Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Guerillakrig förutsätter väl svår terräng som berg, stora skogar/djungler för att bli riktigt framgångsrikt? Nu har jag inte helt klart för mig Ukrainas terräng, men jag har för mig att landet till stora delar består av öppet slättlandskap och odlingsmark. Inte det bästa för en motståndsguerilla alltså. Däremot bra för pansar... möjligtvis kan guerillan gömma sig och återhämta sig i grannländer som Polen och Rumänien?
Ukraina är ett mycket stort land.
Det blir omöjligt för rysk militär att kontrollera varje Ukrainare många år framåt.
Det kommer att finnas en välbeväpnad motståndsrörelse med stöd av väst och med baser i Polen och Ungern.
Det går inte att se eller höra uppenbar skillnad mellan ryss och ukrainare. Det är t o m så att etniska ryssar i stor mängd kommer att kunna utföra eldöverfall, sabotage, lönnmord på quislingar, och sabotage .
Det kommer att pågå tills Ukraina är befriat från ockupation igen. Det är skillnad nu mot sovjettiden. Det kommer inte att gå att kontrollera ett välbeväpnat motiverat folk på 40 miljoner