Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 22:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Du har bevisligen inte läst innehållet då det inte någonstans står att dem har implementerat något.
Det finns Bosphorus Treaty upplagt på nätet som både Turkiet och Ryssland skrivit på där du har svart på vitt vad reglerna är.

Läsa ett jävla twitter inlägg från en av de stridande parterna och ta det som fakta är under all kritik.

De kan i bästa fall blockera Ryska fartyg som INTE tillhör Svarta Havet flottan. Vilket i realiteten inte gör ett skit då svarta flottan redan kryllar av fartyg. Skulle något annat blockeras så är det "Act of War" dvs NATO har förklarat krig mot Ryssen. End game.

Dom behöver inte implementera något. Montreux konventionen har varit implementerad sedan 1936 och det är Turkiets val att omklassificera konflikten i Ukraina till ett regelrätt krig som "implementerar" rätten att blockera båtar som är tänkta att användas till krig och endast medge passage till civila skepp samt militära fartyg som är påväg till home port och som ej är tänkta att användas till vidare krigsföring. Märk väldigt noga den sista raden där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Tvärtom det är point and klick. Jag har skjutit AT-4 ett flertal ggr skarpt tom det rensar bihålorna mycket fint

Stog det nån redo att besvara elden också?
Citera
Medlem
Det verkar nu som att Kievs borgmästare tagit tillbaka sitt uttalande om att Kiev är omringat. Undrar vad som stämmer.

https://www.rt.com/russia/550795-ukraine-kiev-mayor-encircled/
Citera
2022-02-27, 22:44
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om Ryssland (eller något annat land) skulle få för sig att invadera Sverige, hade du då önskat att Norge, Finland, Danmark och andra länder hade resonerat likadant?

Är det inte så dom historiskt har gjort? Finland fick för det mesta slåss på egen hand. Danmark hjälpte till med invasion av sitt egna land. Norge kämpade på lite grann. Vad gjorde vi då? Jo, vänd kappan efter vinden och tjänade den herre, som var för tillfället var starkast.

Vilket gjorde att vi blev ett väldigt rikt land.

Nu har vi glömt historien och tänker med vett o vilja delta i den återkommande slakt som europa är känd för att ha...
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Gör de verkligen det eller är de snarare "neutrala" på samma sätt som exempelvis Kina? Dvs. inga fördömanden men heller inget direkt stöd.
https://www.wsj.com/articles/india-avoids-condemning-russias-invasion-of-ukraine-despite-u-s-pressure-11645795824
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Alla kan ju inte gå in på ett långt led in i Kiev. Staden tar tid och tvingar dom att bryta in sig i mindre delar. Bakom varje dörr, korsning och så vidare sitter en ukrainare med pskott och Kalashnikov.
Tror snarare att de tar kontroll av närmiljöer kring städer.
Tjetjenerna har trupper med erfarenheter att strida i urbana miljöer men även ryska trupper har skaffat erfarenheter i Syrien, att placera trupper i en urban miljö som inte har erfarenhet är troligtvis ett problem då man inte kan strida och använda vapensystem på samma sätt.
Jag kan även tänka mig att risker för ofrivillig vådabekämpning är stor även från Ukrainska stridande framförallt när man delar ut vapen lite väl fritt och bemannar med materiell med bristfällig eller avsaknad utbildning.
Jag hade inte blivit förvånad om många civila installationer beskjuts av "misstag".
Jag kan även se ett problem med stridande utan uniformer vilket kan utsätta andra civila i fara men även att det kan påverka propagandan när man bara kan ta vapen ur handen och hävda civila offer eller att beskjuta fienden från civila byggnader vilket utsätter andra civila i fara.
Även om Ukrainska soldater har fått utbildning av väst så har man kallat in människor som inte har det i en väldigt spänd miljö.
Det är ett krig och hur man än gör så kommer många människor få sätta livet till.
Citera
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Gör de verkligen det eller är de snarare "neutrala" på samma sätt som exempelvis Kina? Dvs. inga fördömanden men heller inget direkt stöd.
Det senare. Ryssland är ju stor kund hos Indien och man förolämpar inte kunder förräns de slutar att betala.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Jag förstod inte det där med att EU ska skicka dit stridsflyg. Vadå EU... har högkvarteret i Bryssel egna jets? De här planen måste ju komma från medlemsländernas försvarsmakter i så fall.
De kommer att finansiera inköp som görs av Ukrainas armé. Så, frågan är om det blir några plan i slutänden.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Kanske jag som tolkar saker fel, men är det bara jag som får en känsla av att få här hoppas på en diplomatisk lösning och lyckade fredssamtal? Känns lite som att många istället hoppas att alla ska fortsätta slåss till sista man.

Svårt att se någon diplomatisk lösning som skulle vara ett rimligt straff mot Putin, och som han går med på. Ge tillbaka Krim?

Nej, jag kan inte tänka mig annat än att han kan sträcka sig längre än till någon kompromiss någonstans på skalan mellan att få Donbas och att få hela Ukraina, så han känner kan han vann lite ändå.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Zelenskyråttan är körd redan. Ryssland kommer och styr upp kaoset i det genomkorrupta U-landet Ukraina

Håll tummarna du. På tal om U-land, imorgon får vi se vad som händer med Moskvabörsen och rubeln. Mitt tips är att ryssarna kan säga adjöss till sina pensioner redan nu.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Infanteristrid i mörker är mycket komplicerat, och det är ännu värre i stadsmiljö. Förmågan kräver konstant övning och ställer stora krav på den enskilde soldatens skicklighet. I förband från kompani och uppåt är det bara en handfull nationer i världen som klarar av det.

Utöver det så är utrustning för mörkerstrid väldigt dyrt. Att utrusta en infanteripluton med mörkermateriel kan kosta en miljon kr och uppåt. Det sagt så är jag förvånad över att knappt några Ryska förband, inte ens deras s.k elitförband, verkar ha förmågan.

Vi fick leka lite med mörkerkikare i lumpen, strular en hel del med ens djupseende så man lallar runt som om man vore ordentligt full för man har svårt att sätta ner fötterna rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Infanteristrid i mörker är mycket komplicerat, och det är ännu värre i stadsmiljö. Förmågan kräver konstant övning och ställer stora krav på den enskilde soldatens skicklighet. I förband från kompani och uppåt är det bara en handfull nationer i världen som klarar av det.

Utöver det så är utrustning för mörkerstrid väldigt dyrt. Att utrusta en infanteripluton med mörkermateriel kan kosta en miljon kr och uppåt. Det sagt så är jag förvånad över att knappt några Ryska förband, inte ens deras s.k elitförband, verkar ha förmågan.

Deras förmåga är obsolet. Tänk 1960- tal max. Vad trollen i tråden tror om ryssens förmåga är fria fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in