Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-26, 17:19
  #22021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Råkar du veta vilken slutdestination fartyget har...
Vet inte om någon annan svarat. Men dom var på väg till Sankt Petersburg enligt radion.
Citera
2022-02-26, 17:20
  #22022
Medlem
Ormen Långes avatar
Nattens ryska praktfiasko till strid i bebyggelse i Kyiv, verkar ha varit rysk kravallpolis (SOBR, HOMO och vanlig kravallpolis) som innan invasionen hade fått order att gå in i Kyiv och ta kontroll över staden, natten mellan den 25:e och 26:e. Ingen verkar dock ha informerat dem om den ryska arméns och flygvapnets inkompetens och misslyckande och gett kontraorder*, så de rullade helt enkelt in mot stan via motorvägen i sina lastbilar.

(*) Måhända så fick de enbart information i form av propaganda från moskovitisk statsmedia.
Citera
2022-02-26, 17:20
  #22023
Medlem
Det hela skulle vara en specialinsats med kirurgisk precision och vara över mycket snabbt. Enbart militära mål skulle angripas. Jag såg framför mig ett Spetsnaz-förband som går in och gör detta med finess och mycket effektivt. Det är ju den bilden man har av Rysslands elitförband. Istället skickar man in en armé som ser ut som rena amatörer med utrustning äldre än Putler själv. Jag tror hela västvärlden överskattat Rysslands krigsförmåga grovt.
Ukraina har under flera års tid tränats och utbildats av krigsmakter från väst. Att Ukrainas arme som på pappret är så underlägsen Rysslands och trots det står emot så bra säger egentligen allt.
Citera
2022-02-26, 17:20
  #22024
Avstängd
wwrs avatar
NATO/Turkiet tillåter förvånansvärt nog ryska krigsskepp att segla genom sitt terrirorium på väg mot Ukraina.
Citat:
Russia-Ukraine latest news: Kyiv increases pressure on Turkey to close straits to Russian warships – live
https://www.theguardian.com/world/li...-putin-capital
Citera
2022-02-26, 17:21
  #22025
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.zerohedge.com/geopolitic...cal-game-board

Luongo: Putin Ushers In The New Geopolitical Game Board

Bra läsning för de som vill bli mer insatt.
Citera
2022-02-26, 17:21
  #22026
Medlem
t3x5s avatar
Verkar vara en drönare ute på vift

https://www.flightradar24.com/FORTE11/2af2300b
Citera
2022-02-26, 17:21
  #22027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallydumpen
Jag kan inte se att Putin någonsin kommer backa från detta. Han har börjat och det finns inget att vinna genom att inte fullfölja. Han förstår liksom alla andra att det är Nato han krigar mot. När börjar Putin bomba Ukraina till underkastelse?
När tusentals kistor fyllda med döda unga soldater når Ryssland, då har Rysslands mormödrar och farmödrar fått nog. När tanterna demonstrerar finns det inte längre något sätt för barnamördare V.Puttin att sitta kvar. Antingen försvinner han i exil (inte många som vill ta emot honom) eller så lyfts han ut och omkommer.
Citera
2022-02-26, 17:21
  #22028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tjetjenska islamister som ju inte står IS efter i brutalitet eller snedvriden ideologi är nog något att frukta särskilt för kvinnor och barn. Terrorgrupper från Tjetjenien kan alltså med Putins fulla bistånd få härja fritt i ett europeiskt land. Sharialagar på G? Hur djupt kan man sjunka och vad säger ryssarna själva om denna import av terrorister från en avlägsen del av Ryssland som tiden annars glömt

Jag tänker på Sagan om Ringen och Saurons armé när jag läser om alla konstiga förband som ryssen skickar in.
Citera
2022-02-26, 17:21
  #22029
Medlem
SS70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckligtmisstag
Artikeln är en månad gammal...
Jo jag vet, med det kanske är någon som inte har sett den...
Citera
2022-02-26, 17:21
  #22030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
150 00 ukrainare har flytt till grannländerna och den fredsbevarande ryska operationen har knappt startat. Det kommer att bli många miljoner de kommande veckorna.

Som jag förutsade innan Ryssland ens startade sin operation: Ryssland kommer att skapa en ny flyktingkris i EU och vi är redan på god väg.


Kris och kris, dessa människor kommer iallafall att gå att integrera.

Jag tycker att vi bör ta emot så många som det bara är möjligt.
Citera
2022-02-26, 17:22
  #22031
Medlem
Felstavarens avatar
Från Lars Wilderängs rapportering idag:


Länk

Om det stämmer så verkar det som att Putin skickar in kanonmaten först, förmodligen för att trötta ut ukrainarna så mycket som möjligt innan han fyller på med mer kompetenta förband.

Räknat i antalet förlorade människoliv så börjar det här nästan bli ett värre brott mot det ryska folket än mot det ukrainska. Men han struntar väl förstås i bägge.
Citera
2022-02-26, 17:22
  #22032
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man skickar vapnen med flygplan.

Det gör man inte. De skulle skjutas ned direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback