Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 20:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo
Bara jag som är förvånad över att Sverige ens har 5 000 pansarskott på lager för omgående leverans?

Vi har nog minst 10 ggr så många, om det räcker.
Citera
2022-02-27, 20:38
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finnarna är ju grannland till dåren men skickar ändå krigsmateriel till Ukraina... Det får man väl ha respekt för ändå.

Finnarna är det enda folket på jorden som historiskt inte är rädda för ryssen. De är fostrade i legenden Simo Häyhä på historielektionerna och finska barn bläddrar stolt i historieboken om när de spöade skiten ur Stalin och hans horder.
Citera
2022-02-27, 20:39
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Har du underlag för det eller är det bara önsketänkande?

Du får kolla på internet. Allt finns där. Varför tror du Charkiv håller linjen för? Det är en ryskspråkig stad som 2014 var pro-Ryssland. Det verkar som någonting hänt de senaste 8 åren precis som du säger.
Citera
2022-02-27, 20:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Har du underlag för det eller är det bara önsketänkande?

Kolla hur lugnt det är i Kiev, och kolla hur många platser ryssarna försökt på utan framgång.
Men framförallt, kolla på frånvaron av ryska statsmeddelanden till omvärlden.
Citera
2022-02-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Jag misstänker inte något annat än att de är välkomna. De är även välkomna till vår familj om det skulle komma flyende hit, vi har gott om rum i vårt hus. Det jag funderar på är hur vi kan hjälpa polackerna. Tänker på kidsen som behöver skola och ett normalt liv, vi får se hur länge detta håller i sig, ännu så länge är det inte förstört mycket av bomber.

Det är ett driftigt land, tricket är att inte söka asyl där (poland har hårda asylkrav, eller ja, de har asylkrav eftersom vi pratar svenska.....)

Däremot så går det utmärkt som ukrainare att få arbets och uppehållstilstånd. de delar ut de som godis i Poland. 80%+ beviljas

2014 (när putin bröt mot budapestföredraget och startade kriget tråden handlar om) så togs det emot 100`000 tals ukrainare via samma metod som nu, (och antalet beviljade uppehålstilstånd steg med 60%+ resp 100%+ permanatat uppehålstilstånd 2014 vs 2013)

Polackerna slår upp skolor och "normala liv" till kiddsen innan höstermin är här, där jobbar man alla tider på dygnet mån-sön om man behöver få något klart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du beter dig som en riktig krigshetsare.

Jag värnar däremot om de ukrainska folket.
Om Ukraina kapitulerar får folket leva i fred och frid.

Det spelar ingen roll vad varken du eller jag tycker.
Ukrainska folket har bestämt att de vill leva i frihet. Bara att respektera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
För Finland, sverige, baltstaterna, Danmark, norge, ukraina, Tyskland.... Och vips, så har Ryssland fått hela världen emot sig

Nä inte riktigt! Fundera lite på saken.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Jag ger dig rätt att vara för Ryssland är att vara emot Sverige idag (i alla fall när det kommer till regeringarna). Sverige har ställt sig på den Ukrainska sidan i kriget.

Men det innebär inte att alla svenskar kommer att självcensurera sig själva för att hålla sig till krigspropaganda. De flesta av oss vill sannorlikt fortsätta hålla en saklig diskussion. De flesta av oss börjar inte hata ryssar för att vår regering har valt att stödja Rysslands fiende i kriget.

Om du väljer att hävda att någon ljuger, så räcker det inte med att kalla dem rysstroll för oss som fortfarande eftersträver en saklig diskussion. Källa eller så får du leva med att bli tillrättavisad.

Så är det. Nationensledare har talat! suka biljat på alla ryssvänliga landsförrädare
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finnarna är ju grannland till dåren men skickar ändå krigsmateriel till Ukraina... Det får man väl ha respekt för ändå.

Vad skickar dom? Enligt en annan i tråden så skickar de hjälpmaterial, förnödenheter osv men inga vapen! Precis som vi skulle ha gjort!
Citera
2022-02-27, 20:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Fan vad ni fokuserar på Zelensky nu. Har själv haft mina flummiga judesketpiska folieteorier om snubben men kan egentligen inte klandra honom för hur han fört ett sjuhelvetes försvarskrig mot Putins invasionhord.

Putin har gjort sig själv till skurken nu. Nu har väst den moraliska överhanden. Känns skönt. Allt Putin sekten och Dugintards har kvar är en massa hysterisk whataboutism. "Men Irak då!" "Men "Libyen!"

Tyst nu.
Du ska nog hoppas de skakar hand. Ukraina är bara början och blir det inte stopp fortsätter Putin. Det finns en anledning att han inte satt in mer än en liten trupp av de han samlat vid gränsen, Tar NATO inte reson kommer han gå vidare med full kraft med fullt flygunderstöd skulle jag tro och ballistiska missiler. Jag tror också det är därför det så kallade avskräckningsförsvaret försatts i särskild stridsberedskap.

So be careful what you wish for!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du får kolla på internet. Allt finns där. Varför tror du Charkiv håller linjen för? Det är en ryskspråkig stad som 2014 var pro-Ryssland. Det verkar som någonting hänt de senaste 8 åren precis som du säger.

Det beror på vad du menar med pro-Ryssland.
Menar du Rysslandsvänliga Ukrainare så ja.
Menar du Rysslandsvänliga som att vilja vara en del av Ryssland så nej. Inte ens i Donbass fanns ju stöd för det 2014.
Citera
Medlem
Oj är det så sent där du bor

Tja, politikerna har ju inget val när Gollum helt tappar greppet och törsten efter total makt gör att han försöker mörda en granne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in