2022-02-27, 16:15
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
ja alltså jag kan absolut inte säga att jag är GLAD över den här utvecklingen. Sammanfattat så ser jag det så här:

Ukraina vägrade implementera Minskavtalet enligt överenskommelse från 2015. I stället för att ge Donbass mer autonomi inom ramen för Ukraina så beskjöt man det. EU och USA brydde sig inte ens om att rapportera stigande dödssiffror som nu ligger på 14 000
.
Under tiden blev ryska nationalla allt mer arga att Putin "svek" "bröderna" i Donbass genom att inte ingripa på deras sida.
Putin förklarade gång på gång i "Ring presidenten" program på TV m.m. att det är olagligt enligt internationell lag och dessutom i princip "vad i helvete ska vi med Donbass till - vi har gruvor och industri så det räcker!"

När USA fortsatte trolla Ryssland vilt genom att skicka soldater till Ukraina på skumma övningar nära Rysslands gräns... och beskjutnigarna mot Donbass ökade.... OCH det judiska geniet Zelensky kläcker ur sig att Ukraina ska skaffa kärnvapen... Så brast det för Putin.Sannolikt har han inside info om Ukrainas sanna tillgång till kärnvapen.

Lavrov är värdens i princip mest erfarna diplomat. Han är en levande legend. Shoigu är talangen bakom Sydossetien/georgien segern och var extremt framgångsrika mot USA och ISIS i Syrien. Han anses extremt vass inom sitt område (Överbefälhavare). Bägge dessa stödjer Ukraina-äventyret...

Jag är MOTVILLIGT beredd att ge Ryssland 2 veckor att snabbt och utan dödssiffror värda att nämnas, genomföra sin plan, baserat på mitt förtroende för den här trojkan av män - deras track record och kompentens.

Ryska soldaternas instruktioner är mycket klara och det har framgått extremt tydligt i rysk media. De får absolut inte medvetet försöka döda ukrainska soldater. Inga civila får under några omständigheter dödas. Ukrainare som lägger ned vapnen är bröder och ska behandlas som sådana. De får inte heller under några omständigheter filma eller fota något eller överhuvudtaget alls detla på social media i fält. Verkar som den banningen är effektiv.

Ryssland hoppas kunna vinna "hearts and minds" i Ukraina genom att snabbt förbättra situationen på marken. I princip köpa Ukrainarnas lojalitet - då den stora massan är ganska opolitiska och en del redan är proryska. Deras prioritet är att få bättre levnadsstandard. Allt annat är sekundärt för majoriteten. Det står klart för dem nu, att de aldrig kommer accepteras till EU (annat än om landet splittras i två så kan den ena delen kanske få det). Ryssland är väl det näst bästa alternativet för de flesta. Alla i hela Ukraia talar infödd ryska. Ungefär 60% kan ukrainska eller är i alla fall villiga att tala det ibland.

Ja, det är väldigt tydligt att Ryssland vill undvika civila dödsoffer och skador på infrastruktur så långt som möjligt. Jag tror att det här är över inom kort. Det är väl fortsättningen som är mer intressant. Ryssland och Kina har helt klart bestämt sig för att sätta USA på plats. Det är mycket positivt för konservativa i väst.
Citera
2022-02-27, 16:27
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Ja, det är väldigt tydligt att Ryssland vill undvika civila dödsoffer och skador på infrastruktur så långt som möjligt. Jag tror att det här är över inom kort. Det är väl fortsättningen som är mer intressant. Ryssland och Kina har helt klart bestämt sig för att sätta USA på plats. Det är mycket positivt för konservativa i väst.
Men nog är det frustrerande att inte få några riktiga rapporter! Rysslands totalblockad av delningar är säkert vettig rent militärt - men som civil vill man ju gärna få lite mer info.

När det gäller Putins "kärnvapenshot" senaste sensationsrubriken.. Så var det inte alls. https://www.youtube.com/watch?v=wV28sAi7kXk Två timmar sen. Sannolikt en ren rutinåtgärd.

Putin: "Kära kollegor, ni ser hur Västländerna inte bara är fientliga utan att de nu även vidtagit sanktioner mot viktiga ekonomiska aktörer, som väntat. NATO har gjort ett antal mycket aggressiva uttalanden." (nånting kort)

"Därför beordrar jag nu Försvarsministeriet och Överbefälhavaren att försätta totalförsvaret i stridsläge. "

Shoigu: "Uppfattat"
Citera
2022-02-27, 16:28
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Jag hoppas att de som arbetar på ett alternativ till SWIFT nu drar på högsta växeln så den migrationen kan börja. Då är USAs välde på väg ned. En migration iväg från dollarn som internationell reservvaluta behövs också. Hoppas detta får en knuff iom det här.
Citera
2022-02-27, 17:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hur kommer det sig att nästan alla russofober har en retorik på högstadienivå?

