2022-02-26, 12:05
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det var flera som skrev det i citatkommentarerna. Här en film från 2014 med liknande scener:

https://www.youtube.com/watch?v=GKFIUK7uviM

Det verkar stämma. Men kan inte heller dementera det helt.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, utveckla.

Din tes är alltså, att om t.ex. delar av Skåne tas över av rebeller och utropas till egna statsbildningar, så har inte Sveriges regering rätt att nyttja polis och/eller Försvarsmakt för att kväsa upproret?

Hur tänker du då?

Rätt och rätt!
Måste en konflikt leda till krigshandlingar? Varför kunde inte Kiev gå med på att prata med separatisterna? Det är väl det första man måste göra, försöka hitta en kompromiss.
Eller hur?
Citera
Medlem
crusades avatar
https://twitter.com/MarQs__/status/1497501269212246018?s=20&t=XyD7oLGDp9ayRvrI_ZTlsA

Bra att de skrev Z på sina fordon så vet vi att det är färska filmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Dom är inte här för att va källkritiska, tvärtemot är dom här för att bilda opinion och ljuga.
De är många OB timmar som ska betalas ut så hbtq vänster nollorna kan överleva.

Undrar var de var när det regnade utarmat uran över Belgrad eller när händelserna i Falluja hände aller när Raqqa jämnades med marken eller Libyen. Jag kan hålla på hur länge som helst tror jag. Jag undrar hur många 100 tusen döda vi pratar om sammanlagt.

Vi har inte infört sanktioner mot någon för detta, möjligtvis mot de som försökt föra motstånd.

Då ska man ta med i beräkningen att till exempel Iraq ligger på andra sidan jordklotet sett från USA i stort sett.

It´s ok when we do it. eller Rules for thee but not for me.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Nä de är inte fega, de gör de enda rätta och inte går in med trupper när motståndet har den största kärnvapnenarsenalen i världen. Putin menar allvar, då rättar man sig efter. USA däremot vill vara nr1 överallt men ryssen rår de inte på.
Jaha ja, jag som trodde anledningen att Putin blev putt var för att Putinryssen gav sig på Ukraina för att Nato fegar dom ut för. Idén att våldta Ukraina INNAN dom blir medlemmar i Nato styrker detta klenmod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Ukraina bad så sent som i December om att få gå med i NATO. Biden sade nej. Enbart för att den demente inte tyckte Ukraina var tillräckligt "progressivt" eller tillräckligt bussiga mot minoriteter, inte viftar tillräckligt hårt med regnbågsflaggor och annat woke trams ännu.

Säger det mesta. Biden och väst bjöd in Putin i Ukraina. Vänsterliberala ledare i väst bröstar offentligt upp sig mot Putin med sanktioner men firar säkert i smyg Putins invasion, våldtäkt, folkmord och "avnazifiering" på Ukraina.

Kan du ge mig någon källa på att de nekades inträde i december? Jag hittar inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Guerillakrig förutsätter väl svår terräng som berg, stora skogar/djungler för att bli riktigt framgångsrikt? Nu har jag inte helt klart för mig Ukrainas terräng, men jag har för mig att landet till stora delar består av öppet slättlandskap och odlingsmark. Inte det bästa för en motståndsguerilla alltså. Däremot bra för pansar... möjligtvis kan guerillan gömma sig och återhämta sig i grannländer som Polen och Rumänien?

Ukraina är ett mycket stort land.
Det blir omöjligt för rysk militär att kontrollera varje Ukrainare många år framåt.
Det kommer att finnas en välbeväpnad motståndsrörelse med stöd av väst och med baser i Polen och Ungern.
Det går inte att se eller höra uppenbar skillnad mellan ryss och ukrainare. Det är t o m så att etniska ryssar i stor mängd kommer att kunna utföra eldöverfall, sabotage, lönnmord på quislingar, och sabotage .
Det kommer att pågå tills Ukraina är befriat från ockupation igen. Det är skillnad nu mot sovjettiden. Det kommer inte att gå att kontrollera ett välbeväpnat motiverat folk på 40 miljoner
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proteinshejk
Varför försvara en ledning med sitt liv som inte gör annat än att pissar ner och förtrycker sin egen befolkning? Finns gott om andra vackra platser i världen, jag älskar Sverige och Sveriges landskap men dess ledning under min livstid är inte värd att försvara med mitt liv. Hade det funnits ett förtroende och en anledning till att försvara människorna vid makten hade jag som civil ställt upp i försvaret men i dagsläget skulle jag dra.
Samma här. Dessutom att försvara samtidigt som kvinnorna får fly. Samma kvinnor som pissat på oss män.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Har något land i världshistorien kollapsat så hårt i anseende och världsopinion på så kort tid, som Ryssland nu?

Jag funderade på detta och tycker frågan är intressant. Ja vi har, och har haft, ett antal pariastater. Allt från Nazityskland, Kambodja på 70-talet, Venezuela, Nordkorea, Iran.

Fram till förra veckan var Ryssland ett "halvbra" land i de flestas ögon, inte något man gillade men inte heller avskydde. Man kunde heja på Nepryayeva i skidorna.

Nu, en vecka senare är Ryssland det mest hatade landet på jorden. Fullt i klass med något av de jag räknade upp ovan. Har det någonsin hänt att ett land sjunkit så totalt på så kort tid?
Citera
2022-02-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Ja och du var där och tittade på när det hände då eller?

Jag har (numer död) släkt som bekräftat det med 1-hands ögonvittneskildringar, (det finns 1000 tals sådana dokumenterade).

The only good russian is a dead russian, är det enda långsiktiga sättet att se på saken nu.
Även om vi priviligerde västlänningar inte förstår det som Ukrainare vetat hela sina liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland gjorde det i Grosny, men då var inte internet och smartphones lika utvecklat där tror jag. Sedan tror jag Putin fått för sig att ukrainarna skall se Ryssland som en befriare och avsätta sin president och ge sig. Han lever i en egen liten bubbla där det är så. Så nu blir det ett bakslag. Man får hoppas att han inte ändrar sig nu och börjar bomba söner allt.

Enligt militära experter så försöker han först att inta med trupp, men om inte detta går så finns det bara en väg att gå om han vill inta Kiev , nämligen att sätta in artilleri. Väljer han han detta alternativ så blir det strider från hus till hus och förlusterna kommer att bli mycket stora.
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
https://twitter.com/MarQs__/status/1497501269212246018?s=20&t=XyD7oLGDp9ayRvrI_ZTlsA

Bra att de skrev Z på sina fordon så vet vi att det är färska filmer.

https://twitter.com/w4rw4tcher/status/1497210879691141121?s=20&t=XyD7oLGDp9ayRvrI_ZTlsA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in