2022-02-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Även känd som Black Hawk.

Dom stängde nyss av trackingen på helikoptern? Gick dom in över Ukraina?!
Citera
2022-02-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alla pratar om att "det inte gåt som beräknat" för Ryssland. Är det någon som vet Ryssland i verkligheten räknat med? Inte kan de trott att operationen skulle varit över på ett par dagar?

Nej vi vet såklart inte hur många Ryssar Putin kan tänka sig att offra men plötslig mobilisering av sjukvård är ingen bra indikation för team Putler.
Citera
2022-02-26, 10:14
verkar som fler länder öppnar upp för att hjälpa ukraina

https://www.dn.se/varlden/folj-det-s...aget-i-europa/
” Nederländerna skickar 200 luftvärnsrobotar till Ukraina

Nederländerna kommer att förse Ukraina med 200 luftvärnsrobotar ”så fort som möjligt”, uppger landets regering på lördagen, enligt Reuters. Det innebär ett tillskott till redan utlovad utrustning, så som ammunition och radarsystem. Regeringen meddelar också att nederländsk ambassadpersonal flyttas från Livl i västra Ukraina till polska Jaroslaw.
Även Tjeckiens regering har godkänt ytterligare militärt stöd till Ukraina i form av vapen och ammunition till ett värde av 8.6 miljoner dollar, enligt Reuters”
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Alla pratar om att "det inte gåt som beräknat" för Ryssland. Är det någon som vet Ryssland i verkligheten räknat med? Inte kan de trott att operationen skulle varit över på ett par dagar?
Ett krig på hemmaplan som pågått sedan 2014 och man nu satsar allt på.
Max en vecka.
Citera
Medlem
https://www.flightradar24.com/DUKE48/2af24a6e

Amerikansk Sikorsky UH-60 patrullerar bara någon kilometer ifrån gränsen till Ukraina i Polen

Duke48.

Helikoptern stängde nyss av trackingen strax vid gränsen till Ukraina! Flög dom över Gränsen?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Varför skulle du beskriva siffrornas mekanik för mig? Har hela tiden sagt att de inte skall litas på.
Gör du dig dum med flit? Du frågade varför förlustsiffrorna redovisades i samma pressrelease. Jag förklarade för dig. Resonemanget hade varit exakt det samma om det hade varit en rysk pressrelease, en fransk, en israelisk, en iransk, en amerikansk, en nazitysk, en norsk eller kinesisk.

Här kommer vi till punkten där jag måste fråga dig om du ö.h.t. begriper det svar du fått och A) accepterar det eller B) har verkliga belägg för att jag har fel, eller om du fortfarande tror att det är något som är "konstigt" här, något som gör siffrorna "mer misstänkta" eller liknande?

Fiendens förlustsiffror är suspekta i sin egna rätt. De är inte vare sig mer eller mindre suspekta om egna förlustsiffror kommer senare eller helt uteblir. Kan du förstå detta?

Din fråga "varför ser man inga förlustsiffror" har alltså fått ett svar. Ett svar som inte beror på ukrainsk eller någon annans propaganda. Svaret är: dessa redovisas separat, typiskt senare. Därför att "databehandlingen" och syftet är olika. Det är inte moralboost, det är inte fråga om "pusta ut" utan då är det mer fråga om kameral "bokföring", "hågkomst", osv. Båda siffrorna kan användas envar eller tillsammans i propagandasyfte. Det kan finnas skäl att både över- och underdriva båda, eller den ena, eller vad du vill. Detta är inte vad du frågade efter, du frågade efter förlustsiffrorna. Du har fått ett svar. Accepterar du, dvs förstår du, svaret?

När det kommer till de aktuella siffrorna så får du väl helt enkelt hålla utkik om du är intresserad. Jag såg egna förlustsiffror från ukrainsk håll gällande torsdagen fladdra förbi i "flödet", men minns de inte.

