Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 22:50
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ryssen har plockat fram de stora pjäserna. Visar att de nog är desperata.

Japp ungefär som när Sovjet gick fram mot Berlin 1945. Ca 5% av tyskarna överlevde efter att ryssen använt sina pjäser i 10 timmar.

Lite absurt hette den styrkan som var mest effektiv 1st Ukrainian Front.

Nej dom är inte desperata men heller inte helt nöjda med utvecklingen. Nu fullföljer man planen att successivt öka trycket, det kommande dagarna kommer både Ukrainas militärledning och civilbefolkning komma till insikt att allt kommer bara bli värre. För militärledningen kommer det bli ett svårt val att välja mellan att lita på amerikansk intel och europeiska försäkringar om stöd med bränsle och vapen och att fortsätta motståndet och till sist och syvenes ta hela smällen själva. Jag tror att dom kommer förlita sig på NATO ända fram tills termovapnen detonerar och "stödet" stannar vid upprörda fördömanden från världens ledare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det är ju samma brandlarm på din skitlänk.
Jag vet, jag ville visa vilekn stream jag pratade om.
Annars frågar folk "VILKEN STREAM?".
Här är en annan med ljud:

https://www.youtube.com/watch?v=ycFYyQcuL1w

Det bombades som fan för över en timma sedan nu..
Tyst länge nu..

https://www.youtube.com/watch?v=ycFYyQcuL1w
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad är det för piloter som tänker bomba Kiev? Står dom på Putins sida eller blir dom instängda i något Sibiriskt gulag om don vägrar?

Mest troligt ja
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror att det är ett oundvikligt scenario. När eliten inser vad Putin ställt till med så lär han bli avsatt eller mördad. Att invadera Ukraina på detta sätt var ren idioti och man kan inte ha idioter som ledare.

Men Putin kan väl inte ha gjort det helt på egen hand? Vad har han för nickedockor omkring sig?
Citera
Medlem
Ja, det sägs att ryssarna ska gå amok i Kiev om några minuter.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ukrainska demokratin? Demokrati och statskupp hänger inte ihop. Jag håller med om att allt snack om att Zelensky skulle vara en feg knarkar-globalist-nazist-jude är larvigt och hjärndött. Lika larvigt och hjärndött som att kalla Putin för galen-tsar-psykopat.

Jag får medge att jag själv var väldigt skeptisk till det som skedde under Euromaidan när det begav sig. Jag begrep inte alls varför EU och västmakterna skulle lägga sig i på sättet de gjorde, men när jag sedan diskuterade saken med f.d. studiekamrater från Ukraina förstod jag också att det finns ett starkt och genuint intresse hos en stor del av det ukrainska folket (kanske främst de i västra Ukraina)-att röra sig i den riktningen.

Ukraina har helt klart befunnit sig i mitten av en dragkamp mellan två väldigt starka och motiverade intressesfärer under minst ett decennium. Lika mycket som väst på olika vis har styrt och stöttat de som tog vid efter att Janukovytj avsattes, lika mycket styrning och stöd verkar Janukovytj ha fått ifrån Ryssland under sin tid vid makten. Min uppfattning är att Ukraina fortfarande är en väldigt ung demokrati som tycks ha som ambition att röra sig åt ett håll som påminner mer om de europeiska demokratierna än om Ryssland. Ryssland å sin sida, samt de många pro-ryska ukrainarna i öst, har konflikterande intressen och därmed upplever vi nu den här konflikten.

Nyckeln till att lösa konflikten vore nog att det ukrainska folket/folken först får en chans att säga sitt, samt att de olika lägren sedan känner och uttrycker ömsesidig tillit och respekt för de val som vardera sida väljer att göra. Ryssland kommer aldrig att acceptera en rörelse mot väst så länge de inbillar sig att Kiev står under påverkan av USA/NATO/EU. Västvärlden kommer aldrig acceptera Krim, Luhansk och Donbass som autonoma pro-ryska nationer eller delar av den ryska federationen så länge man misstänker att Ryssland styrt utfallet i sagda regioners omröstningar.

Det här är en konflikt som förmodligen hade kunnat uppstå med eller utan Putin. Men Putin börjar tyvärr allt mer se ut som den värsta typen av person man kan ha i den här typen av konflikt.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryssar dödar barn. Putin invaderade Krim och startade kriget i Donbass. Ryssland har verkligen blivit planetens avskum. Att ryssarna följer sin psykopatiske ledare är obegripligt.

Många i Ryssland har bara statskontrollerad media. Många vet inte ens att dom ska kriga i Ukraina. putin är nog världens mest hatade man sen Hitler.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Japp, det är sakfel att inte förstå helheten och historian bakom, ja.
Det finns två sidor av ett mynt.
Betvivlar att du ens vet vart Ukraina ligger rent geografiskt.
Det finns ingen helhet att förstå mer än att det sitter en psykopat i Kreml som invaderat sitt grannland Ukraina.
Din kommentar om geografi – ska den förstås på så sätt att du tycker att det är okej att invadera sina grannländer och mörda deras kvinnor och barn för att man delar gräns?
Citera
2022-02-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Det stämde inte riktigt, men poängen var att vi än så länge inte skickat några vapen under pågående krig.

Bra du erkänner du hade fel. Kudos!
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Stöttar inte Xi sin kompis Putler?

"I FN:s säkerhetsråd stoppade Kina inte en resolution mot Ryssland, utan la ner sin röst. Och på lördagen rapporterade nyhetsbyrån Bloombergs att Kina begränsat möjligheten för två av sina banker att finansiera ryska projekt."

Jag hörde också om detta idag på P1. Kina går en extremt smal balansgång här, man vill varken stöta sig med Ryssland eller Väst. Känslan är att ju längre detta krig håller på, och desto mer desperat Putin blir, så kommer Kina att vända sig från honom och mer mot Väst.

Handel och tillväxt är trots allt viktigast för Kina. Kina kan ha en bra framtid, medan Ryssland bara är rost, förfall och tillbakagång. Så varför skulle egentligen Kina välja Ryssland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Trams. Hade det rådit sådana kollektiva betänkligheter inom den ryska armen hade invasionen aldrig skett från första början. De gör som de blir tillsagda. Det räcker med ett par stycken som gör som de blir tillsagda förövrigt.
Det är inte alls trams. Putins generaler har inte mycket att förlora på denna invasion, snarare kan man tänka sig att de blir extra belönade för att ha genomfört den. Men skulle han komma och kräva ett kärnvapenkrig så skulle all lojalitet och känsla för hierarki försvinna på en sekund. En eventuell enstaka galning som faktiskt vore villig att utföra en sådan order skulle inte komma långt.
Citera
Medlem
När kriget är över kanske ukransiak barn slipper få tvingas in i nazist militären åtminstone. Detta är fruktansvärt. https://www.youtube.com/watch?v=YR5TZnFZ4tg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in