2022-02-26, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Dom har oljan,visst.putin o hans rövare har säkert pengar,folket svälter.Nu inleds massiva sanktioner samtidigt som folket svälter ännu mera,hur tror du det slutar då??
Glöm inte att det bara är väst som skriker, och hur många människor består väst av?
Citera
2022-02-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
Jag hoppas ni kuksugare som vill gå med i nato är beredda att försvara något skitland nere i europa tex i en konflikt som ni tycker är helt fel, men ändå ska ni dit och leka hjältar och förhoppningsvis bli dödade på kuppen.

Jag hoppas vi går med i nato så Sverige får smaka på ryssland med deras allierades vrede, söndertrasade städer, döda svenskar överallt gråtande mammor och föräldralösa barn. Är det först då ni är nöjda? Tänk vad bra att vi gick med i nato, när vi hade kunnat skippa det och haft fred här som vi haft i över 200år.
Dude äter hellre kuk än har ryssland som något överhuvud som ska säga till mig vad jag får göra. Dra helvete ballongförsäljare... ja till nato.
Citera
2022-02-26, 20:05
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Över 50 000 underskrifter på medborgarinitiativet om finländskt Natomedlemskap – men ingen snabbfil i sikte för Finland

https://svenska.yle.fi/a/7-10013468
Ett medborgarinitiativ som kräver folkomröstning om Nato har på bara några dagar samlat de 50 000 underskrifter som krävs för att initiativet ska tas till behandling. Också i Sverige har stödet ökat.

Debatten om ett Natomedlemskap dyker med jämna mellanrum upp i den politiska debatten. Enligt en undersökning som Helsingin Sanomat gjorde i januari har finländarnas attityder till militäralliansen blivit mer positiva.

Yle levererar som vanligt, publik service när den är som bäst (eller åtminstone bättre än SVT)
Citera
2022-02-26, 20:06
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
Jag hoppas ni kuksugare som vill gå med i nato är beredda att försvara något skitland nere i europa tex i en konflikt som ni tycker är helt fel, men ändå ska ni dit och leka hjältar och förhoppningsvis bli dödade på kuppen.

Jag hoppas vi går med i nato så Sverige får smaka på ryssland med deras allierades vrede, söndertrasade städer, döda svenskar överallt gråtande mammor och föräldralösa barn. Är det först då ni är nöjda? Tänk vad bra att vi gick med i nato, när vi hade kunnat skippa det och haft fred här som vi haft i över 200år.

Nu har ju inte ryssland eller deras allierade förmågan att göra något av detta. Det enda som händer är att terrängen berikas med rysktillverkat skrot, medan västmakterna uppnår full luft och marköverlägsenhet.

ELLER så slutar man mäta kuk, inser att livets mening är att leva i solen, bada i havet, uppfostra sina barn, odla sin trädgård och GE FAN i att djävlas med varandra.

Idioter som utkämpar politikers krig och stöder deras agendor i stället för att leva sina liv som DE vill.
Citera
2022-02-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Glöm inte att det bara är väst som skriker, och hur många människor består väst av?
Tjaa,typ 450 miljoner i eu,dock skriks det nog utanför eu ifall du inte noterat det.spelar ju ioförsig ingen roll när jag är rätt säker på att det blir ryssen själv som städar bort prutten.
Citera
2022-02-26, 20:11
Medlem
Skulle vara intressant o se vilka som är för att gå med i Nato och de som inte är för det. Jag är lite osäker på vad jag själv tycker nu men det känns som att det kanske kan bli aktuellt att gå med ifall det finns en större risk där Ryssland skulle vilja attackera norden även om det känns som att det aldrig kommer hända med tanke på våra redan starka relationer med andra länder.
Citera
2022-02-26, 20:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Nu stänger Turkiet Bosporen. Undra vad Rysslands svar kommer bli på det.
Har du en källa på det?
Citera
2022-02-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hur mycket skulle det kosta skattebetalarna om Sverige går med i NATO?

Nato har som målsättning att varje land ska ha en försvarsbudget på 2% av sin BNP. Det är där kostnaden finns ekonomisk.

Nu är det som så att det är bara en minoritet av länderna i Nato som klarar av detta mål idag. 2021 var det 10 av 30 länder som uppfyllde målet.

https://www.forces.net/news/world/nato-which-countries-pay-their-share-defence

Sverige har idag en försvarsbudget 77 miljarder som motsvara på 1.5% av vår BNP vilket är ungefär samma som Tyskland och Nederländerna hade 2021. Så lite grovt räknat borde Sverige lägga kring 100 miljarder på försvaret för att uppfylla Natos budget krav.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_f%C3%B6rsvarsbudget

Men man måste komma ihåg att vi pratar om försvarsbudget för Sverige. Dvs Sverige skulle lägga dessa summor i på vårat eget försvar. Det är bara en mindre del som skulle behövas betalas till Nato.

Själva kostnaden för att driva Nato som organisation är 0.3% av alla länders försvarsbudget.
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_67655.htm
Citera
2022-02-26, 20:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Väl respekterad av vem, och var kommer deras uppgifter ifrån?

Du verkar inte vara kapabel ta in och kolla information från media och från undersökande källor. Så, beklagar, alla har inte förmågan att se vad som försiggår.
Citera
2022-02-26, 20:14
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Mot Vladolf Putlers storhetsvansinne finns nog inget botemedel förutom möjligen en dos
Novitjok.
Citera
2022-02-26, 20:16
Medlem
Antivaxxers avatar
En sak är säkert, om vi ska bli medlemmar så ska vi inte snacka om det öppet och ha folkomröstningar.

Vi ska isåfall gå med och sen när allt är klart går vi ut och säger att vi blivit medlemmar.

I övrigt så önskar jag en mycket snabb död åt Putin, Shojgu, Zhakarova, Peskov, Lavrov och alla ryska soldater som så mycket som sätter sin fot på Ukrainsk mark.
Citera
2022-02-26, 20:17
Medlem
Jofandus avatar
Varför vill inte Ryssland att Sverige går med i Nato? Vi kommer inte starta krig med Ryssland eller något annat land. Nato är bara en garant, en säkerhet OM något land skulle få för sig att anfalla oss.

Känns lite som: jag får inneha vapen ifall min granne anfaller mitt hus, men grannen får inte inneha vapen ifall jag skulle anfalla grannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in