Du frågade om siffrornas "mekanik", oavsett om du förstod det eller inte. Jag besvarade. Återigen, det finns ingenting att hämta här, ingenting som är märkligt, inget som egentligen behöver förklaras. Huruvida du litar på siffrorna är en helt annan, separat, fråga. Men du kan inte påstå att du inte litar på dem därför att egna förluster redovisas separat. Det är liksom inte där osäkerheten ligger.

Ryssarna gör på exakt samma sätt, förutom att de aldrig verkar berätta om egna personalförluster: https://twitter.com/MarQs__/status/1497495633296601089
Ryska MoD anger att de förstört 87 stridsvagnar, 28 raketartillerifordon/pjäser och 118 övriga fordon.

Även om jag inte litar ett piss på Ryssland, så skulle jag inte säga "varför redovisar de inte antalet döda ukrainska soldater?" eller "varför redovisar de inte egna förluster?" för att implicera att siffrorna är båg. Om jag skulle argumentera för att siffrorna är hittepå, skulle jag behandla siffrorna själva, inte det som inte fanns med. Jag förstår nämligen att 1) Ryssland har svårt att verifiera antalet dödade ukrainare eftersom striden är på ukrainsk mark och 2) ryssarnas egna förlustsiffror är en annan post, kommer senare, om alls och inte via pompa och ståt.

Detta är verkligen inte svårt att förstå...
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Trovärdig källa
Du kanske föredrar att höra det av Mikael Skillt när han uttalar sig i amerikansk media?

Citat:
Whether because of battlefield compromises necessary for victory or a genuine change of heart, to stand up the Azov Battalion’s training program Skillt also has worked with governments around the world, including Israel, the U.S., and his native Sweden.
https://www.dailysignal.com/2015/08/...om-in-ukraine/
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Här måste jag protestera. Det är den Ryska Federationens verk. Samma överstatliga globalistiska drömmerier och imperiebyggen som EU och globalisterna. Bara lite mera aggressivt.

Ett fritt nations-Ryssland hade inte angripit andra länder, lika lite som andra länder inom det som idag kallas Ryska Federationen hade gjort det, hade de varit självständiga och inte styrts av federativa drömmare som Putin och hans anhang.

Alla folks frihet, hela världens fred. Jag tycker så mycket om Ryssland, att jag vill se flera av det.
Jag tror det är få som har något problem med ryssar i allmänhet. Det är skurkregimen som är problemet. Sedan ska man inte vara naiv och tro att allting löser sig bara genom att Putin försvinner. Ryssland behöver hjälp för att komma ur sin negativa spiral, precis som Japan och Tyskland behövde det efter WW2.
Citera
2022-02-26, 10:15
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Dom stängde nyss av trackingen på helikoptern? Gick dom in över Ukraina?!

Oklart, men de var onekligen på väg åt det hållet. Gissar på att de stationerat sig vid gränsen.
Citera
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
160-190 tusen ryska soldater befinner sig i Ukraina och 3 tusen har dött ryssar har dött sägs det? Vad media försöker lura i oss är att Ukraina dominerar och att ryssarna blir tillbakatryckta överallt. Det borde ingen tro på.

Jag drömde en verklig dröm att det var fullskaligt krig i Kiev, när jag vakna upp gick jag in på livestreamen och så är det som en precis vanlig dag.

Finns det nå neutralt twitterkonto? Där man ser både lagens förluster och inte bara Rysslands

Tror du det här är en match? Har du kollat text -tv sidan 377 då?
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
Hela Ukraina stödjer inte juden Zelensky.

Det stämmer säkert, men det innebär ju inte att inbördeskriget saknar legala grunder för det.

Eller menar du, med samma logik, att om jag inte gillar vem som vinner valet i Sverige, så kan jag ta över delar av landet och slå ihjäl folk? Försvarsmakten och polisen får alltså inte stoppa mig från att göra det, utan jag både bör och ska tillåtas göra så?
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Ryssland ska ha begärt militärt stöd från Kazakstan. Kazakstan har valt att inte stödja Ryssland samt har proklamerat att de inte erkänner Luhansk och Donbass-regionerna som självständiga.

https://www.washingtonexaminer.com/p...ukraine-report
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in