Citat:
Ursprungligen postat av
Pecka-
Det går trögt för ryssarna just nu, men visst kommer de att vinna i slutänden?
OBS att jag inte står på Rysslands sida.
Det beror på vad du menar med vinst.
Putins mål eller uppdrag är att militärt vinna över Ukraina och sätta in en marionettregering.
Det har dock visat sig att det finns ett massivt motstånd mot det. Även i de östra delarna. Kanske trodde putin på sina egna tal?
Kriget kommer inte vinnas snabbt kan vi nog konstatera nu.
För varje dag som går desto osäkrare blir putins famtid. Oligarkerna gillar inte att se sina tillgånger gå upp i rök och många militärer och andra vill inte se Ryssland gå upp i rök (här menas ekonomiskt och framtidsmässigt).
För varje dag som ryssland håller igång kriget ju längre tid kommer de backa in i framtiden.
Dels p.g.a. av sanktionerna, dels pga den interna instabiliteten som skapas i Ryssland.
Om de tänker försöka snabba på en vinst med fula medel desto mer accelererar ovanstående.
Den internationella avskyn växer och Rysslands tid som paria blir längre.
Den ukrainska befolkningens avsky växer och det kommer bli nästan intill omöjligt för en marionettregering att existera.
Total järnridå och isolering och repression skulle krävas.
Vilket bara skulle multiplicera ovanstående.
Enligt mig kan putin inte vinna längre. Det är kört och jag tror både han och Lavrov vet det.
Nu vill jag helst se generalerna som också inser detta hjälpa Ryssland genom att hjälpa putin med pensioneringen.
Min gissning är att Ukraina kommer diktera fredsvillkoren. Belägringen av Luhansk, Donetsk och Krim avslutas och blir under ukrainsk kontroll igen.
Mvh