Citat:
Ja men hur vet du att lidandet i detta fall är av betydande grad och värre än allt annat lidande en människa får utstå när det gäller kriser och trauman? Tror du dessa familjemedlemmar genomgår en värre kris än alla de familjemedlemmar vars anhöriga hamnar i fängelse för olika bestialiska dåd och blir kända i grannskapet? Tugget i denna tråd lutar åt att dumpenuthängningarna skulle innebära ett exceptionellt och speciellt lidande för familjemedlemmar/partners/barn och det finns noll och inget som tyder på det.
Lidande är relativt till person och reaktion. Man kan ställa lidande mot lidande om man vill men det har inget med saken att göra. För att person X lider mer än person Y så är person Y:s lidande av noll betydelse? Tvärtom vad du vill hävda så är jag rätt säker på att närstående till uthängda lider på olika sätt. Något annat vore konstigt. De flesta människor har mer eller mindre former av känslor.
Citat:
Jag är den första att själv sänka den familjemedlem som beter sig klandervärt, exempelvis som i dumpenuthängningarna. Jag har noll acceptans mot lögner och skitbeteende. Familjemedlemmar som ljuger och beter sig illa har ingen räkmacka i mitt liv. Att hat från omgivningen skulle riktas mot familjen för att någon familjemedlem skämt ut sig fullständigt skulle jag hantera och skuggan/skulden skulle jag fullt ut lägga i knät på familjemedlemmen och de människor som inte har förstånd att rikta ilskan mot rätt håll.
Återstår väl att se tills det inträffar, vilket jag naturligtvis inte hoppas. Reaktioner är ibland irrationella och vi vet inte hur vi kommer reagera i en viss situation förrens vi befinner oss i den. Förnekar inte att kanske hade du sänkt den familjemedlemmen men tror du att alla hade gjort det? Du kanske tycker att de skulle göra det men sanningen är att alla reagerar olika. Likaså hur du riktat ilskan mot rätt håll från dem som riktat den åt fel håll. Tror alla hade klarat att göra det? Barn till de uthängda exempelvis.