Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 17:26
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Du pratar om hypermoderna kraftverk. 90% är inte hypermoderna. Fundera på det.

Det är uppenbart att du saknar ALL kunskap inom området. Alla kärnkraftverk som byggts under kalla kriget är av denna typ, och de som inte är det skadas så svårt vid träff att de mekaniska skadorna omöjliggör kärnreaktion.

SLUTA SPRIDA DESINFORMATION BASERAD PÅ DIN EGEN RÄDSLA OCH OKUNSKAP.

Med desinformations/skräckspridarna i den här tråden så behöver putin inga "rysstroll"
Citera
2022-02-27, 17:27
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Funderar på min bild av Ryssland, den måste vara formad av "Nu kommer ryssen" uppfostran man alltid fått i skolan osv.

Ryssland är allt annat än en stormakt om detta är 2/3 av vad de har att komma med

Det här är det slutliga kvittot på att Ryssland är ännu ett shithole country och absolut inte en supermakt. Man har bränt miljarders miljarder på att hänga med i utvecklingen (SU-57, fräsiga båtar osv.) men när det väl hettar till så är allt man har några bokstavligt talat rövknullade ungdomssoldater som kör vilse på den ukrainska landsbygden för att därefter bli grillade när stridsvagnen från 70-talet möter svensk granat.
Det vettigaste man kan göra nu är att skjuta putin och sedan be Europa att ta landet under tvångsförvaltning.
Citera
2022-02-27, 17:27
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Lukashenko är väl strået värre än Kamrat Putin tyvärr så jag vet inte kan man lita på en kobra inte attackerar???

Någonstans har väl Lukashenko saker vinna på om han lyckas få Ryssland backa ut från Ukraina, Skulle nog vara en fjäder i hans hatt att titta jag var den som löste konflikten liksom...

Särskilt inte när en missil avfyrades för en timme sedan från Belarus: https://liveuamap.com/en/2022/27-february-missile-launched-from-mazyr
Citera
2022-02-27, 17:28
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Men också positiva saker; ekonomiskt samarbete ryssland-ukraina måste fram.

Det där är ju också en intressant aspekt. Om nu Nord Stream 2 stoppas permanent, och Nord Stream 1 kanske stängs (tveksamt, men möjligheten finns), då finns ju inte så många gasledningar från Ryssland till Europa kvar. Det går nån ledning genom Vitryssland (som kanske stängs också), sen är bara gasledningarna genom Ukraina kvar.

Kommer Ukraina vilja fortsätta importera gas från Ryssland? Kommer resten av Europa vilja importera gas via denna gasledning?
För Ukraina är denna gasledning livsviktig så vitt jag förstått, så den vill de nog ha kvar öppen.

Putin kanske kan "kräva" att denna gasledning hålls kvar öppen, och hålla fram detta för ryska folket som ett gott resultat från invasionen?
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Flyglarmet går i kiev antar att mötet inte gick bra😅

Har de redan haft mötet???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det är ganska självklart om man vill hålla ned förlusterna. Säkra av gata för gata. Men då går allt väldigt långsamt. Alternativet är att i väldigt hög takt pressa sig fram med blietzkrieg-taktik och med mycket högre risk och förluster. Det hade funkat mycket bättre om anfallet hade kommit utan att Ukraina varit förberedda. Eftersom Kiev ligger nära ryska gränsen hade den taktiken nog fungerat bra. Starta bombanfall mitt i natten och träng in med pansarkolonner i väldigt hög fart, vi snackar 30-40 mil från Kiev. De hade inte haft en chans att mobilisera tillräckligt i tid.

Putin kan inte lägga av en fis utan att NATO berättar för Ulraina vad som pågår. Det är en stor anledning till att kriget går så uselt för Ryssland. Ryssland skickar trupper i blindo, och Ukriandka armen kan skjuta ner dem med pansarvapen de fått från NATO.

Blir inget kul för Putin detta.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Men direkt träff i sidan på en tung stridsvagn ger noll promille verkan.

Direktträff i sidan på en t-72 ger omedelbar och oftast katastrofal verkan. När ammokarusellen går flyger tornet av och besättningen kremeras.
Citera
2022-02-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Flyglarmet går i kiev antar att mötet inte gick bra😅

Hör inga flyglarm på liven? Trafiken flyter på som vanligt i stan, riktigt förvirrande hela situationen.
Citera
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ukrainska Mig-29 fulla med splitter. Ryssland använder fn Su-25 attackflyg.

Tolkar att detta är Ghost of Kyiv’s verk, dvs ryska mig-29.
Planet används och tillverkas fortfarande av Ryssland.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Ingen aning om det är fake eller inte, men finns video klipp osv på sidan.

https://charter97.org/en/news/2022/2/27/456648/

Ser ut att vara en sida som drivs av oppositionella journalister och aktiviteter i Vitryssland, inte jättepopulär hos regimen om man skall tro deras wikipediasida.

Jag tror inte att det är fake.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
Tänker samma. Den spjutspets man borde (? jag är ingen militärstrateg) vid en fullskalig invasion bör väl vara mycket bättre koordinerad, planerad och utrustad. Övertygad om att vi svenskar hade kunnat ge Ryssen en ordentlig match. De hade inte kunnat ta sig hit med samma kvantitet heller i samma utsträckning och framförallt inte lika fort.

DOCK misstänker jag att de nu syftar på 2/3 av den personell man kan avvara för en invasion? Dvs. den truppsamling man haft runt gränserna osv...

Sant, man får hoppas att de inte tog alla om nato nu gått till motattack genom Baltikum. Men vad jag förstått så ska de ha flyttat det mesta från östra delarna av landet, så det är nog inte så att detta är en mindre del av militärmakten.

Hade vi varit förberedda så hade vi nog tack vare vår utvecklade vapenindustri kunnat ge dem en match fram tills de fick ett brofäste någonstans, då hade deras numerära antal krossat oss, 1 vs 20 känns som orimliga odds i slutändan
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Väldigt bra att USA har mycket atomvapen nu. Utan USA hade nog Putler börjar fingra på avtryckaren....

Japan vill ha Amerikanska atomvapen på sitt territorium. Kanske hade varit bra med atomvapen på Gotland tex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in