Är väldigt kluven till dumpen faktiskt.
Generellt är jag emot sådana metoder. Men det kanske är värt det i det här fallet? Jag vet inte riktigt.
Däremot tycker jag inte alltid att ni sköter det hela speciellt snyggt. Missförstå mig inte. Jag tycker det är bra att det finns en byxmyndighetsålder. Men när ni låtsas vara fjorton och dessutom är väldigt på vad det gäller det sexuella. Kom igen, det är inte direkt som att fjortonåringar är asexuella.
Brottet heter våldtäkt mot barn, men det är också enda anledningen att det finns någon rimlighet i att kalla det för våldtäkt. I många av chattarna ni har publicerat är det tydligt att de söker samtycke och vill att båda ska ha det skönt. Och om "fjortonåringen" dessutom är pådrivande i det hela så känns det inte alls fräscht att kalla det för våldtäkt. Det är snarare en spottloska i ansiktet på de som blivit våldtagna på riktigt.
Ni nämner ofta att barn som blivit utsatta försöker ta livet av sig väldigt mycket oftare och hamnar i drogberoenden och liknande. Jag betvivlar inte detta alls. Men har de undersökningarna verkligen tagit hänsyn till att separera situationer där det handlar om "gamla barn" som man ju faktiskt måste betrakta fjortonåringar i den här situationen, och tar undersökningarna hänsyn till graden av samtycke? Ärlig fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
INFOLINA
Tack! Kunde inte hjälpa att det kliade i uthängningsfingrarna så det blev en 1.06 men det är klart att jag följer tråden. Hela Dumpens redaktion följer tråden och den är givetvis upphov till många goda skratt.
Intressant svar, tar det till mig. Får verkligen en känsla av att vissa stannat till i huvudet men kroppen fortsatt växa. Tror du att det enbart räcker med en pedofil störning för att förgripa sig på barn, eller krävs det även någon form av empatistörning för att faktiskt skrida till handling?
Svarar också på denna.
För det första så är man inte pedofil för att man tänder på fjortonåringar. Man borde ha vett nog att avstå, men man blir inte pedofil för det. Många fjortonåringar ser mycket mer ut som vuxna än barn. Och våra hjärnor fungerar inte riktigt så att man slutar tända på en person man finner attraktiv bara för att lagen har pekat ut femton år som gränsen. Så beroende på hur situationen ser ut så är det mest brist på vett eller dåligt konsekvenstänk som krävs för att en vuxen person ska ha sex med en fjortonåring.
Börjar vi prata om barn som verkligen är barn, dvs typ tioåringar och nedåt, då kan vi nog börja snacka om att något måste vara lite fel i huvudet. Men jag tror inte det behöver handla om en empatistörning. Det finns väldigt många empatiska människor som skadar andra omedvetet.