2022-02-26, 12:43
Medlem
Vasylkiv, fortfarande aktiv trots fjärrbekämpning.
2022-02-26, 12:45
Medlem
Och eventuellt äkta drönarfilm.
2022-02-26, 12:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA sa att de skall ge dem fler helikoptrar som Afghanska armén hade förut. Kanske har de fått dem.
Det är Mi-8 transport hkp, det här är Mi24 de har delvis pansarskydd.
2022-02-26, 12:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Högt och lågt från natten och morgonen:

Jag tror många av förlusterna är ryssarnas elit-trupper också. De som luftlandsatts runt Kiev. När Rysslands sämre förband skickas över gränsen kommer förlusterna att öka.
2022-02-26, 12:51
Medlem
HEDP502s avatar
Nytt grepp i rysk krigföring? Ryssland använder vita skåpbilar i anfallsstyrkan.
https://twitter.com/fpleitgenCNN/status/1497504471277969417?s=20&t=Istm5HtjzElm-_cyroIDCA

”This is interesting. Looks like communication trucks South of Belgorod followed by a series of civilian vehicles that also have Z painted on the side of the Russian war operation. Also, the white vans have no license plates.”

(Källa: @fpleitgenCNN – CNN Senior International Correspondent)
• Grejen att hålla ögonen på här, är givetvis de vita skåpbilarna UTAN registreringsskylt OCH den ökända echelon-målningen – bokstaven Z målad i en fyrkant.

• Vi har ju sett döda ryska soldater i ukrainska uniformer... Kyivs borgmästare varnar för sabotörer (och möjligen eldledare). Nu behöver alltså försvararna i Kyiv även hålla koll på vita skåpbilar...
2022-02-26, 13:03
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Jag tror många av förlusterna är ryssarnas elit-trupper också. De som luftlandsatts runt Kiev. När Rysslands sämre förband skickas över gränsen kommer förlusterna att öka.

Jag hoppas att du har rätt. Men jag tror att det är en blandning.
- Dels är det ett modus från förr, att man skickar in oerfaren trupp för att börja nöta på försvararna. Det är givetvis djupt omoraliskt, då de egna förlusterna blir betydligt större. När försvaret är uttröttat skickar man in kvalificerade förband.

- Fallskärmstrupperna, VDV, gissningsvis från 76th Air Assault Division i Pskov, räknas förstås till de vassare förbanden. Och dessa verkar i hög grad ha massakrerats vid anfall mot två flygplatser, varav den ena är Hostomel.

- Någon måste ha briefat Herr Putin dåligt. Trodde han att man skulle möta ryssarna som befriare?
Trodde han att Zelensky skulle byta presidentposten mot ett humorprogramformat i den ryska statstelevisionen? (han var komiker förr)

- Majoriteten av de ryska POWs som intervjuats verkar inte ha fattat varför de ens var i landet.
Snart har de ryska soldaterna inget att äta. Jag kanske önsketänker nu, men... min tro är att vi får se massdeserteringar inom kort.

- Alla siffror – ALLA – måste tas med en rejäl skopa salt. Kriget förs ju även på informationsarénan, men... Ukraina biter utan tvekan ifrån sig ordentligt. En konservativ uppskattning ger vid handen att man slagit ut pansarskyttefordon och stridsvagnar motsvarande hela den svenska armén på bara två dagar...
Senast redigerad av HEDP502 2022-02-26 kl. 13:04. Anledning: Önsketänkande
2022-02-26, 13:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bilder från en erövrad rysk BMP, UA soldaterna skrattar och kallar den sämre än deras egen.

Vad är det för förband Ryssland skickar in?
Rimligen har man felbedömt motståndet i Ukraina totalt?

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1497527731365593091

Eller så är de moderna trupperna för få. Putin kunde inte fylla den första anfallsvågen med bara moderna trupper.
2022-02-26, 13:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Jag hoppas att du har rätt. Men jag tror att det är en blandning.
- Dels är det ett modus från förr, att man skickar in oerfaren trupp för att börja nöta på försvararna. Det är givetvis djupt omoraliskt, då de egna förlusterna blir betydligt större. När försvaret är uttröttat skickar man in kvalificerade förband.