Hotet mot Sverige stavas globalism. Sverige styrs av globalister. Ryssland är anti-globalistiskt och således endast ett hot mot de förödande krafter som styr Sverige och väst. Svårare än så är egentligen inte den korrekta analysen. Så länge globalisterna styr genom USAs hegemoni har vi ingen möjlighet att slå in på en konservativ väg. Men om Ryssland och Kina neutraliserar USA, ja då öppnar sig plötsligt helt andra möjligheter.

Det ena hotet förtar inte det andra. Sverige, och flera andra länder, hotas både av Ryssland och av globalismen. Den gemensamma nämnaren för dessa båda hot består i att de hotar svensk nationell självständighet, frihet och handlingsmöjligheter.

Huruvida Ryssland är antiglobalistiskt, tro jag beror på vilken roll man själv ser sig ha inom globaliseringen. Så länge man uppfattar den som negativ för den egna imperiella makten, så är man emot, annars lär man vara för.

Ryssland är på intet sätt en motvikt till globaliseringen, och inget stöd till Sverige, eller andra europeiska länder härvid. Vi vet sedan gammalt vad ryskt "stöd" och rysk "vänskap" består i. Förtryck.
Citera
2022-02-27, 17:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
ja alltså jag kan absolut inte säga att jag är GLAD över den här utvecklingen. Sammanfattat så ser jag det så här:

Ukraina vägrade implementera Minskavtalet enligt överenskommelse från 2015. I stället för att ge Donbass mer autonomi inom ramen för Ukraina så beskjöt man det. EU och USA brydde sig inte ens om att rapportera stigande dödssiffror som nu ligger på 14 000
.
Under tiden blev ryska nationalla allt mer arga att Putin "svek" "bröderna" i Donbass genom att inte ingripa på deras sida.
Putin förklarade gång på gång i "Ring presidenten" program på TV m.m. att det är olagligt enligt internationell lag och dessutom i princip "vad i helvete ska vi med Donbass till - vi har gruvor och industri så det räcker!"

När USA fortsatte trolla Ryssland vilt genom att skicka soldater till Ukraina på skumma övningar nära Rysslands gräns... och beskjutnigarna mot Donbass ökade.... OCH det judiska geniet Zelensky kläcker ur sig att Ukraina ska skaffa kärnvapen... Så brast det för Putin.Sannolikt har han inside info om Ukrainas sanna tillgång till kärnvapen.

Lavrov är värdens i princip mest erfarna diplomat. Han är en levande legend. Shoigu är talangen bakom Sydossetien/georgien segern och var extremt framgångsrika mot USA och ISIS i Syrien. Han anses extremt vass inom sitt område (Överbefälhavare). Bägge dessa stödjer Ukraina-äventyret...

Jag är MOTVILLIGT beredd att ge Ryssland 2 veckor att snabbt och utan dödssiffror värda att nämnas, genomföra sin plan, baserat på mitt förtroende för den här trojkan av män - deras track record och kompentens.

Jag är mycket nedstämd, ty Rysslands aktioner visar att man är precis så auktoritärt och expansionistiskt som vi konservativa hela tiden hävdat. Som konservativ är det trevligare att få fel.

Sedan är jag litet brydd, på ett nästan humoristiskt sätt, över beskyllningarna mot Zelenskyy. Om jag har hört rätt så beskyller alltså Putin, och hans följare, Ukrainas president för att vara en judisk nazist. Är inte detta i orimligaste laget till och med för Ryssland?

Citat:
Ryska soldaternas instruktioner är mycket klara och det har framgått extremt tydligt i rysk media. De får absolut inte medvetet försöka döda ukrainska soldater. Inga civila får under några omständigheter dödas. Ukrainare som lägger ned vapnen är bröder och ska behandlas som sådana. De får inte heller under några omständigheter filma eller fota något eller överhuvudtaget alls detla på social media i fält. Verkar som den banningen är effektiv.

Ryssland hoppas kunna vinna "hearts and minds" i Ukraina genom att snabbt förbättra situationen på marken. I princip köpa Ukrainarnas lojalitet - då den stora massan är ganska opolitiska och en del redan är proryska. Deras prioritet är att få bättre levnadsstandard. Allt annat är sekundärt för majoriteten. Det står klart för dem nu, att de aldrig kommer accepteras till EU (annat än om landet splittras i två så kan den ena delen kanske få det). Ryssland är väl det näst bästa alternativet för de flesta. Alla i hela Ukraia talar infödd ryska. Ungefär 60% kan ukrainska eller är i alla fall villiga att tala det ibland.

Inget tyder på att Ryssland haft några framgångar härvid. Ukrainare av båda könen, och i snart sagt alla åldrar, gör väpnat motstånd, och ganska framgångsrikt därtill. Det finns också tecken på disciplinupplösning i vissa ryska förband, och på sektorsvisa logistiksammanbrott.
Citera
2022-02-27, 18:08
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det ena hotet förtar inte det andra. Sverige, och flera andra länder, hotas både av Ryssland och av globalismen. Den gemensamma nämnaren för dessa båda hot består i att de hotar svensk nationell självständighet, frihet och handlingsmöjligheter.

Huruvida Ryssland är antiglobalistiskt, tro jag beror på vilken roll man själv ser sig ha inom globaliseringen. Så länge man uppfattar den som negativ för den egna imperiella makten, så är man emot, annars lär man vara för.

Ryssland är på intet sätt en motvikt till globaliseringen, och inget stöd till Sverige, eller andra europeiska länder härvid. Vi vet sedan gammalt vad ryskt "stöd" och rysk "vänskap" består i. Förtryck.

Hotet från globalisterna med USA i spetsen är existentiellt. Vi är dömda till etnisk utplåning så länge dessa krafter dominerar världen. Detta är det ojämförligt största hotet. Ryssland fungerar på ett helt annat vis och sätter alltid sina egna intressen främst. Precis som en riktig nation ska göra och därför finns det ingen anledning för konservativa att vara kritiska mot Ryssland. Varför är du rädd för Ryssland? Tänker du att de ska invadera Sverige och förbjuda Prideparader, homoäktenskap och homoadoptioner? Att de forslar iväg den liberala svenska nomenklaturan till Sibirien? Personligen skulle jag inte fälla krokodiltårar en gång ifall detta skedde. Särskilt inte eftersom en sådan invasion enbart skulle bero på att den svenska regeringen en gång för mycket babblat om NATO-medlemsskap.
Senast redigerad av Worldwatcher 2022-02-27 kl. 18:16.
Citera
2022-02-27, 18:09
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Sedan är jag litet brydd, på ett nästan humoristiskt sätt, över beskyllningarna mot Zelenskyy. Om jag har hört rätt så beskyller alltså Putin, och hans följare, Ukrainas president för att vara en judisk nazist. Är inte detta i orimligaste laget till och med för Ryssland?

Va?
Detta är ju gamla nyheter som troligen alla i denna tråd utom Merapi känner till. https://countercurrents.org/2018/07/israel-is-arming-neo-nazis-in-ukraine/

Vad är det som är humoristiskt med att just du inte förstår sammanhanget Putin talar om?

Bonniers minneshålade en artikel därför att den berörde detta (FB) DN avpublicerar artikel (2022-02-20) - vad handlar detta om?
Senast redigerad av Finisterre 2022-02-27 kl. 18:20.
Citera
2022-02-27, 18:13
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Jag hoppas att de som arbetar på ett alternativ till SWIFT nu drar på högsta växeln så den migrationen kan börja. Då är USAs välde på väg ned. En migration iväg från dollarn som internationell reservvaluta behövs också. Hoppas detta får en knuff iom det här.

Ja, det finns en enorm möjlighet här att underminera dollarns ställning som global reserv-och transaktionsvaluta. Det är ju också något som Kina och Ryssland länge eftersträvat. Att Ryssland och Kina nu bestämt sig för att sätta punkt för USAs hegemoni är tydligt. En mycket positiv utveckling för konservativa i väst.
Citera
2022-02-27, 19:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hotet från globalisterna med USA i spetsen är existentiellt. Vi är dömda till etnisk utplåning så länge dessa krafter dominerar världen. Detta är det ojämförligt största hotet. Ryssland fungerar på ett helt annat vis och sätter alltid sina egna intressen främst. Precis som en riktig nation ska göra och därför finns det ingen anledning för konservativa att vara kritiska mot Ryssland. Varför är du rädd för Ryssland? Tänker du att de ska invadera Sverige och förbjuda Prideparader, homoäktenskap och homoadoptioner? Att de forslar iväg den liberala svenska nomenklaturan till Sibirien? Personligen skulle jag inte fälla krokodiltårar en gång ifall detta skedde. Särskilt inte eftersom en sådan invasion enbart skulle bero på att den svenska regeringen en gång för mycket babblat om NATO-medlemsskap.

