2022-02-26, 09:30
Medlem
Tillssons avatar
Ukraina spränger sina egna broar - brända jordens taktik.

https://video.twimg.com/ext_tw_video..._xN.mp4?tag=12
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Dina länkar fungerar inte utan leder till en errorsida, är det min läsare?

Jag kunde se denna
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nähä så det var inga strider vid Kievs zoo i natt, okej.. Undrar vad det var för automatkarbinsljud och smällar man hörde från diverse webcams i centrala Kiev då? Märkligt

Men dom ryssarna är döda nu . Dom möter hårt motstånd därav inga ryssar inne i centrala Kiev
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
https://twitter.com/_____Tweety____/...13250018578437
https://twitter.com/ejmalrai/status/1497231536437055499
https://twitter.com/TheGreatDreamr/s...36776741650433

Kryllar av det på Twitter. Dessutom saknar fordonet "Z" som alla andra Ryska fordon.
Sedan så spekuleras det att det var Ryssar som infiltrerat. Men vad är logiken att infiltrera en Strela Anti Air mitt i en stad? Ska de skydda sig mot sina egna flygplan? Du kan varken frakta soldater i den eller något för att ta över en stadsdel. Den är till för att försvara mot flygattacker.

Logiken säger att det är en ukrainsk som tappat kontrollen helt enkelt.

De flesta medier har dock sagt "A military vehicle" Britterna var snabba ute med att säga Rysk.,

Tackar! Hade skitit ner mig om jag såg en pansarvagn rulla in i mitt bostadsområde.
Citera
Medlem
Оперативна інформація станом на 06:00 26.02.2022 щодо російського вторгнення

Російський окупант продовжує наступальну операцію проти України.

Ворог розпочав передислокацію резервних підрозділів у прикордонні з Україною райони та продовжує наносити авіаційні удари по аеродромах, угрупованням військ ЗС України на Сході України та у північній частині Київської області. Здійснено поодинокі авіаційні удари в районах СУМИ, ПОЛТАВА, МАРІУПОЛЬ. З Чорного моря ворог здійснив пуск крилатих ракет морського базування Калібр по території України.

Управління діями тактичної авіації РФ відбувається з території Білорусі та ТОТ Крим. У районі МОЗИРЯ перебувають батальйонні тактичні групи 35 загальновійськової армії Східного ВО, що можуть бути застосовані для нанесення ударів по об’єктам на території України.

Встановлене тимчасове місце перебування десятків одиниць танків у районі ШУМСЬКЕ та ракетних систем залпового вогню БМ-21 “Град” у районі КОСІВЩИНА.

Ворог неодноразово застосовував оперативно-тактичну авіацію у районах ЮЖНИЙ та ОДЕСА, по аеродрому ОЗЕРНЕ, по об’єктах цивільної інфраструктури у Київській області.

На Слобожанському напрямку оперативне угруповання військ ЗС України зупинило наступ противника та продовжує ведення оборонних боїв в Харківської області. Ведуться міські бої в ОХТИРЦІ.

На приморському напрямку в районі КОБЛЕВО в результаті вогню механізованих підрозділів 28 омбр знищено катер та до 20 чоловік особового складу ДРГ противника.
Групою інженерних загороджень Військово-Морських Сил ЗС України здійснено мінування десантно-доступних ділянок.

Угруповання Повітряних Сил ЗС України здійснює відбиття повітряних ударів противника, знищено військово-транспортний літак ІЛ-76МД з десантом російських окупаційних військ. Продовжує ведення систематичних бойових дій. Нанесення вогневого ураження по скупченню живої сили та військової техніки ворога в Київській, Чернігівській та Херсонській областях.
Угруповання об’єднаних сил веде оборонну операцію та утримує зайняті позиції вздовж всієї лінії розмежування.

Орієнтовні втрати противника складають: літаки – 14 од., гелікоптери – 8 од., танки ‒ 102 од., ББМ ‒ 536 од., гармат – 15 од., ЗРК БУК-1 од.

Betyder på Svenska:
Operativ information den 26 februari 2022 kl. 06.00 angående den ryska invasionen

Den ryska ockupanten fortsätter offensiven mot Ukraina.

Fienden har börjat omplacera reservenheter i områdena som gränsar till Ukraina och fortsätter att utföra flyganfall på flygfält, grupper av trupper från Ukrainas väpnade styrkor i östra Ukraina och i den norra delen av Kiev-regionen. Enstaka flyganfall utfördes i distrikten SUMY, POLTAVA, MARIUPOL. Från Svarta havet lanserade fienden Caliber marinbaserade kryssningsmissiler över Ukraina.

