Citat:
Ursprungligen postat av
Jofandu
Varför vill inte Ryssland att Sverige går med i Nato? Vi kommer inte starta krig med Ryssland eller något annat land. Nato är bara en garant, en säkerhet OM något land skulle få för sig att anfalla oss.
Känns lite som: jag får inneha vapen ifall min granne anfaller mitt hus, men grannen får inte inneha vapen ifall jag skulle anfalla grannen.
Och vilka garantier har vi? Deras ord? Det ger jag inte mycket för. Numer är NATO bara en lukrativ kassako för den militaristiska lobbyn i USA. Vilka tjänar på att ett land går med i NATO? Uncle sam såklart! Det enda vi skulle göra är att betala. Ska vi lägga ännu mer pengar på en internationell lobbyorganisation? Nej tack, vi blöder redan till EU/FN och annat skit
Låt säga att Sverige/Finland går med i NATO och Putin rullar tanks in i Finland. Skulle USA verkligen agera direkt fysiskt mot en kärnvapenmakt, för att rädda Finland? Tvek på den
Eller låt oss säga att USA sätter upp missilsköldar i Finland innan Putin gör något. Den enda konsekvensen av det är att militarismen och spänningarna mellan USA/Ryssland ökar eftersom ett Natomedlemskap i praktiken innebär att USA uttökar sin sfär av inflytande med våran mark som språngbräda.
Att verka för att neutralisera länder som gränsar till Ryssland är det bästa alternativet. Ett samförstånd mellan väst och Rys med en buffertzon är vad de vuxna i rummet vill. Men tyvärr har det retarderade väst hetsat mot Ryssland ända sedan muren föll. Inte för att jag är nån putinkramare men helvete vad dåligt vi har skött det hela.
Starkt nej till NATO!