- Fallskärmstrupperna, VDV, gissningsvis från 76th Air Assault Division i Pskov, räknas förstås till de vassare förbanden. Och dessa verkar i hög grad ha massakrerats vid anfall mot två flygplatser, varav den ena är Hostomel.

- Någon måste ha briefat Herr Putin dåligt. Trodde han att man skulle möta ryssarna som befriare?
Trodde han att Zelensky skulle byta presidentposten mot ett humorprogramformat i den ryska statstelevisionen? (han var komiker förr)

- Majoriteten av de ryska POWs som intervjuats verkar inte ha fattat varför de ens var i landet.
Snart har de ryska soldaterna inget att äta. Jag kanske önsketänker nu, men... min tro är att vi får se massdeserteringar inom kort.

- Alla siffror – ALLA – måste tas med en rejäl skopa salt. Kriget förs ju även på informationsarénan, men... Ukraina biter utan tvekan ifrån sig ordentligt. En konservativ uppskattning ger vid handen att man slagit ut pansarskyttefordon och stridsvagnar motsvarande hela den svenska armén på bara två dagar...

Men gick de inte in för ett snabbt blixtkrig? Då borde de sända det bästa först. Om det är som du skriver så måste de varit inställda på ett långsamt krig.

Informationskriget har Ukraina helt vunnit. Ryssland har bara sin inhemska media.
2022-02-26, 13:10
Medlem
Vaginalketchups avatar
Inget gör en lyckligare än när Putin blir tagen i tvåan av västvärlden.
2022-02-26, 13:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rysk krigsfånge.https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict

Hur är det med Genève-konventionen? Om man inte har korrekt uniform är man väl bara en terrorist? Man saknar rättigheter?
2022-02-26, 13:24
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Men gick de inte in för ett snabbt blixtkrig? Då borde de sända det bästa först. Om det är som du skriver så måste de varit inställda på ett långsamt krig.

Informationskriget har Ukraina helt vunnit. Ryssland har bara sin inhemska media.

Jodu... du sätter fingret på det. Blixtkrig.
Därmed borde förbekämpningen ha blivit helt vansinnig.

• Jag är förvånad. Vore jag rysk general, skulle jag ju sopa till hårt för att bryta förbandens moral och försvarsvilja.
Och dessutom se till att viktiga mål vore garanterat utslagna.

• Mina tre kopek var att Ryssland skulle ägna någon dag åt att bara lobba in termobariska otäckheter
över de nedgrävda frontförbanden och slå ut allt som går med signalsökande robotar och kryssningsmissiler.
Mer fjärrbekämpning inledningsvis, trodde jag.

• En siffra jag såg igår, var att antalet kvalificerade vapen som avskjutits från den ryska sidan, var 160.
(ledsen att jag inte hade vett att notera källan)

• Nu ser vi aktiva ukrainska flygförband. Helikoptrar som öser raketer över luftlandsatt trupp.
Vi borde se mindre av detta, om förbekämpningen varit effektiv.

• Ryssland har agerat långt fumligare och mer... oprofessionellt rent militärt, än vad åtminstone
jag någonsin vågat spekulerat om i förväg.

• Men kanske är det så, att man inte haft så många fungerande kryssningsmissiler?
Och att antalet Iskander gått att räkna i tvåsiffrigt antal? Det är dyra grejor.

• Du nämner även informationskriget. Det här dök just upp i mitt flöde:
Russia’s media-monitoring agency Roskomnadzor has ordered media outlets to delete reports using the words “assault,” “invasion,” or “declaration of war” to describe Russia’s massive, unprovoked military incursion into neighboring Ukraine.

(Källa)
Man förbjuder alltså vissa ord i samband med rapportering om Ukraina. Så mycket för yttrandefrihet i Ryssland.
2022-02-26, 13:30
Medlem
Citat:
Hur är det med Genève-konventionen? Om man inte har korrekt uniform är man väl bara en terrorist? Man saknar rättigheter?

Armbindel räcker (insåg nu att jag läste fel på frågan). Men hur som helst räcker en armbindel som uniform, även om det inte riktigt var svar på frågan.
Senast redigerad av NotRendered 2022-02-26 kl. 13:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in