2022-02-26, 14:58
Medlem
Aeonas avatar
Två stora nyheter på ingång:
  • Ryssland stängs av från SWIFT (99% klart, utannonseras inom 1-2 dagar)
  • Turkiet stänger Bosporen för ryska stridsfartyg. Dvs. svarta havet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
De har 6000 kärnvapen, du kan nog räkna med att dem har dubbla antalet kryssningsrobotar.

Du verkar inte förstå hur det fungerar.

Man kan inte skicka en massa skit iväg bara. Det krävs folk att göra det med, utbildning på sådana där system tar kanske 1 år för att klara av att använda dem, sedan skall de administreras, logistiken skall fungera osv.

Det är inga små pjäser.

Det är en enorm grej att kriga. Men det är inte lätt att veta om man inte är insatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Moskvabörsen ligger nere.

Menar du som att den har kraschat totalt för det är ju ingen nyhet? Eller menar du att det är nere så som stängd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Rätt bra förklaring här:
https://www.cbc.ca/news/world/swift-...aine-1.6365146

Över tid kommer ryssen bara att kunna handla egenproducerat.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ja, vi håller tummarna. Jag kommer göra en semester i Ukraina då också. Dels för att det vill jag gärna, dels för att sprida lite utomstående pengar.

Mvh

Ja det bästa sättet att stödja Ukrainarna efter deras hjältemod när de slängt ut ryssen är att sprida lite västerländskt välstånd! vi ses på stranden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Såg en intressant video av en överläkare i psykiatri som resonerande runt Putins eventuella psykiatriska tillstånd. Där han antydde att Putin skulle vara en Narcissist med psykopatiska drag och att denna kombination leder till vansinne vid högre ålder eftersom han då inte orkar hålla uppe sin grandiositet och därför agerar ut sin frustration med bristande omdöme på omvärlden.

Jag tror som sagt det vi skådar är en början på ett nytt världskrig.
Ja. Det enda som kan rädda världen nu, är en palatskupp i Kreml.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Brukar den vara öppen på lördagar?

Sidan går inte att nå.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Såg en intressant video av en överläkare i psykiatri som resonerande runt Putins eventuella psykiatriska tillstånd. Där han antydde att Putin skulle vara en Narcissist med psykopatiska drag och att denna kombination leder till vansinne vid högre ålder eftersom han då inte orkar hålla uppe sin grandiositet och därför agerar ut sin frustration med bristande omdöme på omvärlden.
Det är uppenbart att Putin är psykopat - det är bara att bocka av punkt efter punkt på psykopatchecklistan PCL-R. Allt stämmer.
Citera
2022-02-26, 14:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om Putin skjuter av kärnvapen mot USA, vilket jag tror han kan göra. Nu när USA delar ut flygpositioner i realtid till Ukrainas artilleri och talar om vart ryska trupper är. Vad händer i Sverige, får vi radioaktivt nedfall här som är farligt? Gäller det hela Sverige?

Om en kärnvapenladdning smäller av i Berlin vad händer här i Sverige då? Eftersom USA börjat sända pansartrupp till Tyskland i avskräckande syfte för ryssarna. Tjeckien, Nederländerna sänder också hjälp, vapen.

Vi ser redan att flera länder börjar blanda sig i. Putin har starkt varnat för detta. Nu tror jag inte att Ryssland anfaller Sverige, däremot undrar jag hur vi påverkas i ett WWW3 med kärnvapen.

1: Nej.

2: Sannolikt marginellt. Inte jämförbart med ex vis Tjernobylkatastrofen som var ordentligt giftig och där vindriktning och nederbörd var ogynnsam för Sverige.

3: Omöjligt att svara på, då omfattningen kommer vara okänd.
Citera
Medlem
Tunga fordon från Ryssland har nu nått Chernihiv. De kryper allt närmare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Brukar den vara öppen på lördagar?

Nej. Den ligger som sagt nere.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat: