2022-02-26, 23:04
Medlem
Gotland och Östersjön har betydelse för de andra NATO- medlemma i området.

Vore ej trevligt heller för Norge eller Danmark om Putin invaderar Sverige.

Så jag tror att NATO gärna försvarar Östersjön. Eftersom det bra att ha tillgång till Sveriges långa kust.

I och med det tror jag inte att Putin ens skulle vilja invadera och överta Sverige. Nato är ju överlägset.

Men däremot skulle nog Putin gilla att misshandla Sverige en omgång. Bomba ner några saker och sen dra - för att markera. Han misshanflar folk, han misshandlar länder.

Det är vad jag tror.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-02-26 kl. 23:10.
Citera
2022-02-26, 23:05
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
https://twitter.com/asliaydintasbas/status/1497593524413509634?s=20&t=HRs00fwpwzsHb_U3GvRZKg
Ja det var ju ett jättestort hål i den porten - lika med noll alltså.

Hör nu på radion, nyheterna 23:00, att flera europeiska NATO-länder kommer att skicka vapen till Ukraina däribland Tyskland, Nederländerna och Portugal. Vi går mot WWIII
Senast redigerad av kubun 2022-02-26 kl. 23:08.
Citera
2022-02-26, 23:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det kan gå fortare än man tror. Varför skulle vi inte göra det egentligen?

För att Putin inte vill ha NATO -länder i sin närhet. Jag undrar då varför han inte är negativ till Nato-landet Norge? Jo, för att Norge är inte en forna rysk stat. Ej heller Sverige, varför jag finner det helt osannolikt Putin ens vill ha vårt landområde.

Jag begriper det är fullt möjligt för Ryssland att invadera Gotland, ifall konflikten utökas till de baltiska länderna. Jag finner det möjligt att Putin planerat invadera de baltiska länderna.

Ett bekymmer är våra baser i Sverige, exempelvis Muskö. Som jag tror kan bombas sönder och samman av ryskt flyg och stridshelikoptrar om konflikten utökas till WWW3.
Citera
2022-02-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Man är allt grovt IQ befriad om man tror att Sverige kommer bli invaderat av Ryssland.
Då tillhör man kulten och tomtarna som ropat "Ryssen kommer, ryssen kommer..." i typ 70 år.

För några dagar sedan trodde nog inte Ukraina att det skulle bli i närheten så illa som det blev. Sverige ligger lite halvpyrt till men nu vet vi vad ryssen går för. Den tiden då vi kan tro att inget ska hända är förbi. V har levt med en hotbild från Ryssland länge, skillnaden är bara att det är nu det händer.
Citera
2022-02-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Gotland och Östersjön har betydelse för de andra NATO- medlemma i området.

Vore ej trevligt heller för Norge eller Danmark om Putin invaderar Sverige.

Så jag tror att NATO gärna försvarar Östersjön. Eftersom det bra att ha tillgång till Sveriges långa kust.

I och med det tror jag inte att Putin ens skulle vilja invadera och överta Sverige. Nato är ju överlägset.

Men däremot skulle nog Putin gilla att misshandla Sverige en omgång. Bomba ner några saker och sen dra - för att markera. Han misshanflar folk, han misshandlar länder.

Det är vad jag tror.

Oj där kom åsikterna rätt från sionistmedian...
Citera
2022-02-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
För några dagar sedan trodde nog inte Ukraina att det skulle bli i närheten så illa som det blev. Sverige ligger lite halvpyrt till men nu vet vi vad ryssen går för. Den tiden då vi kan tro att inget ska hända är förbi. V har levt med en hotbild från Ryssland länge, skillnaden är bara att det är nu det händer.

Så du menar Rysslan visar aggression och västvärlden endast vill ha fred i världen? Du menar detta?
Citera
2022-02-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
EU har inga muskler att backa upp oss militärt. NATO är vårt försvarsalternativ.

Mig veterligen så gäller nedanstående för alla EU länder sedan 2007 (?). Frakrike har tex. använt 42.7. Med andra ord, vi har en militär allians med EU även om Regeringen gärna påstår att vi är alliansfria. Därmed har vi utgjort ett hot för Ryssland sedan 2007! Ett hot på samma vis som alla andra EU stater.

Article 42 (EU, full länk nedan)

1. The common security and defence policy shall be an integral part of the common foreign and
security policy. It shall provide the Union with an operational capacity drawing on civilian and
military assets
. The Union may use them on missions outside the Union for peace-keeping, conflict
prevention and strengthening international security in accordance with the principles of the United Nations Charter. The performance of these tasks shall be undertaken using capabilities provided by the Member States.

...

7. If a Member State is the victim of armed aggression on its territory, the other Member States
shall have towards it an obligation of aid and assistance by all the means in their power, in
accordance with Article 51 of the United Nations Charter. This shall not prejudice the specific
character of the security and defence policy of certain Member States.

Varför har då Sverige inte gått med i NATO? Många här säger att, Sverige inte vill vara styrt av USA. Det kanske är den starkaste orsaken. Men, jag skrev en liknelse med mobbing i tidigare inlägg om detta och ni får såklart gärna ta en titt på det.

Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
...Så om mobbaren säger att vi inte får vara kompisar med vem vi vill, då gömmer vi oss på skolgården i ett hörn och ...

+++
Källa:
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:2bf140bf-a3f8-4ab2-b506-fd71826e6da6.0023.02/DOC_1&format=PDF

Mutual defence clause (Article 42.7 TEU)https://www.europarl.europa.eu › documents › sedePDF
The. Council shall act in accordance with Article 31(1) of the Treaty on European Union where this decision has defence implications. The European Parliament ...
Citera
2022-02-26, 23:35
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tja eller så kommer Putins agerande få precis motsatt effekt, stå utanför Nato och bli invaderad.

Den som tror att Nato kommer stå upp militärt mot både Kina och Ryssland lever i en drömvärld.

När Putin ingick allians med Xi var det de facto game over. Nato kommer inte göra ett smack.
Citera
2022-02-26, 23:38
Medlem
yxikaxi00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Man är allt grovt IQ befriad om man tror att Sverige kommer bli invaderat av Ryssland.
Då tillhör man kulten och tomtarna som ropat "Ryssen kommer, ryssen kommer..." i typ 70 år.

Om andra länder blandar sig i Rysslands invasion av Ukraina kommer vi få se kärnvapenkrig. Idag har USA, Tyskland, England och Frankrike gått ut med vilka krigsmateriel de bidrar med till Ukraina. Flera ryska banker utesluts också ur Swift. Är vi i Europa körda nu?
Citera
2022-02-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Den som tror att Nato kommer stå upp militärt mot både Kina och Ryssland lever i en drömvärld.

När Putin ingick allians med Xi var det de facto game over. Nato kommer inte göra ett smack.

Viken "allians"?
Citera
2022-02-26, 23:39
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Det är ju självklart att Sverige ska gå med i Nato . Det är är ju bara vänster svin som tycker annorlunda som gärna skulle suga Putins kuk om dom fick chansen
Citera
2022-02-26, 23:41
Medlem
Dimaks avatar
Alltid sagt NEJ, men nu börjar jag undra, å andra sidan ser Putin jävligt sjuk ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in