Citat:
Ursprungligen postat av
Hussefar
Fel är fel oavsett.
Tror också på att många av de fångade egentligen är ganska harmlösa. Också kluven. Förstår varför inte polisen får syssla med brottsprovokation då det egentligen inte hade skett ett brott om de inte agerat offer. Inte så att jag direkt gråter över graven om Dumpen skulle sluta med sin verksamhet. Inte så jag direkt heller känner övermycket sympati för de flesta uthängda. De kunde låta bli att försöka kontakta en minderårig i förstahand. Däremot skeptisk till somliga uthängningar där personen verkar förståndshandikappad och på en mental ålder med "offren". Närstående till de uthängda lider jag med. På det sättet gör Dumpens aktivitet mig skeptisk.
Jepp, och jag tycker nästan att det är något läskigt religiöst i Lavas respons till det där med twitterinlägget. Inte ett uns reflektion, utan bara ett kallt "Det är inte bevisat att barn kan lida av att deras föräldrar hängs ut."
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Du drog bara till med något. Just det. Vilken tur att jag nu upplyst dig om att man enligt lag är barn till 18 årsdagen, då vet du vilken gräns du ska dra till med nästa gång du diskuterar barn. Jag är inte upprörd. Jag kan tycka att människor är äckliga och vrickade utan att få puls.
Biologin skiter fullständigt i vilken siffra som står i lagboken. Jag skulle våga sätta en slant på att jag är vansinnigt mycket juridiskt kunnigare än du, men nu är det inte det juridiska som är i fokus, och just därför använder jag inte juridiken som primär referens för de ord jag använder i den här diskussionen. Eller menar du att det är sjukt att tända på en 17-åring men helt normalt att tända på en 18-åring?
Citat:
Vi? En stor del människor har inte och kommer aldrig referera sin kåthet till barn som kan befrukta och bli gravida. Det är märkligt att tända på barn, svensk lag håller med så du får väl lägga till den svenska lagboken på din lista.
Nej, sådant sker inte medvetet, men det är ändå den underliggande drivkraften. Med "vi" menar jag "vi människor", i olika kulturer och även historiskt.
Sen kan jag inte se det sjuka i att enbart tända på en speciell sak. Det är först när man agerar på det som det är värt att börja prata om sjukt.
Vi väljer inte vad vi ska tända på.