Att vita har privilegier i västvärlden numera är en 'sanning' lika stor 'sanning' som exemplet som också populärt nämns, att de Nya Förortssvenskarna är 'marginaliserade grupper'.
Dvs det är ett retoriskt grepp. Om det bär sanning är oviktigt.
Som sagt i tråden finns bidragstyper som specifikt invandrare (nyanlända) får och utesluter svenskar. Något vice versa-scenario finns inte. Företag som Max har också satsat på att anställa enbart utlänningar. Hade det gått an för företag att öppet endast ta svenskar?
Läsvärt inlägg av Hypotesus i tråden också:
Citat:
TS talar om vita privilegier i västvärlden, jag avgränsar mitt svar till "vita" privilegier och "svarta" privilegier i Sverige. (Jag finner vokabuläret svarta och vita för snävt men använder det för enkelhetens skull och för att följa TS val av språkbruk. När jag skriver "vita" menar jag i regel etniska svenskar, när jag skriver "svarta" menar jag i regel invandrare).
Sannolikt är det svårare för personer med låg utbildning och icke svenskklingande namn att få arbete inom vissa branscher i vissa delar av Sverige. Samtidigt är det nog lättare för samma personer att få arbeta i andra branscher i vissa delar av Sverige och svårare för "vita". Sannolikt möter också "svarta" en viss misstro och negativ särbehandling från vissa myndigheter i vissa situationer. Men sannolikt så bemöts de med mer tilltro och positiv särbehandling från andra myndigheter i vissa situationer.
Bortsett från det så är det nog i stort - även om det nog finns fler exempel av den typ som nämns ovan - mer relevant att tala om "svartas" privilegier i Sverige. En invandrare som kommer till Sverige och får medborgarskap får exempelvis rätt till vissa bidrag, gratis utbildning, möjligheten till förmånliga studielån för högre studier, gratis sjukvård, gratis äldreomsorg, fri tillgång till infrastruktur, demokratiska fri- och rättigheter mm. I Sverige har vi således ett system som ger människor oavsett hudfärg tillgång till en hel rad olika förmåner utan några andra kvalifikationskrav än medbogarskap. Jag har kursiverat "oavsett" för att i praktiken är det långt fler "svarta" än "vita" som flyttar till Sverige. Således utgör ovanstående flera konkreta exempel som visar på att vi i dagens Sverige har ett institutionaliserat system som systematiskt gynnar "svarta" på "vitas" bekostnad.
Jag har ingen bestämd uppfattning om detta är moraliskt rätt eller fel men det är svårt att argumentera för att det institutionaliserade systemet i dagens Sverige (mycket förenklat och översiktligt) inte ser utom som beskrivits ovan i dagens Sverige.