Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vet du hur ungrare ställer sig till det som händer nu. Det är väl dubbelt, man har vänt sig mot Ryssland men när det gäller att korsa landgränsen så är det väl gränsen för ungaren? Svåra minnen väcks till liv
Det var längesedan jag pratade med dem nu, många av dem är betydligt äldre än vad jag är så vi har inte direkt någon kontakt via sociala medier eller dylikt.
Dock kan jag intyga att de fortfarande hade noll förtroende för Ryssland och regimen i Kreml trots att det hade gått närmre 60 år sedan revolten i Budapest när jag intervjuade dem om detta, så jag kan inte föreställa mig att deras uppfattning har förbättrats vid det här laget.
Ungrarna fick först stå ut med en relativt kortvarig nazistisk ockupation, då ledd av de s.k. pilkorsarna som väl bäst kan jämföras med Quisling i Norge. När ryssarna sedan tågade in upplevde sig ungrarna faktiskt först som befriade, men det tog inte särskilt lång tid innan de insåg att den förra despoten blivit ersatt av en annan. När man talar med äldre ungrare om ockupationstiden så får man alltid bilden av att det var Sovjet som var värst. Den ockupationen varade mycket längre än den tyska och lämnade betydligt djupare psykiska spår i den ungerska folksjälen, förmodligen för att den varade så pass länge att Sovjet hann påverka hela det ungerska samhället på ett sätt som tyskarna inte lyckades göra under krigsåren.
De ungrare som flydde 1956 möttes för övrigt av en enorm solidaritet från Europas folk, så om kriget i Ukraina väcker den typen av minnen till liv så lär ungrarna inte ha något emot att ta emot ukrainska krigsflyktingar. Ungrarna är ett traditionalistiskt, stolt och modigt folk och jag har väldigt svårt att se att de skulle visa sig osolidariska mot ukrainarna i ett sånt här läge. Att de inte vill ta emot folk från mellanöstern och Afrika tror jag främst ha att göra med att man upplever dessa som lycksökare, snarare än som flyktingar i den mening de lärt känna begreppet under sin och Europas 1900-talshistoria. Liksom ukrainarna kämpade de flesta ungerska männen (och många av deras kvinnor) till sista blodsdroppen under slaget om Budapest, så jag förstår att de tycker att det är konstigt att se unga män från mellanöstern som flyktingar i någon verklig mening. Jag skulle för övrigt tro att polackernas syn på saken är ungefär likadan.