Citat:
Ursprungligen postat av
slashx
Alla kan ju inte gå in på ett långt led in i Kiev. Staden tar tid och tvingar dom att bryta in sig i mindre delar. Bakom varje dörr, korsning och så vidare sitter en ukrainare med pskott och Kalashnikov.
Tror snarare att de tar kontroll av närmiljöer kring städer.
Tjetjenerna har trupper med erfarenheter att strida i urbana miljöer men även ryska trupper har skaffat erfarenheter i Syrien, att placera trupper i en urban miljö som inte har erfarenhet är troligtvis ett problem då man inte kan strida och använda vapensystem på samma sätt.
Jag kan även tänka mig att risker för ofrivillig vådabekämpning är stor även från Ukrainska stridande framförallt när man delar ut vapen lite väl fritt och bemannar med materiell med bristfällig eller avsaknad utbildning.
Jag hade inte blivit förvånad om många civila installationer beskjuts av "misstag".
Jag kan även se ett problem med stridande utan uniformer vilket kan utsätta andra civila i fara men även att det kan påverka propagandan när man bara kan ta vapen ur handen och hävda civila offer eller att beskjuta fienden från civila byggnader vilket utsätter andra civila i fara.
Även om Ukrainska soldater har fått utbildning av väst så har man kallat in människor som inte har det i en väldigt spänd miljö.
Det är ett krig och hur man än gör så kommer många människor få sätta livet till.