Gör du dig dum med flit? Du frågade varför förlustsiffrorna redovisades i samma pressrelease. Jag förklarade för dig. Resonemanget hade varit exakt det samma om det hade varit en rysk pressrelease, en fransk, en israelisk, en iransk, en amerikansk, en nazitysk, en norsk eller kinesisk.
Här kommer vi till punkten där jag måste fråga dig om du ö.h.t. begriper det svar du fått och A) accepterar det eller B) har verkliga belägg för att jag har fel, eller om du fortfarande tror att det är något som är "konstigt" här, något som gör siffrorna "mer misstänkta" eller liknande?
Fiendens förlustsiffror är suspekta i sin egna rätt. De är
inte vare sig mer eller mindre suspekta om egna förlustsiffror kommer senare eller helt uteblir. Kan du förstå detta?
Din fråga "varför ser man inga förlustsiffror" har alltså fått ett svar. Ett svar som inte beror på ukrainsk eller någon annans propaganda. Svaret är: dessa redovisas separat, typiskt senare. Därför att "databehandlingen" och syftet är olika. Det är inte moralboost, det är inte fråga om "pusta ut" utan då är det mer fråga om kameral "bokföring", "hågkomst", osv. Båda siffrorna kan användas envar eller tillsammans i propagandasyfte. Det kan finnas skäl att både över- och underdriva båda, eller den ena, eller vad du vill. Detta är inte vad du frågade efter, du frågade efter förlustsiffrorna. Du har fått ett svar. Accepterar du, dvs förstår du, svaret?
När det kommer till de aktuella siffrorna så får du väl helt enkelt hålla utkik om du är intresserad. Jag såg egna förlustsiffror från ukrainsk håll gällande torsdagen fladdra förbi i "flödet", men minns de inte.
Du frågade om siffrornas "mekanik", oavsett om du förstod det eller inte. Jag besvarade. Återigen, det finns ingenting att hämta här, ingenting som är märkligt, inget som egentligen behöver förklaras. Huruvida du
litar på siffrorna är en helt annan, separat, fråga. Men du kan inte påstå att du inte litar på dem
därför att egna förluster redovisas separat. Det är liksom inte
där osäkerheten ligger.
Ryssarna gör på exakt samma sätt, förutom att de aldrig verkar berätta om egna personalförluster:
https://twitter.com/MarQs__/status/1497495633296601089
Ryska MoD anger att de förstört 87 stridsvagnar, 28 raketartillerifordon/pjäser och 118 övriga fordon.
Även om jag inte litar ett piss på Ryssland, så skulle jag inte säga "varför redovisar de inte antalet döda ukrainska soldater?" eller "varför redovisar de inte egna förluster?" för att implicera att siffrorna är båg. Om jag skulle argumentera för att siffrorna är hittepå, skulle jag behandla siffrorna själva, inte det som inte fanns med. Jag förstår nämligen att 1) Ryssland har svårt att verifiera antalet dödade ukrainare eftersom striden är på ukrainsk mark och 2) ryssarnas egna förlustsiffror är en annan post, kommer senare, om alls och inte via pompa och ståt.
Detta är verkligen inte svårt att förstå...