2022-02-09, 09:04
Medlem
turbobusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Det här är mer ett svar till tråden generellt men jag citerar ovan som exempel.

När man pratar om vitt privilegium så bör man vara väldigt säker på att det är applicerar på alla vita. Det finns vita alkoholister och kriminella och hemlösa. De kan knappast påstås inspirera eller vara föredömliga på något sätt.

Om exemplen som ges inte är applicerbara på alla vita så sitter privilegiet i något annat. Det kan vara privilegiet att komma från ett hem med intakt kärnfamilj, eller bara det att ha utbildade föräldrar. Det är mycket sånt som blandas ihop med vitt privilegium.
En vit tiggare ses inte som ett exempel för en hel grupp, medan en romsk tiggare ses som exempel för en hel grupp. I den vite tiggarens fall så är det att han har misskött sig på individnivå, medan den romske tiggarens fall så är det ju bara sådana alla de där är.
Citera
2022-02-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
I denna tråd tänkte jag att vi tillsammans ska samla ihop och titta på konkreta poänger som beskriver vitas privilegier. Detta för att få en överblick om vad det konkret är som en del menar med att vita människor är priviligerade.

Vad är det för privilegier vita människor har i västvärlden, som icke-vita inte har?

Ett välkänd konkret exempel som oftast lyfts upp här i Sverige är detta med att vita svenskar med “svenskklingande” namn har lättare att svar än de som söker jobb med “utlandsklingande namn”.

Har vi fler konkreta exempel?
Usch. Jag hatar sådana här uppdelningar. Ni är rasister men inte vi. I vita samhällen är det bättre att vara vit. I svarta samhällen blir vissa vita dödade. Lika gillar lika. Det är alltid bättre att tillhöra normen.

Det är en retorisk nackdel att behöva bevisa att man inte är taliban/ kanibal/ inavlad/ pedofil/ terrorist vid varje mellanmänsklig kontakt. Hudfärgen är ett varumärke som kan väcka naturliga misstankar i många sammanhang. Det finns en miljon skäl att flytta till ett ställe där man är uppskattad och normal. Man slipper bli misstänkt en miljon gånger varje dag.

PK: Alla vet att folk med socialt kapital och förtroende inte får lufta sina misstankar - alltså vet ingen vilka de misstankarna är. Man får utgå ifrån att alla ogillar en innerst inne. Och många gör nog det också.
Citera
2022-02-10, 01:11
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
Så ditt argument för att vi inte har ett privilegium är att vi har ett privilegium vi enligt dig förtjänar?

Läs gärna länken i inlägget du citerade. Den handlar om exakt detta:

https://www.gsb.stanford.edu/insights/why-whites-downplay-their-individual-racial-privileges
Du måste vara en vänsterfitta. Fråga våra mor och farföräldrar hur hårt de fick jobba för att deras barn och barnbarn skulle ha det bra. Ja, även bortskämda puckade feministfittor som du.
Citera
2022-02-10, 06:19
Medlem
Citat:
Det här är mer ett svar till tråden generellt men jag citerar ovan som exempel.

När man pratar om vitt privilegium så bör man vara väldigt säker på att det är applicerar på alla vita. Det finns vita alkoholister och kriminella och hemlösa. De kan knappast påstås inspirera eller vara föredömliga på något sätt.

Om exemplen som ges inte är applicerbara på alla vita så sitter privilegiet i något annat. Det kan vara privilegiet att komma från ett hem med intakt kärnfamilj, eller bara det att ha utbildade föräldrar. Det är mycket sånt som blandas ihop med vitt privilegium.
En vit alkoholist tillhör fortfarande den skötsamma gruppen vita människor, på samma sätt som en alkoholist från ett hem med kärnfamilj och utbildade föräldrar.

Om den vite alkoholisten lever ensam i ett muslimskt negerland, då är det förstås värre. Vilka privilegier man har beror delvis på miljön man bor i och landet.
Citera
2022-02-10, 20:58
Medlem
psaks avatar
Att vita har privilegier i västvärlden numera är en 'sanning' lika stor 'sanning' som exemplet som också populärt nämns, att de Nya Förortssvenskarna är 'marginaliserade grupper'.
Dvs det är ett retoriskt grepp. Om det bär sanning är oviktigt.

Som sagt i tråden finns bidragstyper som specifikt invandrare (nyanlända) får och utesluter svenskar. Något vice versa-scenario finns inte. Företag som Max har också satsat på att anställa enbart utlänningar. Hade det gått an för företag att öppet endast ta svenskar?

