2022-02-26, 18:28
Medlem
2 700 person gripna i 27 städer runtom i Ryssland för att ha deltagit i protester och demonstrationer

Putin drar sig nog i skägget om han hade något. Kriget går inte som planerat och befolkningen skriker.

https://edition.cnn.com/europe/live-news/ukraine-russia-news-02-26-22/h_47259230fa3e94fee0c12d5703f4ade9
Citera
2022-02-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det verkar som de lever i högönsklig välmåga där borta i Luhansk

Du svarade inte på frågan, är det okej att mörda en minoritet? Väldigt enkel fråga.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Oavsett detta så är Ryska stridsvagnar dödsfällor. De blir totalförstörda och besättningen dödade vid en träff med moderna PV-vapen, det vet vi nu.
Och nu på kvällen kommer bilder som visar att det rullar över fler stridsvagnar över gränsen till Ukraina. Det är så otroligt många ryssar som dör här. De måste ställa sig upp emot sin psykopatiske ledare 🌸
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Kharkiv….

Enorm kolumn av stridsvagnar rullar in från Ryssland. Freden kommer alltså närmare!

CNN rapporterar i denna video:
https://twitter.com/noraneus/status/1497610338744864770

Som det ser ut just nu är det bara mer kanonfoder.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vet du hur ungrare ställer sig till det som händer nu. Det är väl dubbelt, man har vänt sig mot Ryssland men när det gäller att korsa landgränsen så är det väl gränsen för ungaren? Svåra minnen väcks till liv

Det var längesedan jag pratade med dem nu, många av dem är betydligt äldre än vad jag är så vi har inte direkt någon kontakt via sociala medier eller dylikt.

Dock kan jag intyga att de fortfarande hade noll förtroende för Ryssland och regimen i Kreml trots att det hade gått närmre 60 år sedan revolten i Budapest när jag intervjuade dem om detta, så jag kan inte föreställa mig att deras uppfattning har förbättrats vid det här laget.

Ungrarna fick först stå ut med en relativt kortvarig nazistisk ockupation, då ledd av de s.k. pilkorsarna som väl bäst kan jämföras med Quisling i Norge. När ryssarna sedan tågade in upplevde sig ungrarna faktiskt först som befriade, men det tog inte särskilt lång tid innan de insåg att den förra despoten blivit ersatt av en annan. När man talar med äldre ungrare om ockupationstiden så får man alltid bilden av att det var Sovjet som var värst. Den ockupationen varade mycket längre än den tyska och lämnade betydligt djupare psykiska spår i den ungerska folksjälen, förmodligen för att den varade så pass länge att Sovjet hann påverka hela det ungerska samhället på ett sätt som tyskarna inte lyckades göra under krigsåren.

De ungrare som flydde 1956 möttes för övrigt av en enorm solidaritet från Europas folk, så om kriget i Ukraina väcker den typen av minnen till liv så lär ungrarna inte ha något emot att ta emot ukrainska krigsflyktingar. Ungrarna är ett traditionalistiskt, stolt och modigt folk och jag har väldigt svårt att se att de skulle visa sig osolidariska mot ukrainarna i ett sånt här läge. Att de inte vill ta emot folk från mellanöstern och Afrika tror jag främst ha att göra med att man upplever dessa som lycksökare, snarare än som flyktingar i den mening de lärt känna begreppet under sin och Europas 1900-talshistoria. Liksom ukrainarna kämpade de flesta ungerska männen (och många av deras kvinnor) till sista blodsdroppen under slaget om Budapest, så jag förstår att de tycker att det är konstigt att se unga män från mellanöstern som flyktingar i någon verklig mening. Jag skulle för övrigt tro att polackernas syn på saken är ungefär likadan.
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gym84
Alla ryssar står alls inte bakom Putins agerande. Det förekommer många demonstrationer trots att det är förbjudet. Och många välutbildade har tagit avstånd på olika icke statskontrollerade medier. Men tyvärr får ju hela befolkningen lida p g a av diktatorn Putins vansinnesdåd.

Ja det var ju det jag skrev. Ryska folket fördömer denna invasion.
Citera
Medlem
Barbara777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph
Du verkar ha missförstått vad yttrandefrihet innebär. Du får säga eller skriva vad du vill så länge det inte är uppenbart hets mot folkgrupp eller förolämpning.

Men ingen media är skyldig att släppa fram dig och framförallt så har du ingen rätt att slippa kritik när du uttalar dig.

I Ryssland är twitter stängt, Internet begränsat och media censureras. Tror definitivt att Rysslands motsvarighet till flashback är nedstängt eller censurerat.
Jag vill inte upprepa det jag skrivit alldeles nyss, det är klart att hets ska vara förbjudet.
Till din kännedom: den stora ryska (egentligen internationella) resursen vk.com mår utmärkt, twitter är inte stängt. Media censureras överallt i världen på ett eller annat sätt. Det finns oberoende medier i Ryssland, t ex tvrain.
En polsk kompis till min mor har berättat till mig en rolig eller snarare tråkig historia. Hon kom till Sverige på 1990-talet och svenskar frågade henne på allvar om det är sant att man i Polen inte har tvättmaskiner utan är tvungen att tvätta för hand, om det är svårt att köpa tv mm. Hon blev chockad, hon hade inte trott att det fanns en sådan idiotisk propaganda i Sverige. Se'n dess har inte ändrats så mycket, den enda skillnaden är att nu är det Ryssland och Kina som är på tapeten. Hjärntvätt fortsätter för fullt.
Citera
Medlem
KaptenKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
En ukrainsk bekant skickade följande film till mig: https://streamable.com/kvx62e

Det kan vara filmen som du letar efter; jag vet dock inte om den är äkta eller inte.

Okej det är väll den det snackas om, men det visar ju ingenting. Såg den förut men då sades det att "sabotörer" greps.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Clarke
Ryska T72 tanks rullar i mörkret mot frontlinjen i Kharkiv

Har Ryssland fått slut på de mer moderna stridsvagnarna? Trodde det var T90 som gällde i första hand, men de kanske har oskadliggjorts?
Citera
2022-02-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Och vad är den då?

Du säger det ju självt. Ingenstans i kedjan stannar du upp och tänker efter om det kan vara så att klipp från båda sidor är friserade för att skapa en bild utåt. Du sväljer med hull och hår det som sänds ut för att "Moskva suger och kan inte föra krig", eller liknande. Tänk efter lite.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Kharkiv….

Enorm kolumn av stridsvagnar rullar in från Ryssland. Freden kommer alltså närmare!

CNN rapporterar i denna video:

Så imorgon får vi se mängder på utbrända ryska fordon igen när de fått smaka på svensk teknologi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
USA skett inte i Ukraina till en början, vad hände?

När menar du att USA brydde sig om Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in