Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 11:55
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Tråkigt att ryssarna bara låter honom ta deras pengar på det där sättet. På den fattiga ryska landsbygden svälter folk. Ryssarna har ju under de senaste flera hundra åren haft auktoritära ledare, så antagligen kan de inget annat än att vända upp stjärten när Putin kommer med sin lilla penis.
Tyvärr väldigt vanligt att länder som har en stor andel av BNP från råvaruutvinning blir dominerade av en kleptokratisk elit. Mer eller mindre standard i många afrikanska och centralasiatiska länder till exempel. Putins anhang nöjer sig dock inte med att suga ut den egna befolkningen.
Citera
2022-02-27, 11:56
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Det är andra gången på detta forum jag hör att FRA är inne och snokar. Kan mycket väl vara så, det skulle inte förvåna mig, jag är bara lite för naiv för att se sådant.

Hursomhelst slut för idag. Ha det vänner.

Det finns ju de i denna tråd som öppet erkänt att de är ryssar och inte sitter i Sverige utan i S:t Petersburg. Då ringer det varningsklockor hos FRA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Egentligen borde det väl vara bättre för Ukrainska trupper att dra sig bort from Kharkiv om det går? Strider dom så här så kommer dom ju för eller senare få slut på ammunition. Känns väl bättre att kunna vara mer rörliga där dom kan återförsörja sig själva.

Jag tror inte de har avsatt några större militär resurser till Kharkiv. staden ligger 40km från rysslands gräns, Ryssarna behöver rent tekniskt inte sätta sin fot i ukraina för att smula söder staden på ett effektivt sätt.

Det handlar om att fördröja ryssarna förmåga att skära av ukrianska militärförband i östra ukraina så länge så möjligt.

Hade putin vetat vad han vet idag så hade han forcerat kharkiv dag1 (eller ja, innan kl 9 på morgonen)

Nu har han röven full med logistiska helt hopplösa framryckningar över stora delar av Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Tror du att de hade dödat Ukrainas president om han hade åkt dit?

Definitivt.

Edit: alternativt arresterat honom och mördat honom i senare skede som beskylld för folkmord på ryska invånare i Ukraina.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan inte nå RT här. Google dns verkar blockera det

Tråkigt men sant. Det fria väst slår till.

RT är igång som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Okej..?
Så sanktionerna mot Ryssland, världens stöd för Ukraina m.m. är alltså en del av den store ledarens plan?

Ligger kanske något i argumentet att han helt tappat det då, i vart fall från ditt perspektiv.
Självklart, enligt säkra källor här i tråden är han spåkärring, inte bara barnamördare. Han hade förutsätt att armén skulle få slut på bränsle under den 10 km långa marschen från gränsen, att ett gäng ryska plan skulle skrotas i luften och att tusentals kistor med stupade ryska värnpliktiga skulle vara Ukrainas viktigaste exportvara den här veckan. Allt är precis som rumpnissen Puttler planerat, det går som smort för att citera Jönssonligan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Då blir det långvarigt. Kharkiv är stort. Utifrån en folkrättssynpunkt så hade det varit olagligt.

Vill man vinna eller inte? Det finns inget att förlora längre heller.
Citera
Medlem
En hel del filmer läggs upp på nätet av ryska militära rörelser längs den ukrainska gränsen. Man arbetar med #OSINT för att dokumentera, verifiera och kartlägga denna information. Du kan hitta kartan över verifierade rörelser här: http://maphub.net/Cen4infoRes/russian-ukraine-monitor
Citera
2022-02-27, 11:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tror du att de hade dödat Ukrainas president om han hade åkt dit?

Utan tvekan. Tror det dör folk till höger och vänster i Ryssland nu när deras paranoide horunge till diktator känner pressen. Nu har CFOn till Gazprom dött. Putler hade tydligen skickat ut lönnmördare för att döda Zelenskys familj också. Tror ukrainarna dödade allihop.
Citera
Medlem
Citat:
Ukraina har fått en deadline till kl 16 att acceptera ett möte i Vitryssland!!

https://www.espressonews.gr/reportaz/311399/rosia-telesigrafo-dioria-diapragmateysi/

Kan någon översätta?

Kan du inte hitta en engelsk sida i stället eller funkar inte google translate?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
100000 ukrainska soldater har dödats känns det som. Nu förmodar jag bara och drar absolut inte någon siffra ur röven. Ni får helt enkelt avgöra själva om det verkar rimligt

100% gissning, för det finns såvitt jag vet inga officiella siffror på ukrainska förlusterna förutom att där är 300 någonting civila som blivit dödade.

Men gissningvis skulle ukraina förlora ungefär lika mycket som ryssarna är min gissning. Vilket i dagsläget betyder någonstans mellan 3000-5000 soldater.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
100000 ukrainska soldater har dödats känns det som. Nu förmodar jag bara och drar bara någon siffra ur röven. Ni får helt enkelt avgöra själva om det verkar rimligt
Berätta mer om dina känslor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in