Läsvärt inlägg av Hypotesus i tråden också:
Citat:
TS talar om vita privilegier i västvärlden, jag avgränsar mitt svar till "vita" privilegier och "svarta" privilegier i Sverige. (Jag finner vokabuläret svarta och vita för snävt men använder det för enkelhetens skull och för att följa TS val av språkbruk. När jag skriver "vita" menar jag i regel etniska svenskar, när jag skriver "svarta" menar jag i regel invandrare).

Sannolikt är det svårare för personer med låg utbildning och icke svenskklingande namn att få arbete inom vissa branscher i vissa delar av Sverige. Samtidigt är det nog lättare för samma personer att få arbeta i andra branscher i vissa delar av Sverige och svårare för "vita". Sannolikt möter också "svarta" en viss misstro och negativ särbehandling från vissa myndigheter i vissa situationer. Men sannolikt så bemöts de med mer tilltro och positiv särbehandling från andra myndigheter i vissa situationer.

Bortsett från det så är det nog i stort - även om det nog finns fler exempel av den typ som nämns ovan - mer relevant att tala om "svartas" privilegier i Sverige. En invandrare som kommer till Sverige och får medborgarskap får exempelvis rätt till vissa bidrag, gratis utbildning, möjligheten till förmånliga studielån för högre studier, gratis sjukvård, gratis äldreomsorg, fri tillgång till infrastruktur, demokratiska fri- och rättigheter mm. I Sverige har vi således ett system som ger människor oavsett hudfärg tillgång till en hel rad olika förmåner utan några andra kvalifikationskrav än medbogarskap. Jag har kursiverat "oavsett" för att i praktiken är det långt fler "svarta" än "vita" som flyttar till Sverige. Således utgör ovanstående flera konkreta exempel som visar på att vi i dagens Sverige har ett institutionaliserat system som systematiskt gynnar "svarta" på "vitas" bekostnad.

Jag har ingen bestämd uppfattning om detta är moraliskt rätt eller fel men det är svårt att argumentera för att det institutionaliserade systemet i dagens Sverige (mycket förenklat och översiktligt) inte ser utom som beskrivits ovan i dagens Sverige.
Citera
2022-02-11, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
En vit alkoholist tillhör fortfarande den skötsamma gruppen vita människor, på samma sätt som en alkoholist från ett hem med kärnfamilj och utbildade föräldrar.

Om den vite alkoholisten lever ensam i ett muslimskt negerland, då är det förstås värre. Vilka privilegier man har beror delvis på miljön man bor i och landet.
Jag gissar att du pratar om subjektiva privilegier som att "känna sig som en del av kulturen" och liknande. Men vilka mätbara privilegier har den vita alkolisten?
Citera
2022-02-26, 05:44
Medlem
Citat:
Jag gissar att du pratar om subjektiva privilegier som att "känna sig som en del av kulturen" och liknande. Men vilka mätbara privilegier har den vita alkolisten?
Vita alkoholister som grupp betraktas inte lika mycket som rånare, våldtäktsmän, hedersvåldsutövare mm som morsvarande negrer, araber eller kurder som är alkoholister eller motsvarande kat-tuggare.

Vita alkholister kan mycket väl vara mycket mer benägna i snitt i ovanstående problem jämfört med vita nyktra, men den stora och väldokumenterade skillnaden mellan folkgrupper kvarstår sannolikt även hos alkoholiserade.

Jsg är gsnska säker att det är mätbart, både statistisk skillnad i brott, och hur de behandlas som grupp därefter, vilket märks på individnivå. Men det är kanske ingen som gjort den mätningen ännu.
Citera
2022-02-26, 05:54
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Vita alkoholister som grupp betraktas inte lika mycket som rånare, våldtäktsmän, hedersvåldsutövare mm som morsvarande negrer, araber eller kurder som är alkoholister eller motsvarande kat-tuggare.

Vita alkholister kan mycket väl vara mycket mer benägna i snitt i ovanstående problem jämfört med vita nyktra, men den stora och väldokumenterade skillnaden mellan folkgrupper kvarstår sannolikt även hos alkoholiserade.

Jsg är gsnska säker att det är mätbart, både statistisk skillnad i brott, och hur de behandlas som grupp därefter, vilket märks på individnivå. Men det är kanske ingen som gjort den mätningen ännu.
Jag har i årtionden upplevt att svensk historia föll offer för en historieförfalskning som ämnade gynna den approprierade antirasismen. Du är ett slående exempel på det.

Alkoholister har alltid drivits bort av polis och väktare om de samlats på så vis invandrare idag gör överallt.

