Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Det finns ingen helhet att förstå mer än att det sitter en psykopat i Kreml som invaderat sitt grannland Ukraina.
Din kommentar om geografi – ska den förstås på så sätt att du tycker att det är okej att invadera sina grannländer och mörda deras kvinnor och barn för att man delar gräns?
QUOTE=Saruman|79270429]Det finns ingen helhet att förstå mer än att det sitter en psykopat i Kreml som invaderat sitt grannland Ukraina.
Din kommentar om geografi – ska den förstås på så sätt att du tycker att det är okej att invadera sina grannländer och mörda deras kvinnor och barn för att man delar gräns?[/quote]
Haha min dotter som knappt är 7 fattar fan det här bättre än dig.
Krig är alltid komplicerade.
Vad exakt som sker bakom kulisserna vet nog ingen riktigt. Att det är en konflikt är ju rätt uppenbart.
Ryssarna känner att östra Ukraina egentligen tillhör Ryssland, vilket dom väl egentligen typ har rätt i.. Men för att förstå sig på de här så måste man ha lite koll på Rysslands och Ukrainas historia iallafall från 1950, eller ah egentligen kan man backa några hundra år till för det är även en folkfråga, eftersom Ukrainas folk till största del är slaver.
Men själva tjafset sträcker sig ända bak till 50 talet.. ah jag orkar fan inte förklara för det tar sån jävla tid.
Putin har typ rätt, fast ändå fel. Territoriumet han pratar om var en gåva från Ryssland, men varenda jävel som är någorlunda allmänbildad vet att det bara var en symbolisk gåva, en fasad för att stå emot Nato, men visst, det är ju typ bara ryssar som bor där och fullt med ryska baser. För det är ju egentligen Ryssland
Men gåva är en gåva också..
Sen bröt Ukraina minsk avtalet och då menar Putin typ att det blir kaka på kaka och rättfärdigar sig på så vis.
Jag personligen kan vi tycka att även om det var en gåva och Ukraina på såvis har rätt att göra anspråk på bla Kreml så kunde väl dom bara gett tillbaka landbitarna..
För det är egentligen Ryssland även om det inte är det på pappret..
Ungefär som man ber en polare stå som ägaren för en bil du vill köpa, du betalar den , det är, du som kär den osv. Det är din bil egentligen men så blir ni osams och han vill ha sin bil tillbaka. Inte helt okej.
Men det ger inte dig rätten att skjuta skallen av din före detta vän heller. Det tycker Putin dock.
Väldigt kort förklarat, egentligen är allt snack bara ah snack. En ren jävla sörja.
Politiskt kackel. Både sidor försöker bara få till en bra lögn som så många som möjligt ska köpa. Vad som sägs är egentligen oviktigt. Ingen bryr sig om sanning..alla argument handlar om vilken effekt det som sägs har.
Det kallas för propaganda.
Vad som egentligen sker i maktens korridorer går ju inte att specifikt tala om för oss utomstående. Vi försöker förstå bäst vi kan.
Men att den hör konflikten i grund och botten handlar om makt är till 100% säkert.
För krig handlar alltid om makt och bara makt.
Makt makt makt.
Politik och makt är egentligen synonymer nästan.
Gissar att Putin förmodligen känner hur Nato sakta men säkert omringar honom. Å jag förstår han, USA har ju numera baser över hela världen... vet inte om jag minns rätt , om USA hade över 1 eller kanske tom 2 miljoner militärer i tjänst runt om i världen?
Låter lite mycket, orkar inte kolla upp. Men minns att det var sjukt mycket 1 miljön kanske. Aja. Dom har en skrämmande kapacitet iallafall. Finns flera bra dokumentärer på YT.
Aja till sak.
Nato ger Putin panik, Putin agerar lite väl impulsivt och kanske fattar några beslut och konsekvenserna av de besluten leder till ytterligare beslut som han inte räknat med men inte heller kan backa ifrån. Som en ond spiral typ. Nått I den stilen känns hyfsat rimligt.
Men det är också spekulationer.
I vanlig ordning så är det såklart de två giganterna USA och Ryssland som bråkar. Vad annars...
Jag säger bara som det är. Fakta, inget annat.
Aldrig att jag sympatiserar med Putin.
Sen att jag inte håller med dig behöver väl för tusan inte betyda att jag är försvarar Putin.
Och tycker "det är okej att mörda och våldta kvinnor och barn"..
Dom kopplingarna är väl sjuka om nått.
Jisses..
Börjar seriöst tro att mycket är en projektion.