Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Förmodad tos-1 som spränger UA vapendepå. Jävla smäll... Galna Ivar med stora vapnet.

https://www.youtube.com/watch?v=2cwjOvzLXQk&ab_channel=WarLeaks-MilitaryBlog

Tror inte det, är nog vapnen som smäller.

Hade det varit en tos1 så hade man liksom upplevt tryckvågen även i filmen.
Citera
2022-02-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Dom behöver inte implementera något. Montreux konventionen har varit implementerad sedan 1936 och det är Turkiets val att omklassificera konflikten i Ukraina till ett regelrätt krig som "implementerar" rätten att blockera båtar som är tänkta att användas till krig och endast medge passage till civila skepp samt militära fartyg som är påväg till home port och som ej är tänkta att användas till vidare krigsföring. Märk väldigt noga den sista raden där.

Läs konventionen för du har missat något. Något väldigt viktigt.
Citera
2022-02-27, 22:45
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ett kärnvapen exploderar inte bara sådär. De har ganska rejäla säkerhetsåtgärder för att det inte ska kunna ske.
Absolut. Förutom ryssarnas eländiga kärnvapen.

Du hade på samma sätt kunnat beskriva ryska tanks: "Ryska tanks blir inte bara stående på ukrainska vägar sådär."
Men det är precis så det är. Det står sönderrostande ryska tanks överallt längs de ukrainska vägarna.
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway00
Det verkar nu som att Kievs borgmästare tagit tillbaka sitt uttalande om att Kiev är omringat. Undrar vad som stämmer.

https://www.rt.com/russia/550795-ukraine-kiev-mayor-encircled/
Ja det är svårt att veta vad som stämmer. Det lär välvilja sig så småningom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway00
Det verkar nu som att Kievs borgmästare tagit tillbaka sitt uttalande om att Kiev är omringat. Undrar vad som stämmer.

https://www.rt.com/russia/550795-ukraine-kiev-mayor-encircled/
Ja inte fan får du reda på vad som stämmer via RT.com i alla fall.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Infanteristrid i mörker är mycket komplicerat, och det är ännu värre i stadsmiljö. Förmågan kräver konstant övning och ställer stora krav på den enskilde soldatens skicklighet. I förband från kompani och uppåt är det bara en handfull nationer i världen som klarar av det.

Utöver det så är utrustning för mörkerstrid väldigt dyrt. Att utrusta en infanteripluton med mörkermateriel kan kosta en miljon kr och uppåt. Det sagt så är jag förvånad över att knappt några Ryska förband, inte ens deras s.k elitförband, verkar ha förmågan.
Strida gata för gata är ödesmättat för motståndaren dvs Ryssarna då Ukrainarna har fördelen att utnyttja sin hemmaplan, Det är snipers utplacerade och sedan så är det folk på balkongerna som inväntar dem och rätt tidpunkt så är fronten överraskad och drivs på reträtt..

Ryska militären är inte så välutrustade vare sig maskinellt eller teknologiskt så det där strida i mörker fungerar inte riktigt enl planen samt moralen är inte den bästa heller, Dem vet att dem lär inte komma hem igen utan förmodligen bli dödade i en strid där dem skulle haft en övning som var Kamrat Putins ursäkt till invationen!
Citera
2022-02-27, 22:46
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Ok men av 5000 Svenska Boforstillverkade pansarskott så bör de ju träffa en och annat ryskt fordon eller? vare sig de siktar dåligt eller ej. De ger nog dessa främst till soldater som skjutit förut och inte random civilperson får man ju hoppas.

Pansarskott m/86 är enkel att hantera, närmast självförklarade. Instruktion finns tryckt på vapnet och har man tillgång till internet finns instruktionsvideo som på ett par minuter går igenom handhavandet. Nu var det över 20 år sedan jag övade på vapnet men minns ändå handhavandet: Vapnet får ej avfyras i stängda rum. Dra ut säkringssprinten. Fäll ut axelstödet. Dra bak främre plastkåpan så att främre riktmedel fälls ut. Dra fram bakre plastkåpan så att bakre riktmedel fälls ut. Rikta vapnet mot målet. Spänn hanen. Ropa "Skott kommer!" Fäll in säkringen med fingrarna. Tryck på avtryckaren med tummen. Släng ifrån dig det förbrukade pansarskottet och fortsätt bekämpa fienden med ditt handeldvapen.
Detta är det perfekta vapnet till gerillakrigföring. Ryssarna kommer att få väldigt mycket svensk dålig stämning.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Så här går det när Rutski försöker inta Kharkov, bara några mil från gränsen:

https://www.youtube.com/watch?v=tZsuteJN6AM

Slakt på ryska pojksoldater. OBS: Jag tycker inte att det är bra att någon dör. Dessa pojksoldater vet knappt var de är, och blir slaktade av den övermäktiga Ukrainska styrkan.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Tycker det är mer fånigt när blattar som flytt sina länder pratar om krigare.
De första som kommit som flyktingar hit är dröser med män som lämnat kvinnor och barn i sticket.

Tillskillnad från alla blattar så har vi faktiskt ett eget land, där våra förfäder alltid har levt.
Blattarna har fått lämna allt i sticket, kunde inte ens leva upp till sina förfäders önskan.

Antar du är Balkankille.
Många Balkanfolk jag känner berättar att när de åker tillbaka till sina hemländer på semester viskas det bakom ryggarna att de är svikare och fegisar som lämnat länderna i sticket när de andra fick kriga och bygga upp det som var raserat.

Aa jag är Balkan kille. Svårt att göra val när man är fem år och kommer till ett nytt land. Vi har med våra länder, glöm inte det. Tror Balkan inte behöver förklara sig bör det gäller krig. Jag menar 400.000 har flytt Ukraina på fyra dagar. Kommer kriget till Sverige kommer ni fly med. Tro mig. Tror du missförstod mig jag menar inte att svenskar är fjantar överlag men blir lite komedi över det hela när flashback användare ska prata om tjetjener. Det är ett mycket hård folkslag som man måste nöta ut. Vare sig det gäller en vanlig konflikt eller krig. Jag har haft med dom att göra.

Vi kan ta det på PM. Vi är på samma sida.

Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Ändå får du orgasm varje kväll tjetjenier är på väg?

Du som verkar runka till Putin. Jag har varit på Ukrainas sida sen dag ett.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Det har inte ens gått 1 vecka och Kiev är omringat. Behöver jag säga mer?

Seså. Hela EU kommer ändra på den saken om inte annat. Det är bara att packa väskan medan du kan.
Citera
Medlem
Eastwings avatar
Undrar hur mycket Putins pissvaluta rubeln rasar i morgon när marknaden öppnar Moskva, vad tror ni?
Citera
Medlem
Putte kommer lägga sina bomber där han behagar...ni kan inte göra ett skit åt det... Själv går dom ner i sina själv försörjande bunkrar tills faran är över..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in