Ryska federationens taktiska luftfart kontrolleras från Vitrysslands territorium och TOT Krim. Det finns taktiska bataljonsgrupper från den 35:e allmilitära armén i det östra militärdistriktet i MOZYR-området, som kan användas för att slå mål på Ukrainas territorium.

Den tillfälliga platsen för dussintals enheter av stridsvagnar i området SHUMSKE och missilsystem för volleybrand BM-21 "Hail" i området KOSIVSCHINA har fastställts.

Fienden har upprepade gånger använt operativa och taktiska flygplan i områdena YUZHNY och ODESSA, vid OZERNE-flygfältet och vid civila infrastrukturanläggningar i Kiev-regionen.

I Slobozhansky-riktningen stoppade en operativ grupp av de väpnade styrkorna i Ukraina fiendens offensiv och fortsätter att föra defensiva strider i Charkiv-regionen. Stadsstrider utkämpas i Okhtyrka.

I kustriktningen i området KOBLEVO, som ett resultat av elden från mekaniserade enheter på 28 män, förstördes en båt och upp till 20 personal från fiendens DRG.
En grupp tekniska barriärer från sjöstyrkorna i Ukrainas väpnade styrkor bröt tillgängliga landningsplatser.

Flygvapnet från de väpnade styrkorna i Ukraina avvisar fiendens luftangrepp, militära transportplanet IL-76MD med ett landningsparti av de ryska ockupationstrupperna har förstörts. Fortsätter att bedriva systematiska fientligheter. Att tillfoga brandskador på ansamlingen av fiendens arbetskraft och militär utrustning i regionerna Kiev, Chernihiv och Cherson.
En kombinerad styrka genomför en defensiv operation och håller positioner längs hela gränslinjen.

De beräknade förlusterna för fienden är: flygplan - 14 enheter, helikoptrar - 8 enheter, stridsvagnar - 102 enheter, BBM - 536 enheter, kanoner - 15 enheter, SAM BUK-1 enhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ja, jag ändrar mig lite om det. Tycker iofs det intressantaste är att det ser ut att vara civila ukrainare med vapen. Det är ett tecken på försvarsviljan.

From igår kan alla ukrainare kvittera ut vapen mot att uppvisa pass.

Klart som fan folk inte viöö bli invaderade.
Citera
2022-02-26, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Hade inte USA fört proxykrig så hade Ryssland eller Kina gjort det från dagen efter.
Kina sitter bara och längtar tills den dagen USA hamnar på fallrepet, kommer ju inte ske inom den närmsta tiden men visst kan det ske.

På det sätt Kina beter sig runtom i världen så är jag glad att det är USA som håller taktpinnen.
- Titta på Afrika, kineserna kolonisation där nere får ju Englands att framstå som vals i jämförelse.
- Eller titta bara hur jäkla kul alla tävlande från hela världen hade det i Kina under OS. En närmare rapport om dagsläget i landet kan du inte få.
- Eller titta bara hur Kina arbetar i demokratiska länder. Lågintensivt krig hela tiden. Är det inte bevaka sin utflyttade befolkningen, så är det övervakning rent tekniskt, mitt i allt detta kan man ställa till med lite ståhej och slå på stort när ens egna agenter blir "utslängda" från ett vandrarhem helt enligt plan.

Ryssland funkar likadant men i alla fall på ett öppnare sätt.

Men ja jag är hellre övervakad av Google och Apple än Huawei och andra suspekta företag från ett land som använder ett poängsystem (!) för sin egna befolkning.

USA kan vara onda helt klart, men det är i alla fall inte ren och skär ondska som Kina och Ryssland håller på med.

Hade Ukrainarna och även "ryssarna" i utbrytarregionerna sett Putin som en befriare så hade Ukraina redan ha fallit ihop nu, ja exakt lika snabbt som DDR och dom andra Öststaterna gjorde när det var dags. Hade varit ett tv-tal inom Ukraina i tv och sedan hade det vinkats glatt från militär och befolkning hela vägen till Kiev.

