Citat:
Ursprungligen postat av
rokossovsky
27 timmars väntan för att komma in i Moldavien...
Vafaan ska de där att göra? EU måste ju vara bättre.
https://twitter.com/LucyWilliamson/status/1497627351097745416
Brukar väl inte vilja föra mig med dom termerna men har ju ändå varit intressant att se flyktingkrisen 2015 vs 2022.
2015: Så kom det till 90% män i stridsbar ålder, man attackerade gränsövergångar i Europa, kastade sten både 1 och 1000 gånger mot polis och gränsvakter. Var väl även upplopp i vissa städer i öst, stormning av tåg för vidare färd mot Tyskland och andra länder.
2022: Man ser inte skrikande människor i falsett som nästan slaviskt åkallar gud i upprorisk stämmning. Istället ser man kvinnor och barn till största delen, är det män med så är dom allvarliga i TV-rutan och säger att dom skall sätta kvinnorna och barnen i säkerhet sedan skall dom tillbaka och kriga.
Man intervjuar en kvinna med barn i dagens Rapport som försöker hålla humöret uppe efter allt detta. Hennes första tanke var att dra till sin syster i Italien men hade fått ändra planerna då hon fått reda på att det var svårt att hitta jobb (!) där. Så nu skulle hon röra sig mot Krakow.
Kolla bara på bilden där, det är fullt krig men ändå väntar man snällt vid en enkel vägbom tills man får komma in, dom planerar vart dom skall åka där dom skall kunna hitta ett arbete.
Dom Ukrainare som kommer komma till Sverige tror jag inte kommer köra sittstrejker på bussarna för att flyktförläggningen inte passar deras behov.
Var jag mot att släppa in folk 2015? Japp. Är jag det 2022? Nej, och varför? Ja det står här ovanför.