Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Enligt undersökningar har det dött ungefär 3000 civila i konflikten och naturligtvis inte bara etniska ryssar. Av dessa har "bara" 355 dött de senaste sex åren.

Vidare dör det fler av utlagda minor och gamla bomber som inte exploderat än vad det gör av aktiva stridshandlingar. Hela Putins tanke om ett folkmord är därför bara ett dåligt skämt.

https://en.wikipedia.org/wiki/War_in_Donbas
https://ukraine.un.org/sites/default/files/2021-10/Conflict-related%20civilian%20casualties%20as%20of%2030%20S eptember%202021%20%28rev%208%20Oct%202021 %29%20EN.pdf

Det är inte heller så att ryskan är i majoritet i en tredjedel av landet eller längs hela kusten. Dessutom är flera av de rysktalande etniska ukrainare. Tittar man på den etniska kartan är ryssarna bara i majoritet på Krim och i tre andra små regioner plus några städer i östra Ukraina. Ditt recept leder inte till lugn och ro, utan till nya konflikter.

Från din länk:
3,393 civilians killed (349 in 2016–2021)[26]
13,100–13,300 killed; 29,500–33,500 wounded overall[24]
414,798 Ukrainians internally displaced; 925,500 fled

Att siffran 14-23 tusen ofta nämns beror troligtvis på att man räknar ihop de 3393 civila men de 13100-13300 övriga döda. Kanske vissa definierar de ca 13000 döda även dem som civila medan vissa andra inte gör det. Att majoriteten dog 2014 och att det inte dött så många sista åren då konflikten gått i i ett dödläge ändrar väl inget?

Att Donbass regionen som utropade sig som självständigt kommer tillfalla Ryssland råder det ingen tvekan om. Frågan är om hela Novorossiya (googla för att se karta) regionen kommer tas över av Ryssland. Jag vet mycket väl att det inte bara är ryssar som bor där. Tror dock inte Ryssland är intresserat av att ta över områden med stora populationer av Ukrainare för det skulle bara innebära huvudvärk för dem.
Citera
2022-02-27, 08:26
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Exakt. Vi betyder ingenting för denna regering och så har det varit länge. Så varför ska vi kämpa, den frågan ställer jag mig hela tiden är det värt att dö för ett land som skiter i sin eget folk som hellre prioritera otacksamma och rasistiska icke flyktingar från Mellanöstern.

Sen samtidigt så vill man inte leva i Ryssland heller under Putin. Det är verkligen att välja mellan pest och kolera.

Jag förstår hur du tänker, har vart inne på samma spår, men landar ändå i att: självklart! Kommer jag försvara Sverige, inte för denna regering eller det politiska etablissemanget, utan för svenska folket och dess minne. För kung och fosterland,som våra förfäder offrat livet för i otaliga krig med Ryssland.

När röken har lagt sig och vi har bromsat upp invasionen så formas ett nytt samhälle och ur ruinerna går vi stärkta in i en ny tid. Nytt land och ett folk som vaknat.
Senast redigerad av Joneskuusi 2022-02-27 kl. 08:29.
Citera
2022-02-27, 08:27
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallydumpen
Coba
Jag tycker att det är du som är vidrig. Jag försöker minska blodsutgjutelse för båda parter i kriget och rädda liv. Hur kan det vara fel...?
Jag säger bara att Ukraina bör lägga ner sina vapen och att Väst inte bör skick fler. Eventuellt krig bör föras ekonomiskt.
Du verkar vilja att död och skador ska fortsätta. Hemsk är du.
Nej, du vill inte minska blodsutgjutelsen. Du sa att du tyckte putin skulle börja bomba mer. Urskillningslöst från luften.

Du är ett sadistiskt äckel som sitter och njuter av yttrandefrihet. Något din hjälte gangsterledaren putin aldrig skulle tillåta.

Vad sägs om att putte puttelito, det lilla fnasket, lägger ner vapnen och drar sig tillbaka? Då blir det ju slut på dödandet. Låter bra för mig.

Putin den lille terroristen skickar tillbaks Ryssland till 1800-talet. Kommer det visa sig att han var en av de sämsta maffialedare som någonsin styrt Ryssland?
Stackars ryssar att tvingas utstå inkompetenta dårar hela tiden.

