2022-02-26, 10:30
Medlem
Overminds avatar
Varför attackerar Ryssen bara på natten i Kiev huvudstaden? Är inte det svårare då? Försöka gå in i en stad och det är mörkt som fan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusImperia
Är du allvarlig? Har du sovit under de senaste 7 årens krig i Donbass?
Det är ju förfan det jag menar. Ryssen har krigat i Ukraina i flera år Så hur i helvete kan man anklaga Ukraina för att de försvarat sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Exakt. Ukraina väljer sin egen säkerhetspolitik.

Precis som Libyen, Irak, Iran under shaen, Egypten, stater i Sydamerika etc. valde sin tills statskuppen/kriget kom. Eller Ukraina innan 2014.
Citera
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du menar att så länge vanligt folk dör och inte bankir och fjälljudarna dör så är det okej att gå andras ärenden?

Älskar du kriget i Ukraina?

Älskar du att smutsiga muslimer attackerar ett vitt folk? Ska detta vita folk lägga sig platt och vända ändalyktorna i vädret mot de tjetjenska terroristerna?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Börjar komma rapporter om ryska tanks som fastnat längst vägarna. De saknar både bensin och mat. De börjar märkas att Putin trodde han skulle vinna detta krig på två dagar.

https://twitter.com/Liveuamap/status...mgKT1HZmKpzSXg
Bara en liten kommentar.

Tror du på allvar att Putin skulle missat skicka med bensin och mat med trupperna?

Tänk några varv!
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, så kort tid tror jag inte man har beräknat. Vi pratar trots allt om ett land av Frankrikes storlek med 40 miljoner invånare. Även hyfsat bra armé, även resten av försvaret, tex. flyget, verkar vara lite skralt.
Målet var ju att gå in i Kiev och pryla upp sittande regering till lydnad eller tillsätta sin egen kandidat.

Där trodde man felaktigt att Ukrainarna skulle ge upp snabbt.

Nu är Ryssland i sanning rökta och i slutet av veckan kommer de behöva belägra Kiev och försöka bomba ledningen till lydnad, vecka in och vecka ut likt Beograd.

Övriga landet spelar egentligen ingen roll även om Lviv är viktig symboliskt.
Citera
2022-02-26, 10:31
Medlem
svampsubbas avatar
Vilket land i världen har störst möjlighet att påverka Rysslands beslut angående invasionen av Ukraina?
Citera
Bannlyst
Kazakiska trupper på ingång till Ukraina.
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Börjar komma rapporter om ryska tanks som fastnat längst vägarna. De saknar både bensin och mat. De börjar märkas att Putin trodde han skulle vinna detta krig på två dagar.

https://twitter.com/Liveuamap/status...mgKT1HZmKpzSXg

Gamla MTLB med V12 sugisar. Törstiga och bullriga. Riktigt usla gamla plåtburkar
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Gör du dig dum med flit? Du frågade varför förlustsiffrorna redovisades i samma pressrelease. Jag förklarade för dig. Resonemanget hade varit exakt det samma om det hade varit en rysk pressrelease, en fransk, en israelisk, en iransk, en amerikansk, en nazitysk, en norsk eller kinesisk.

Här kommer vi till punkten där jag måste fråga dig om du ö.h.t. begriper det svar du fått och A) accepterar det eller B) har verkliga belägg för att jag har fel, eller om du fortfarande tror att det är något som är "konstigt" här, något som gör siffrorna "mer misstänkta" eller liknande?

Fiendens förlustsiffror är suspekta i sin egna rätt. De är inte vare sig mer eller mindre suspekta om egna förlustsiffror kommer senare eller helt uteblir. Kan du förstå detta?

Din fråga "varför ser man inga förlustsiffror" har alltså fått ett svar. Ett svar som inte beror på ukrainsk eller någon annans propaganda. Svaret är: dessa redovisas separat, typiskt senare. Därför att "databehandlingen" och syftet är olika. Det är inte moralboost, det är inte fråga om "pusta ut" utan då är det mer fråga om kameral "bokföring", "hågkomst", osv. Båda siffrorna kan användas envar eller tillsammans i propagandasyfte. Det kan finnas skäl att både över- och underdriva båda, eller den ena, eller vad du vill. Detta är inte vad du frågade efter, du frågade efter förlustsiffrorna. Du har fått ett svar. Accepterar du, dvs förstår du, svaret?

När det kommer till de aktuella siffrorna så får du väl helt enkelt hålla utkik om du är intresserad. Jag såg egna förlustsiffror från ukrainsk håll gällande torsdagen fladdra förbi i "flödet", men minns de inte.

Du frågade om siffrornas "mekanik", oavsett om du förstod det eller inte. Jag besvarade. Återigen, det finns ingenting att hämta här, ingenting som är märkligt, inget som egentligen behöver förklaras. Huruvida du litar på siffrorna är en helt annan, separat, fråga. Men du kan inte påstå att du inte litar på dem därför att egna förluster redovisas separat. Det är liksom inte där osäkerheten ligger.

Ryssarna gör på exakt samma sätt, förutom att de aldrig verkar berätta om egna personalförluster: https://twitter.com/MarQs__/status/1497495633296601089
Ryska MoD anger att de förstört 87 stridsvagnar, 28 raketartillerifordon/pjäser och 118 övriga fordon.

Även om jag inte litar ett piss på Ryssland, så skulle jag inte säga "varför redovisar de inte antalet döda ukrainska soldater?" eller "varför redovisar de inte egna förluster?" för att implicera att siffrorna är båg. Om jag skulle argumentera för att siffrorna är hittepå, skulle jag behandla siffrorna själva, inte det som inte fanns med. Jag förstår nämligen att 1) Ryssland har svårt att verifiera antalet dödade ukrainare eftersom striden är på ukrainsk mark och 2) ryssarnas egna förlustsiffror är en annan post, kommer senare, om alls och inte via pompa och ståt.

Detta är verkligen inte svårt att förstå...

Bra du förstår. Då är vi på samma spår .
Kör hårt.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gym84
Organisation är nog inte deras stora styrka. Däremot är de många till antal + stridsfordon. Men det är en sak att erövra ett land en annan att behålla det ockuperade. Där kommer ryssarna att få större problem än de klarar av.
https://www.reddit.com/r/CombatFoota..._gas_and_food/

Som sagt. Oorganiserat.

Finns även filmer på ryska soldater som bryter sig in i matbutiker. Tankar vid bensinstationer. (Undra om de betalar? )
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Molotov-cocktails mot ryska trupper i Kiev. BBC-journalist rapporterar:

Kian Sharifi
@KianSharifi
This footage has nothing to do with the current Russian invasion of Ukraine.

It went viral back in January claiming to show Kazakh protesters setting fire to an armoured vehicle. However, Ukrainian flags in the video suggest that it dates back to the 2013-14 Euromaidan protests.
https://twitter.com/KianSharifi/stat...WkGeCcnRSl3lzw

Såg det i tråden tidigare.

Det där är 100% från Euromaidan 2014. Samma klipp finns med i denna dokumentär: https://www.imdb.com/title/tt4908644/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in