Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Nato har uppenbarligen fungerat. Tror du Putin hade varit så försiktig med Esland, Lettland och Litauen om dom inte varit med i Nato? Nato har ett ganska grundmurad skyddsmekanism om garanterad hjälp från medlemmarna sen kan det ju ske på olika sätt. Det existerar bar i Putins fantasi att Nato skulle anfalla Sovj..jag menar Ryssland. OM Ukraina hade varit fullvärdig natomedlem hade detta aldrig inträffat, dom hade kunnat odla sin ekonomi och kultur i frihet.
Jag ska inte säga att jag är någon expert på Ryssland/väst relationen post 1991, för det är jag inte. Men vad jag har läst mig till hittills om händelserna då och hur relationerna såg ut, har jag inte sett att Ryssland på något sätt skulle ha varit ett hot efter att muren föll. Väst hade alla möjligheter att på 90-talet och framåt bygga starka band med Ryssland som en allierad i den västerländska sfären. Det var USSR som var hotet, inget annat.
Som jag ser det har väst misslyckats totalt, och gjort det medvetet. Jag kan inte se att det fanns någon anledning att bygga en försvarsallians mot Ryssland efter att muren föll.