Citat:
Ursprungligen postat av
StigHail
Han har haft 5 Natoländerna som grannar under lång tid, Ukraina har aldrig varit aktuellt för medlemskap i Nato och verkligen inte sen 2014 då ett land inte får bli medlem om dom är i konflikt med ett annat land.
Det där snacket snacket om Ukraina och Nato är rysk propaganda, om det nu är som du säger, ligger då Finland och Sverige på tur att bli invaderade av Ryssland, då vi knappast blivit mindre sugna och gå med efter detta, det kommer bli en viktig valfråga.
Jag vill inte gå med då jag inte vill vara i en försvarsallians med Turkiet så länge Erdogan har makten där.
Men då borde NATO kanske inte hållit fram moroten i Ukraina. Man har hävdat principen om självbestämmande som ju är sund och fin, men man har ju också vetat att det är ett rött skynke inte bara för Putin utan för den största delen av de som inom en överskådlig framtid kommer att styra Ryssland.
Nå, det är möjligt att Putin vill lägga under sig land efter land till varje pris, men faktiskt också att normal "intressesfärslogik" gör det omöjligt att acceptera just Ukraina ( eller Georgien) som NATO medlemmar.
Varför då inte verka för att ha ett Ukraina som inte är Nato-medlem om det inte ens från amerikansk sida någonsin kommer att ske att man genomdriver det?
För övrigt är jag för ett svenskt NATO-medlemskap. Åtminstone var jag det för en månad sedan.