Citat:
Ursprungligen postat av
barkie
Jösses vad du vet vad Putin tycker och känner.
Kan ju inte ta er seriöst längre. Psyket har brutits ned totalt.
I vilken sits tjänar det Ryssland som stat eller som nation - Rysslands folk - att Ryssland skickar iväg atomarsenalet och triggar NATOs totala atomarsenal? Jag tror INTE att det ligger i Rysslands intressen, efter som det inte ligger i någons intressen. Det skulle vara ett globalt “game over”.
Vad jag säger kräver inte att jag vet vad Putin tänker. Jag säger specifikt att om man antar att Putin - dvs. om man kör HYPOTESEN att - Putin antingen tror eller vet att hans liv är i fara både hemma OCH ute ifall Ryssland förlorar i Ukraina, då skulle det vara rationelt om han använder Rysslands totala resurser som ett sista desparat försök.
Jag säger att OM mannen tror han är rökt till 100% om inte han knäcker Ukraina, och om han tror att det kräver att alla som stödjer Ukraina krossas totalt, då blir det inte Rysslands intressen som avgör hans utility calculus, utan det blir om chansen att ett totalanfall slutar med han som vinnare utan regionalt motstånd är större än 0.
Jag säger inte det är så, utan ifall det är så, då är hans hot reelle.
Om mannen däremot tänker och agerar utifrån Rysslands intressen, och tänker i statsmannamässiga begrepp, då tror jag inte att han har plan om att vara den som tar steget. Fattar du?