Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 22:16
Medlem
gp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorree
VPCBY from Moscow https://fr24.com/VPCBY/2af66481

E35L https://fr24.com/E35L/2af65fca

Där har du båda planen.

Den första landade i München.
Den andra flyger nu mot Turkiet, följer den.
Kanske har du rätt, att de sparkade oligarkerna flyr
Citera
2022-02-27, 22:16
Medlem
jhww82s avatar
Någon som vet varför ryska regeringssidor inte har secure connection? De använder http:// och inte https://. Har de glömt förnya certs?

Förövrigt kan man ju inte nå dem... kanske pga det.
Citera
2022-02-27, 22:17
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Yes. Tjetjener som ansluter.

Dessa raketforskare krigar alltså för det land som tidigare har fullständigt bombat sönder deras land. Makes sense.

Men sen har det även anslutit andra tjetjener från den andra sidan av tjetjen-klanen på Ukrainas sida.
Sicken jävla soppa.. sen kommer alla utlänningar i främlingslegionerna. Konstiga tider vi lever i.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Det finns en film som heter "En bro för mycket" och om någon överlever detta, så kommer nästa film att heta "Ett land för mycket"...

Jag tror du har rätt. Efter Moldavien, Georgien, Syrien så möter den ryska anfallsmakten ett litet problem...
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Undrar om alla förstår hur allvarligt läget är för världen just nu. Kubakrisen 1962 är absolut inget mot den risk vi har just nu.

Vi har en skadskjuten rysk björn, med en diktator som suttit i 22 år. Och nu har gjort en enorm felbedömning, och upplever ett existentiellt hot mot sig själv. Och på några veckor gått från "acceptabel" till världens värsta paria-land genom tiderna. Detta kan inte sluta väl.

Om 8 timmar vaknar jag och slår upp nyheterna. Hoppas jag inte behöver läsa att det skedde en kärnvapenutväxling mellan Ryssland och USA för 4 timmar sedan. Risken ligger på sisådär 10-20%.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Vad tror ni? Faller Kyiv i natt?
Tveksamt eftersom de ryska styrkorna inte ens verkar klara av att försvara sig mot eldöverfall.

Till slut kommer Putin att inta Kiev, men till vilken nytta.
Ingen ukrainare kommer att ge upp bara för att det hänger en rysk flagga på en stång i Kiev.
Ingen ukrainare kommer att lyssna på en ledarmarionett som Putin tillsatt.

Kiev faller någon gång, kanske i natt, kanske i morgon, men Ukraina faller inte.
Det skulle kunna ha fungerat on Putin lyckats nå Kiev snabbt med få förluster och därmed visat sig oövervinnerlig. Som det nu utvecklat sig så vet alla ukrainare att Putins styrkor är lätta att förgöra så det kommer man att fortsätta med oavsett om Kiev faller eller inte.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosexan
Ser läskigt ut. Även svt rapporterar om just detta klipp i sitt mediokra flöde. Inget verifierat, men svensk public service har trots att valt att snappa upp på det.

Här är en film där en FOAB exploderar.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=L_iEXyqItDw&fbclid=IwAR3jrH9Hm TJzauEZXljGif-xidDjXgLdEhdlHZtqXvj2FxupSRG8sOJVT8M&ab_channel=CN N

Ser rätt så likt ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
finns redan film på drönarattacker på konvojen

Hur vet man att det är den konvojen som angripes?

Jag anser för min del att Ukraina borde kunna mobilsera några mindre stridsgrupper för att snabbt attackera konvojen från sidorna och sedan dra sig tillbaka.

Finland gjorde ju så under vinterkriget enligt motti-taktiken men denna kolonn är större. Man jag anser att Ukraina måste försöka angripa och försöka åstadkomma skador och sänka stridsmoralen, fördröja konvojen.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t2u8u0/russian_buk_aa_systems_destroyed_by_turkish_made/

De verkar använda turkiska drönare, Baykar. Kommer nog att bli mer drönarfilmer på den här kilometerlånga konvojen i närtid.

Tack för länken, jag misstänker att Putin och erdogan har något samtala om vid nästa möte..
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Vad har det med något att göra? Putin krossade för övrigt de riktiga islamisterna i Tjetjenien till ett oerhört högt pris i lidande för befolkningen.
Forfarande är det inte normalt av ett demokratiskt land att inkorporera nazister i sina väpnade styrkor. Jag tror inte något land efter WW2 har haft nazistiska förband.
De riktiga islamisterna har makten i Tjetjenien idag , tönt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Trots det så anses Ukraina vara mer korrupt än Ryssland enligt korruptionsindex. Inte många som vet om att även ukrainska regimen är genomrutten och bla bidrar till Europas största högerextrema milis. Men plötsligt är dessa världens hjältar och gullgossar bara för att väst älskar att hata ryssen. Ukraina är just nu bara en spelpjäs i en större maktkamp och utnyttjas i propagandasyften. USA och Israel har gjort sig skyldigt till hundratusentals civila dödsoffer i sina invasioner medan ryssarna har genomfört sina operationer med disciplin och respekt för människoliv i jämförelse. Hyckleriet har nått nya nivåer i MSM och tyvärr lär hetsen bara orsaka onödigt våld och lidande.

Vill bara påpeka att jag inte tar ryssarnas parti utan vill bara att media slutar välja en (o)sanning åt mig som jag måste sluka med hull och hår. Jag kan och vill se saker från olika perspektiv och bilda min egen uppfattning.
Jag tror ingen har förnekat att korruption är flitigt förekommande i Ukraina, precis som i Ryssland.

Bra att du inte tar ställning när ett land med en demokratiskt vald regering invaderas av en diktatur med 3 gånger större befolkning, där det hela handlar om att befästa diktatorns makt och rikedom. Så vet vi ju var du står. Barnamördare V.Puttin har för tredje gången på 14 år invaderat ett grannland och som aggressor är ansvaret helt och hållet Putlers och Putler-Rysslands. Oavsett hur många tusen ryska värnpliktiga tonåringar som ukrainarna dödar, så är var och en av dem snorkråkan Puttins personliga ansvar. Precis som när Stalin vintern 1939-40 skickade 125000 ryska soldater i döden i Finska Vinterkriget så var det helt och hållet på Sovjetunionens och Stalins ansvar.

Ukraina har en demokratiskt vald regering och vilka politiska ståndpunkter var och en av Ukrainas soldater och kämpande befolkning har, är irrelevant. Jag kan garanterar att du hade hittat Kommunister, Liberala, Konservativa och Nationalister bland dem om du gjorde en opinionsundersökning. På den ryska sidan hade samma undersökning kommit fram till att alla stöder slapptasken Pruttens parti, eftersom det bara finns ett parti med kryssruta. Hade soldaten i fråga kommit med andra förslag hade denne förmodligen fängslats, fast fängelse är kanske bättre än att brännas till döds av en Larv-ov cocktail.
Citera
2022-02-27, 22:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det kanske är ämnat att ge Ryssland ett bättre förhandlingsläge, om natten blir svår i Kiev.

Så kan det mycket väl vara. Det är väl oklart varför man skjutit på samtalen och på vems begäran. Är det verkligen ett ryskt fiasko vi ser för tillfället vill de förmodligen roffa åt sig så mycket som möjligt så fort som möjligt innan samtalen påbörjas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in