2022-02-26, 11:29
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Du förstår att det är en enorm skillnad med att anfalla Sverige mot att anfalla Ukraina? Vi är till att börja med ett EU-land. Dessutom skulle förstås många andra länder, om inte förr så då, förstå att det kan vara vårt land nästa gång. Sverige kommer givetvis inte att stå ensamma om Ryssland anfaller oss. Detta oavsett om vi är med i NATO eller inte. Jag är ledsen, men vi blir inte rädda av ditt svammel.
Problemet är att vi inte vet. Det kan mycket väl bli som med Ukraina att vi inte får något stöd.

När NATOs generalsekreterare gång på gång sagt att Sverige inte kan förvänta sig skydd vid ett angrepp så måste man väl utgå från det?

Vad ska EU göra haha?
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
De kan få hur mycket vapen som helst, men det hjälper inte om man inte vet hur man ska använda dem.
Finns garanterat redan utländska specialförband inne i Ukraina som hjälper med detta.
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
ALLA är förlorare på ett världskrig miffo. Detta är inget spel där man kan ”offra lite folk här och där” för att ta gränser och slutligen ”vinna” kriget. Jag vill fan inte att någon ur mig familj och släkt dör för att vi ska ”vinna” över Ryssland i deras konflikt om Ukraina. Är du redo att dö för Ukraina?

Alla internet krigare är beredda att dö för Ukraina. De flesta i Sverige skulle springa ner i källaren och gömma sig under en säck potatis om ryssen kom dit.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Detta krig handlar INTE om Ukraina eller avsätta dess president det hela grundar sig på att Putin vill åter inför storimperiet Ryssland som ett eftermäle av sitt liv som president i Ryssland, Han har hela tiden beklagat sig av Sovjetunionens fall och att det bildades egna länder allt eftersom och hans tid tickar snabbt ut nu...
En annan aspekt är att hans ryska medborgare tittade på sitt grannland och undrade varför de inte hade det lika bra demokratiskt som Ukraina hade det, och började begära samma frihet i Ryssland som fanns i Ukraina. Så kan Putin inte ha det varpå en buffertzon av misär krävs mellan Ryssland och Väst så att det finns mindre saker att vara avundjuk på för ryssarna.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Har jag sagt något om det? Jag pratar om att aktivera artikel 5 för ett icke-NATO land...

Och jag pratade om amerikansk trupp i Sverige medan vi ansöker. Häng med i svängarna nu.
Citera
2022-02-26, 11:30
Medlem
Citat:
Ja, tyvärr får man anpassa sig. Precis som man inte går in i en bur med tigrar eller som kvinna går lättklädd en sommarnatt i Rinkeby Centrum.

Fortsätt för all del att vara Putins bitch om du föredrar det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gym84
Det här visar ju vilken respekt ryska soldater har för civila människor. Tanksen kör medvetet över bilisten som lyckligtvis överlever. Otroligt brutalt!

Jag tror inte den stridsvagnen är Rysk. Den har inget Z vad jag kan se. Jag har för mig att det var en dåre som hade snott vagnen och kanske inte kunde kontrollera den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Det kommer att välla in vapen i Ukraina från stora delar av världens demokratier. Opinionen i 99% av världens länder är en garant för detta. Hårt folkligt tryck kommer att utövas på regeringar att inte vara sämre än grannländerna, ungefär som det fungerade med de hårda restriktionerna i början av covid.
Detta kommer Ukraina att dra mycket stor nytta av👍

Det blir ett bra krigsbyte när allt är över. Dessutom är järnridån nu återinförd och kalla kriget 2.0 ett faktum. Ryssland kommer natutligtvis vinna detta, det är bara en tidsfråga. Dock kommer kanske förlusterna inte vara de man hoppades på möjligtvis.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det kan man, men Ryssland sysslar inte med terrorbombning. Ryssland slår ut militärt relevanta mål. Ibland blir det sidoträffar, t ex om Ukraina lyckas träffa en inkommande missil.

Vad vet du om det? Vi har ännu inte sett slutet på detta illegala angrepp.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Och sådana som du kan fortfarande inte svara hur Sverige ska kunna hålla undan ett ryskt angrepp sekunden vi skickar ansökan.

I praktiken har vi en ny säkerhetsordning även om teorin säger annat.

Vi har redan förstått ett flertal gånger att du vill Sverige tar beslut under hotet av våld. Att Sverige ska ska vara rädda för Putin, tack vi har förstått det sedan länge.

Finns dock människor där hot inte fungerar, de vill leva sina egna liv ändå. Precis som Ukraina gör nu när de slåss mot Putins invasion.
Citera
Medlem
Citat:
Alla ingår i en intressesfär på sätt och vis. Men Sverige ingår inte i Putins intressesfär på samma sätt som Ukraina, inte i närheten.
Ja, en skillnad finns uppenbarligen. Men det ena kan ge det andra med tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Fordonen är så lika, utan ordentlig markering som syns från luften så är friendly fire vanligt. Gissar uppemot 25% av förlusterna på båda sidor i Ukraina är friendly fire. Utrustning och vapen är så lika varandra.

Är som ungefär ett skånskt regemente skulle gå i strid med ett norrländskt regemente, endast en liten landskapsflagga skiljer åt vem som är vem.

Jo, men det är ju ryssarna som har luftpotentialen?

Det enkla skulle väl vara att ryssarna förstört en ukrainsk lastbil/konvoj(?) och sedan har någon lagt ut bilder på det och hävdat det var en rysk lastbil/konvoj som förstörts av ukrainska styrkor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in