De menades mer eller mindre alltid störa ordningen. Man ser väl ibland invandrare som är i dåligt skick men överlag brukar man inte ens se på afrikaner, araber eller kurder som alkoholister eftersom man föreställer sig att det är ett vitt problem.
Citera
2022-03-01, 20:37
Medlem
Här är några exempel. Jämförelsen är mellan dem som står längst bort från "vita" dvs. svarta, men ändå lever i ett rikt västland. Siffrorna är betydligt dystrare på andra ställen men inte direkt jämförbara pga. andra faktorer.

1. Du kommer troligtvis inte sitta i fängelse till skillnad från 28% av alla svarta män som kommer sitta i fängelse någon gång i sitt liv.

2. Du slipper bli född av en tonåring som 21,5% av alla svarta amerikaner blir.

3. Du slipper vara slav. Just nu finns FLER slavar i Afrika ("ägda" av andra svarta) än vad det fanns under hela slaveriet i USA sammantaget. (Amnesty Internationals definition av en slav)

4. Du har inte lika stor chans att få herpes. Hälften av alla svarta som testas i USA har herpes. Bara 7% visste att de hade det.

5. Du slipper gripas och bli dömd för ett allvarligt brott till skillnad från hälften av alla icke vita.

6. Till skillnad från 51% av alla svarta kvinnor kommer du inte vara KRAFTIGT överviktig.

7. Dina barn kommer sannolikt inte växa upp på socialbidrag till skillnad från 62% av alla svarta barn.

8. Det är fyra gånger mindre risk att du kommer döda ditt egna barn.

9. Det är sju gånger mindre risk att du blir övergiven av dina föräldrar som barn.

10. Det är inte sannolikt att du kommer bli en mördare. Svarta i USA står för HÄLFTEN av alla mord. Trots att de endast utgör en niondel av befolkningen.

11. Du kommer högst sannolikt ha ett arbete, till skillnad från 46% av svarta utan egen försörjning i åldern 16-45 som bor i en stad i USA.

12. Du kommer inte vara delaktig i hatbrott i samma utsträckning som svarta. 90% av alla hatbrott utförs av svarta mot vita.

Beroende på hur man ser på det så är vita "priviligierade".
Citera
2022-03-01, 21:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNail
Här är några exempel. Jämförelsen är mellan dem som står längst bort från "vita" dvs. svarta, men ändå lever i ett rikt västland. Siffrorna är betydligt dystrare på andra ställen men inte direkt jämförbara pga. andra faktorer.

1. Du kommer troligtvis inte sitta i fängelse till skillnad från 28% av alla svarta män som kommer sitta i fängelse någon gång i sitt liv.

2. Du slipper bli född av en tonåring som 21,5% av alla svarta amerikaner blir.

3. Du slipper vara slav. Just nu finns FLER slavar i Afrika ("ägda" av andra svarta) än vad det fanns under hela slaveriet i USA sammantaget. (Amnesty Internationals definition av en slav)

4. Du har inte lika stor chans att få herpes. Hälften av alla svarta som testas i USA har herpes. Bara 7% visste att de hade det.

5. Du slipper gripas och bli dömd för ett allvarligt brott till skillnad från hälften av alla icke vita.

6. Till skillnad från 51% av alla svarta kvinnor kommer du inte vara KRAFTIGT överviktig.

7. Dina barn kommer sannolikt inte växa upp på socialbidrag till skillnad från 62% av alla svarta barn.

8. Det är fyra gånger mindre risk att du kommer döda ditt egna barn.

9. Det är sju gånger mindre risk att du blir övergiven av dina föräldrar som barn.

10. Det är inte sannolikt att du kommer bli en mördare. Svarta i USA står för HÄLFTEN av alla mord. Trots att de endast utgör en niondel av befolkningen.

11. Du kommer högst sannolikt ha ett arbete, till skillnad från 46% av svarta utan egen försörjning i åldern 16-45 som bor i en stad i USA.

12. Du kommer inte vara delaktig i hatbrott i samma utsträckning som svarta. 90% av alla hatbrott utförs av svarta mot vita.

Beroende på hur man ser på det så är vita "priviligierade".
Så för att summera dina punkter så kan man helt enkelt säga "Du slipper vara neger".
Citera
2022-03-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så för att summera dina punkter så kan man helt enkelt säga "Du slipper vara neger".

Beror på vem skulle jag säga. "Hans hud var vit, hans ögon blå, men själen den var svart."
Citera
2022-03-02, 10:55
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNail
Beror på vem skulle jag säga. "Hans hud var vit, hans ögon blå, men själen den var svart."
Det är nog ganska ovanligt. Tvärtom, vit i själen men svart i huden, är så vanligt att det finns en term för det. Oreo, som kakan som också är vit på insidan och svart på utsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in