjetjenerna, hållit på i denna tråden sedan dag ett.
Detta är ingen MMA match, Tjetjenerna är precis av samma skrot och korn som alla andra militärer.
De kommer även de dö i dröser, frågan är bara vad de har för order när de väl tar sig in i centrala Kyiv?
Ska de massvåldta kvinnor och flickor då? Ska de hugga av halsarna på män? Ska de leka ISIS?..
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Erdogan har stängt Bosporen också. Inga fartyg som vill in i Svarta Havet och som kan tänkas komma att delta i strider får komma in.

Utmärkt!

Då hade den grekiska munken rätt ändå.

Köp popcorn se världen gå amok och erdogan får blir det första exemplet på hur ett land går under fullständigt...

Så onödigt hela denna historia är...Patetiskt
Citera
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5135653
Ang. EUs finansiering utav stridsflygplan.
Ukraina frågar efter MIG eller Sukhoi plan som deras piloter kan manövrera.
Finns ett X-antal EU-länder som innehar dessa.

https://www.wsj.com/livecoverage/russia-ukraine-latest-news-2022-02-26/card/zjCJ5iME2keSkxfiaIpr

Polska MiG-29 står väl närmast till hands. Som sedan ersätts med F-35 som tack för ett fantastiskt gott arbete med att säkra EU:s gräns tidigare i vinter, en strålande hantering av de ukrainska flyktingarna och som en ursäkt för den behandling den rekorderliga polska statsledningen fått utstå den senaste tiden. Polska framstår verkligen som ett föregångsland i denna affär.
Citera
2022-02-27, 22:54
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Drog du den där siffran ur rumpan. 80 000 verkar vara den riktiga siffran enligt populärhistoria.

https://popularhistoria.se/krig/andra-varldskriget/de-finska-krigsbarnen

Jo det gjorde jag, du har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in