Hotet från Ryssland är också existentiellt. Vi vet från historien att de kan ägna sig åt folkfördrivning, plundring och alltid förtrycker de områden de besätter. Därför vill inga andra folk och stater inlåta sig på sådana samarbeten med Ryssland. Det vill inte vitryssarna heller, men de är för tillfället i Lukasjenkos grepp. Spåren av ryska aktiviteter förskräcker och det finns inga vinster för Sverige eller det svenska folket att inlåta sig på annat än misstänksamhet och ett hårdnackat försvar.
Citera
2022-02-27, 19:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Va?
Detta är ju gamla nyheter som troligen alla i denna tråd utom Merapi känner till. https://countercurrents.org/2018/07/israel-is-arming-neo-nazis-in-ukraine/

Vad är det som är humoristiskt med att just du inte förstår sammanhanget Putin talar om?

Bonniers minneshålade en artikel därför att den berörde detta (FB) DN avpublicerar artikel (2022-02-20) - vad handlar detta om?

Azov-bataljonen har varit uppmärksammad sedan 2014, så där är inget nytt. Det som är nytt för mig är beskyllningarna att Zelenskyy är en judisk nazist. Man får nog välja beskyllning här, tror jag.
Citera
2022-02-27, 19:52
Medlem
Citat:

Nation är, främst på europeisk botten att jämställa med begreppet folk, men i organiserad mening. Det är i första hand på engelska som begreppen nation och state kommit att bli synonymer, men det är i grunden en missuppfattning.

Naturligtvis finns imperialistisk chauvinism. Vi hittar den ofta i flernationella imperier som i Ryssland, Österrike-Ungern och Storbritannien. Ofta har det används för att hålla ihop imperiet och hålla nere nationella frihetsrörelser. Österrike-Ungern är ett typexempel på detta. Deras imperialistiska chauvinism är i hög grad orsaken till första världskrigets utbrott.

SAOB:
NATION
1) folk (se d. o. 1) i ett land; med tanken särskilt riktad dels på gemensamhet i härstamning, språk, kultur o. d., dels på bosättning i samma land, gemensamhet i styrelse o. d.; i sht numera ofta med tanke på att de olika individerna inom folket mera allmänt ha känsla av samhörighet.

Mitt tillägg till detta, som säkert även går att finna i SAOB, om man orkar titta är att Nation = folkslag...som du vill ha det enkom till, är ett gammeldags betydelse, medan nation = människor som bor i samma stat/ land är det dig mer allmänt brukbara.

Jag skulle närmast kalla imperialistisk chauvinism för en tautologi...dvs två ord som ungefär bär samma innebörd.

jag trodde du ansåg att alla värdklskrig berodde på mångkultur...

Citat:
Land är ett hopplöst begrepp, som kan betyda litet vad som helst. Storbritannien är förstås en stat. Formellt sett en enhetsstat, men i praktiken finns det inte så mycket som är enhetligt. Skottland, Wales, England och möjligen Nordirland är nationer inom Förenade kungadömena. Detta är fö också den officiella brittiska uppfattningen.

= Nation.

Citat:
Men, för att återgå till Ryssland, så konstaterar jag att Putin förefaller drivas av en imperialistisk chauvisnism där han ständigt anknyter till ryska historiska territoriella innehav. Han vill utvidga Rysslands inflytande till de gamla sovjetiska områdena, och till Tsarrysslands gränser. Du har väl aldrig hört en svensk konservativ vilja återta Finland, eller Estland, eller Ingermanland, eller Livland, eller Svenska Pommern?

Istället borde fokus riktas mot de ideologier, partier och rörelser som möjliggjort för den ryska aggressionen, som rustat ner stora delar av Europa, kanske mest i Sverige, och som nu håller emot för att inte bistå Ukraina och hindra upprustningen av bl a det svenska försvaret. Inget av detta kan i konservativa skyllas för.

Putin drivs av konservatism, extremnationalism samt macho-storhetsvansinne.
En längtan tillbaka till något förgånget/ passerat = konservatism
Ett driv att sätta sitt eget land över alla och allt annat, och utan problem använda våld för att uppnå detta = extrem nationalism = nationell chauvinism.
Ett driv att sätta sig själv före alla andra = personligt storhetsvansinne.

Det har nog funnits och finns säkert fortsatt svenska konservativa nationlister som gärna hade velat erövrat nått närområde i nån töntig drift av att sätta sig själv och sin nation över andra.

Den ideologi som gjort Putin till envåldshärskare i Ryssland och därmed möjliggjort denna individs storhetsvansinne stavas som sagt auktoritär extremnationalism.
Citera
2022-02-27, 20:02
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Azov-bataljonen har varit uppmärksammad sedan 2014, så där är inget nytt. Det som är nytt för mig är beskyllningarna att Zelenskyy är en judisk nazist. Man får nog välja beskyllning här, tror jag.

Jag gör lite sökningar på nätet för att försöka få en aning om vad du talar om. Talar du om något annat än vad Putin sade i sitt tal om att "denazifiera" Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in