Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Men gick de inte in för ett snabbt blixtkrig? Då borde de sända det bästa först. Om det är som du skriver så måste de varit inställda på ett långsamt krig.
Informationskriget har Ukraina helt vunnit. Ryssland har bara sin inhemska media.
Jodu... du sätter fingret på det. Blixtkrig.
Därmed borde förbekämpningen ha blivit helt vansinnig.
• Jag är förvånad. Vore jag rysk general, skulle jag ju sopa till hårt för att bryta förbandens moral och försvarsvilja.
Och dessutom se till att viktiga mål vore garanterat utslagna.
• Mina tre kopek var att Ryssland skulle ägna någon dag åt att bara lobba in termobariska otäckheter
över de nedgrävda frontförbanden och slå ut allt som går med signalsökande robotar och kryssningsmissiler.
Mer fjärrbekämpning inledningsvis, trodde jag.
• En siffra jag såg igår, var att antalet kvalificerade vapen som avskjutits från den ryska sidan, var 160.
(ledsen att jag inte hade vett att notera källan)
• Nu ser vi aktiva ukrainska flygförband. Helikoptrar som öser raketer över luftlandsatt trupp.
Vi borde se mindre av detta, om förbekämpningen varit effektiv.
• Ryssland har agerat långt fumligare och mer... oprofessionellt rent militärt, än vad åtminstone
jag någonsin vågat spekulerat om i förväg.
• Men kanske är det så, att man inte haft så många fungerande kryssningsmissiler?
Och att antalet Iskander gått att räkna i tvåsiffrigt antal? Det är dyra grejor.
• Du nämner även informationskriget. Det här dök just upp i mitt flöde:
Russia’s media-monitoring agency Roskomnadzor has ordered media outlets to delete reports using the words “assault,” “invasion,” or “declaration of war” to describe Russia’s massive, unprovoked military incursion into neighboring Ukraine.
(Källa)
Man förbjuder alltså vissa ord i samband med rapportering om Ukraina. Så mycket för yttrandefrihet i Ryssland.