Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-27, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Det sista jag läste va att Ryssarna har bombat en oljedepå strax utanför Kiev och att allt drivmedel är tvärslut runt Kiev.

Ok. Viktigt att omvärlden bistår Ukraina med snabba leveranser av drivmedel isåfall.
Citera
2022-02-27, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Min uppfattning är att erat fiktiva folkmord i Donbass är det Putin själv vill utsätta Ukraina för. Anklaga offret i förväg för samma skit hans stalinistiska och islamistiska horder själva tänker göra mot offret. Klassiska bolsjevikfasoner. Putin vill avsluta det Stalin och Kaganovich påbörjade.

Sen får ju du fabulera och låtsas att ryska folket är en monolit som tänker i exakt samma skadade banor som lillefar i Kreml gör bäst fan du vill. Jag vill ändå fortfarande tro bättre om det ryska folket i sig.

Det är klart du vill att det ryska folket delar din uppfattning. Det skulle ju rättfärdiga din ståndpunkt. Tyvärr tyder inget på det och det är lika bra att anpassa sig till det faktum. Är det inte bättre att omvärdera situationen? Kanske utmana sig själv än att försöka ändra verkligheten så att den passar in i ens egen världsbild? Det som händer då är ju bara att ens världsbild blir skev.
Citera
2022-02-27, 04:18
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Det vore ju bra med lite aktuella uppdateringar om hur lägesbilden är nere i Ukraina.

Hur långt har Ryssland kommit i sina försök att belägra Kiev, Kharkiv och Odessa?

Då rysstrollen mest sitter och pratar om taktik och USA, kan vi förutsätta att dessa försök har gått dåligt.
Citera
2022-02-27, 04:18
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Varför bombar Putin inte bara sönder hela Kiev först och främst?

En tidsfråga. Nu när striderna går så oväntat uselt för Ryssland kommer man bergsäkert öka våldet och börja terrorbomb hej vilt. I synnerhet som Tyskland och flera andra nu svängt och kommer leverera effektiva anti-tank vapen i massor.
Citera
2022-02-27, 04:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Tror inte många speciellt inte i Ryssland håller med om din tolkning.

Så är det förstås, och det har jag ofta påtalat. Det är ändå sant. Problemen sitter bara i ryssarnas huvuden, och i själva verket finns det ingen som hotar dem.
Citera
2022-02-27, 04:19
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Ok. Viktigt att omvärlden bistår Ukraina med snabba leveranser av drivmedel isåfall.

Det är säkerligen redan igång.
Citera
2022-02-27, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Då rysstrollen mest sitter och pratar om taktik och USA, kan vi förutsätta att dessa försök har gått dåligt.

Hoppas att du har rätt. Jag förväntar mig att omvärlden kommer rikta uttalade direkta hot mot Ryssland i och med att en raket träffat ett kärnkraftverk i natt. Sådant måste markeras skarpt mot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så är det förstås, och det har jag ofta påtalat. Det är ändå sant. Problemen sitter bara i ryssarnas huvuden, och i själva verket finns det ingen som hotar dem.

Hursomhelst tycker jag att Putin förtjänar årets freds Nobelpris för sin återhållsamhet i en sådan svår situation. Hade det varit USA så hade de jämnat Ukraina med marker redan.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En tidsfråga. Nu när striderna går så oväntat uselt för Ryssland kommer man bergsäkert öka våldet och börja terrorbomb hej vilt. I synnerhet som Tyskland och flera andra nu svängt och kommer leverera effektiva anti-tank vapen i massor.

Man får hoppas ryska trupper lyckas skära av transport av dessa vapen. Vore vansinne att spä på kriget, hur tänker man egentligen?
Citera
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Det hade ju inte gett honom något, inte ens putte tror han kan jämna ett lands huvudstad med marken som inte gjort han något och inte tro att hela världen gått emot honom inklusive kina/vitryssland. Tror inte lukasheno (obs stavning) är sugen o se Minsk nukat för att Biden hade tråkigt. Om länder plötsligt kan göra sånt, va hindrar USA eller vilket annat land som helst att föra icke konventionell krigföring i framtiden. Iof så är rubeln värld 0kr på måndag, så vi pratar ändå om saker som aldrig kommer ske.
Nä, det är rent hypotetiskt. Inte fan vågar sig ryssen hit. Sverige är ett riktigt västland. Ukraina är bara en gammal sovjetstat. Enorm skillnad. Även om vi inte är med i Nato är jag övertygad om att vi skulle få militärt understöd. Sverige är en respekterad demokrati, ett föregångsland för mänskliga rättigheter. Tyskland, Frankrike, Storbritannien skulle inte bara kunna kolla på medan ryssen bombade bullerby-landet. Det blir för personligt.
Citera
2022-02-27, 04:22
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Det är klart du vill att det ryska folket delar din uppfattning. Det skulle ju rättfärdiga din ståndpunkt. Tyvärr tyder inget på det och det är lika bra att anpassa sig till det faktum. Är det inte bättre att omvärdera situationen? Kanske utmana sig själv än att försöka ändra verkligheten så att den passar in i ens egen världsbild? Det som händer då är ju bara att ens världsbild blir skev.

Det är du som är bortom skev ifall du på allvar tror att Putins psykotiska nazistjakt i Ukraina är något vidare poppis bland den ryska allmänheten. Men det står väl inte på förens Kreml pumpar ut en massa riggade fejkundersökningar om hur 99% utav Rysslands befolkning stödjer ärade kamrat Putins tappra "befrielse" och "avnazifiering" utav Ukriana. Prisad vare kamrat Putin!
Citera
2022-02-27, 04:23
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Man kan inte terrorbomba, eftersom bilder från kriget kommer på alla möjliga sätt in i Ryssland ( även genom soldaternas rapporter hem ). Och i ett krig där man inte KAN terrorbomba befolkningen, där är det bara en kategori människor som dör. Invasionssoldaterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in