Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ukrainska demokratin? Demokrati och statskupp hänger inte ihop. Jag håller med om att allt snack om att Zelensky skulle vara en feg knarkar-globalist-nazist-jude är larvigt och hjärndött. Lika larvigt och hjärndött som att kalla Putin för galen-tsar-psykopat.
Jag får medge att jag själv var väldigt skeptisk till det som skedde under Euromaidan när det begav sig. Jag begrep inte alls varför EU och västmakterna skulle lägga sig i på sättet de gjorde, men när jag sedan diskuterade saken med f.d. studiekamrater från Ukraina förstod jag också att det finns ett starkt och genuint intresse hos en stor del av det ukrainska folket (kanske främst de i västra Ukraina)-att röra sig i den riktningen.
Ukraina har helt klart befunnit sig i mitten av en dragkamp mellan två väldigt starka och motiverade intressesfärer under minst ett decennium. Lika mycket som väst på olika vis har styrt och stöttat de som tog vid efter att Janukovytj avsattes, lika mycket styrning och stöd verkar Janukovytj ha fått ifrån Ryssland under sin tid vid makten. Min uppfattning är att Ukraina fortfarande är en väldigt ung demokrati som tycks ha som ambition att röra sig åt ett håll som påminner mer om de europeiska demokratierna än om Ryssland. Ryssland å sin sida, samt de många pro-ryska ukrainarna i öst, har konflikterande intressen och därmed upplever vi nu den här konflikten.
Nyckeln till att lösa konflikten vore nog att det ukrainska folket/folken först får en chans att säga sitt, samt att de olika lägren sedan känner och uttrycker ömsesidig tillit och respekt för de val som vardera sida väljer att göra. Ryssland kommer aldrig att acceptera en rörelse mot väst så länge de inbillar sig att Kiev står under påverkan av USA/NATO/EU. Västvärlden kommer aldrig acceptera Krim, Luhansk och Donbass som autonoma pro-ryska nationer eller delar av den ryska federationen så länge man misstänker att Ryssland styrt utfallet i sagda regioners omröstningar.
Det här är en konflikt som förmodligen hade kunnat uppstå med eller utan Putin. Men Putin börjar tyvärr allt mer se ut som den värsta typen av person man kan ha i den här typen av konflikt.