Mvh
Citera
2022-02-27, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserkanonen
Ryssarna ska tydligen ha anlänt till Belarus för samtal med Ukraina.

Intressant om det stämmer.

https://twitter.com/spectatorindex/status/1497833039556415492?s=21
Hoppas de avfärdar de.

Tkr att ryssen kan lida i några månader.
Citera
2022-02-27, 08:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Kan man skänka pengar till vapen för ukraina? Typ swischa till polens militär som skickar över sina vapen?

Vi har nog kommit till det läget att många länders militär tänker sig för två gånger innan de ger bort något som de kan behöva.
Citera
2022-02-27, 08:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nähä, du tror inte Ukrainas konkurrensfördelar påverkas av detta?
Hur ser du på risken för att både land, valuta och riksbanken försvinner?
Än så länge är det ingen fara så finns ingen anledning att hetsa upp sig.
Citera
2022-02-27, 08:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Att Donbass regionen som utropade sig som självständigt kommer tillfalla Ryssland råder det ingen tvekan om. Frågan är om hela Novorossiya (googla för att se karta) regionen kommer tas över av Ryssland. Jag vet mycket väl att det inte bara är ryssar som bor där. Tror dock inte Ryssland är intresserat av att ta över områden med stora populationer av Ukrainare för det skulle bara innebära huvudvärk för dem.

Ryssland kommer att kollapsa innan året är slut om det här fortsätter. Kreditinstituten har designerat Ryssland som "junk" nu. Vi snackar rena tredje världen nu.
Citera
2022-02-27, 08:31
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:

Jag fruktar att det bara är för att de ska kunna säga att Ukraina krävde för mycket (såsom "självbestämmande") och var oresonliga etc etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Hoppas de avfärdar de.

Tkr att ryssen kan lida i några månader.

Citat:

Stämmer inte. Ukraina skulle aldrig i helvete mötas i Vitryssland för att förhandla, som att åka till Moskva.

Finns inget att förhandla om heller. Ryssarna kräver ju bara att Ukraina skall ge upp, kommer inte hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Hahaha SKREK 😂😂

NÄ, men helt ärligt talat hela världen är en fis i jämförelse med ryssland. Hundratals länder och den enda åtgärden de kan ta gentemot ryssland är sanktioner 😂 bror era JÄVLA sanktioner påverkar mer oss i sverige än ryssland. Elen är dyr & bensinen har slagit i taket. När ukraina vänder sig till sverige för vapen får sverige en diarreattack och säger vi återkommer 😂😂 jag skäms. Nåväl, länge leve RUSSIA 💯

Fråga irakierna hur sanktioner känns.
Eller kubanerna. Att skada Ryssland ekonomiskt är en smart och enkel lösning. Ett komplement till fysisk krigföring i Ukraina. Putin kommer att bli nermald.
Citera
2022-02-27, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag fruktar att det bara är för att de ska kunna säga att Ukraina krävde för mycket (såsom "självbestämmande") och var oresonliga etc etc.

This. Finns ingen chans att detta stämmer.
Citera
2022-02-27, 08:32
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Dina ord om att väst inte ska ge vika för några hot, visar hur hjärntvättad du är.

USA "försvarar" bara länder som har naturtillgångar som de är intresserade att lägga beslag på. Det är märkligt hur lite de är intresserade av att införa "demokrati" i länder som saknar naturtillgångar som de själva saknar eller inte har brist på.

Ryssland har enorma naturresurser, Ukraina likaså. USA och EU har provocerat och försökt få Ryssland att lägga sig likt Sverige och andra västländer inför globalismens hägring. När inte det har gått så bra, har USA blandat sig i Ukrainas politik sedan ett decennium tillbaka och lyckats få bort den tidigare ledaren och tillsatt en "västvänlig" sådan.

Ryssland skulle gjort det här för flera år sedan. Putin är en försiktig ledare och gör inget som inte absolut måste göras, för att försvara det egna folket.

Tänk om våra egna ledare visade lite av det mod och den intelligens som Rysslands ledare visar.

Om du ser hur det ser ut i väst och hur fredligt det är så kanske det inte är så dumt att vara västvänlig.
Förstår du? Det är inget dåligt med väst.
Vdt är den mest civiliserade delen av världen även fast det uppenbarligen har gått dig förbi helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in