Kan bara hålla med. Alla incelnassar som hejar på Putin fattar ju inte att Rysk-Kinesisk värdlshegomoni bara kommer vara samma skit som anglo-amerikansk globalism. FAST VÄRRE! Därför jag ändå föredrar väst. I väst finns det ändå andrum hur pass korrupt och efterblivet vänsterliberaler än gjort det. Skillnaden är att vänsterliberala globalistväst bara är lite drygt och allmänt clownigt och passiv aggressivt medans östglobalisterna flashbacks incelnassar runkar till är helt jävla omänskligt empatilösa och sociopatiska och kommer brutalt och utan den skonsamhet och återhållsamhet vänsterliberaler i väst ändå besitter skonlöst tvinga igenom samma mångkulturella, globalistiska, marxistiska, islamistiska och sionistiska agenda de inbillat sig Putin motverkar.

Naiva satar.
Senast redigerad av torstenferdinand 2022-02-26 kl. 09:34.
Citera
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockLeffe
Svenskar är världens fegaste folkslag, skulle ryssarna invardera här så skulle alla lägga sig pladask o ta emot där solen inte skiner, vi finnar skulle streta emot dock.
Tala för dig själv din jävla oikofob! Finland har Sverige att tacka att inte finland är en rysk oblast.
Senast redigerad av Pebbis 2022-02-26 kl. 09:33.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixonGonzales
Lägg ner din proryska propaganda nu! Alla kan gå in och kolla din kommentarshistorik. Ryska soldater dödar just i detta Ukrainska soldater och Ukrainska civila, förnekar du det?
RT är nog den minst trovärdiga media kanal som är sponsrad av Rysta staten så NEJ 0% av värde, Håller med dig direkt i den alalysen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag var ju naturligtvis ironisk när jag sa "smart".
Att de inte kan räkna egna förluster eller måste ta hänsyn till anhöriga är såklart skitsnack.
Nej, det är tämligen så välkänt att det är så det går till i alla krig, för alla sidor. Fiendens förlustsiffror kommer snabbt och är otillförlitliga. Egna förluster hanteras mer varsamt. Detta är inte hjärnkirurgi, detta är inte speciellt svårt att förstå.

Det är inte heller svårt att förstå att när man sammanfattar hur bra man är, så tar man inte med egna förlustsiffror, utan bara den skada man åsamkade fienden. Detta gör man vare sig man avser dölja eller vara ärlig med egna förlustsiffror. Det är en annan post, s.a.s.

Citat:
Detta är klassisk krigspropaganda och till egna trupper moralhöjande i formation.
Du kan kalla det vad du vill, men det hör till krigets realitet. Att man går ut med fiendens förluster som en pressrelease är självklart krigspropaganda. Ingen har påstått något annat och allt jag skrev förutsätter det, eftersom det är så självklart.

Citat:
Anledningen att de inte rapporterar egna förluster är att de är lika stora eller större vilket skulle ha en negativ impact på den egna moralen. Som sagt klassisk stridspeopaganda och knappast nyanserad.
...vilket ju var exakt vad jag skrev. Men då kallar du det för "skitsnack". Är det för att jag faktiskt uttrycker mig mer nyanserat och har en jävla susning som du kallar det jag säger "skitsnack", varefter du upprepar det jag säger, fast med egna, lite mer obildade ord?

Återigen, det handlar inte om att rapportera eller inte rapportera egna förluster. Det är vilket som. Oavsett om man avser göra det, så gör man det givetvis inte samtidigt som man berättar om senaste framgångarna! Förlustsiffrorna kommer efteråt, därför att man är mer varsam med dessa, vill redovisa dessa separat. Eller helt förneka, som Ryssland brukar göra. Ukraina har väl rapporterat förlustsiffror nu för torsdagen. Om de är tillförlitliga kan jag naturligtvis inte svara på (man behöver ju gå en balansgång här, man kan t.ex. inte tiga ihjäl civila förluster hursomhelst), men att de kommer i efterhand är s.a.s. systematiskt.

Dessa självklarheter har väl egentligen bara ifrågasatts av s.k. iranrunkare här på forumet tidigare.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Att skriva centrala är att hjälpa till med att sprida det ryska budskapet.

Det är strider i Kungsängen eller Tumba på sin höjd om vi ska jämföra med Stockholm. Illa utan tvekan men en bit kvar.

Det kanske kan vara så.
Tänkte ge exempel för jämförelse men du fick till det väldigt bra.

Kiev är även större än Stockholm.
Citera
2022-02-26, 09:32
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Detta är bara början. NATO kommer få sitt inom några år. Inte bara Ryssland som är trött på att dom ska lägga dig i varenda liten del av världen.

Låter ju jätteläskigt att höra från en snubbe på internet. Kan du inte berätta hur det skall gå till då, min lilla spågumma?

Det vi ser nu är slutet för Putin. Det kan ta ett tag, men detta överlever han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in