2022-02-26, 11:15
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man undrar om de har internet i Ryssland. Finns det någon möjlighet för det ryska folket att få information om händelseutvecklingen. När man ser vad som händer i Ukraina så borde ju i princip varenda ryss gå man ur huse och demonstrera. Polisen kan ju inte arrestera hundratusentals människor.
Nu måste det sättas press inifrån Ryssland på att Putin skall avgå. Man måste ta ifrån honom nycklarna snarast möjligt innan han gör något dumt.

Ett stort problem är att en stor del av den äldre befolkningen inte kan engelska, så de kan bara ta del av ryskspråkiga nyheter via de gamla mediekanalerna. Annat är det med den yngre befolkningen dock. Jag hade inte förvånats om regimen försöker stänga ner åtkomsten till sociala medier snart.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Eller du vet… de som anser att demokrati är ett överlägset styrskick.

Demokrati är bara skit. Titta bara på hur USA styrs. Vad finns det för demokrati där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Om den är ukrainsk så finns väl ingen anledning att tro ukrainarna själva förstört den?

I samma tråd finns ett klipp när Ukrainska soldater firar träffen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Ukrainare bombar sönder sina egna konvojer, meddelar efteråt att det är ryska.
Men avslöjas av de Ukrainska regskyltarna.

https://twitter.com/200_zoka/status/...0E_L0EHwYuuZfQ

Ukrainsk och rysk militär är löjligt lika, detta måste vara väldigt vanligt, har sett massor av militärfordon där, omöjligt se vilken sida de tillhör. Uniformer och vapen ser likadana ut.

Undantaget blir väl då Azov som har varghaken som symbol och där många bär hakkors och SS symboler på kläder och hjälmar. De syns ordentligt vem de är.
Citera
2022-02-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Även om det låter överdrivet så är det väl inte omöjligt för ett plan att landa och ladda på nya missiler? Vilket jag tolkar ditt inlägg som att det skulle vara

Mestadels av deras flygfält var bombat. Det är inte bara att landa o re-loada ett jaktplan. Finns en YT kanal med C.W Lemoine en amerikans stridspilot som tar upp dessa klipp. Han är rätt tveksam till många av dessa rykten.

Det är så klart inte omöjligt men HÖGST osannolikt.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kameran över torget är eventuellt på väg att bli saboterad nu.

Uppar detta inlägg igen.

Skottlossning och sirener hörs också. Närmre än tidigare.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, jag skulle gärna vilja veta mer om bakgrunden, om USA:s eventuella skuld i att utvecklingen har gått som den har gått. Stämmer ryktena om deras inblandning i Ukrainas inre angelägenheter 2014? (Skulle också gärna veta om det stämmer att de finansierar Navalnyi och ligger bakom ISIS men det är förstås OT här.) Bilden av den ”rasifierade” Obama som fick Nobels fredspris och allt får under inga omständigheter solkas.

Personligen har jag alltså alldeles för begränsade kunskaper men det gäller nog många av ”Putin är bara en jävla dvärg med för liten snopp-mörda alla ryssar-alla som inte köper Bert Sundströms version är betalade rysstroll” också.

Det jag tror mig förstå är att det är handlar om komplicerade bakgrundsförhållanden som inte förtjänar att kokas ner till ett svartvitt och kortsynt tänkande. Och hur chockad och bestört man än är över kriget så kan man ändå tänka tanken att Putin faktiskt handlar rationellt, utifrån sin egen synvinkel. Är han verkligen galen? Maktfullkomlig, psykopat, lögnare, whatever, men kanske ändå mer intelligent än galen?

Man kan vara intelligent och galen samtidigt. Hitler och Saddam var inte dumma; bara galna. Maktgalna. Putin har suttit på makten länge och gjort sig av med alla som kan vara ett hot mot honom så nu har han bara jasägare runt sig. Han har ju t.o.m. visat det offentligt med sitt "regeringsmöte" om Ukraina där man bara väntade på att en lucka i golvet skulle öppna sig under säkerhetschefen. Han långa tal med hemsnickrad historieskrivning visar också att han inte diskuterat sin historia med någon utan han har bara ensam på sin kammare plockat russin ur den historiska kakan för att de skall passa hans stormaktsdrömmar. Jag tror det blir så för många diktatorer när de blir gamla. De vågar inte heller avgå för då kanske de blir mördade.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är det därför som flera Ukrainska transportflygplan sågs lämna västra Ukraina igår? Kanske för att flyga tillbaka med krigsmateriel?

Vi har även sett Natos flygplan flyga nära gränserna. Jag tror inte ryska flygplan vågar flyga över västra Ukraina. Dels med risk för nedskjutningar från marken men också risk att lämna Ukrainskt luftrum och flyga in över annat land.

Du kommer att få se ryska militärplan bomba nära alla gränser om så behövs för att förstöra transportlederna, sedan får flyktingarna gå till fots.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Ukrainas försvar bekräftade tidigare i morse uppgifterna om piloten "Ghost of Kyiv" som skjutit ner 6 fulcrum.

OK då tror vi på det. Haha källkritiken är fantastisk.
Citera
Medlem
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...oorlog-rusland

Nederländerna donerar 200 stingers
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tror inte de kommer att döda Zelinsky eftersom då blir han martyr och större än vad han egentligen är. Jag gissar mer på att de kastar honom i fängelse eller låter honom gå så att han kan åka tillbaka till Israel eller Schweiz.

Liknande med Mikhail Khodorkovsky där Purin kunde döda honom när som helst men valde att sätta honom i fängelse. Idag lever Mikhail Khodorkovsky i Schweiz och har fallit bort från den offentliga scenen.

Det är stor skillnad. Inhemska konkurrenter är lättare att hantera med fängelse. Men ett antal har ju förgiftats också.

Att avrätta honom offentligt nu direkt skulle skapa martyrskap.
Men en skådeprocess i Moskva bakom pansarglas av en torterad och rakad Zelinsky som sedan förs bort till Sibirien på livstid är det troligaste.
Men för att inte riskera fritagning (underskatta inte antalet ukrainare som lever i Ryssland) så lär han få i sig lite gift inom en snar framtid som förklaras som han blivit plötsligt sjuk och tyvärr avlidit på ett ryskt sjukhus som tragiskt nog inte kunde rädda hans liv
Citera
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror inte alla riktigt vet hur svårt det är strida gata för gata och veta när dem går in när smäller det och var kommer skottet från, FI gömmer sig på tak och balkongerna då blir striden tungrott för Ryssland och Ukrania har fördelarna kunna Kiev innan och utan det är en strid på bortaplan för Ryssland!
Så är det. Det var därför man bombade sönder städerna i förväg under andra världskriget. Men inte ens ryssarna kan göra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in