Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Yrkeshögskola, står på MyH att om det är enbart föreläsningar som inte är relevant till utbildningen räknas inte det som frånvaro. Vägrar att åka 80 mil för att höra en halvdant seminarium från en farbror.
läraren sa åt mig "vi ser gärna att du är där", ja precis, de ser gärna! Inget krav.
Om det är YH så gäller ju inte något av det jag skrev. Du får kolla kursplanen, står det att du måste närvara på alla seminarium så är det så. Du får skilja på en föreläsning, en lektion och ett seminarium.
YH och hela högskolesystemet har egentligen inga styrdokument med än högskolelag och förordning. De kan hitta på vad fasiken de vill, bara de skriver det i kursplanen och examinationsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Viktigaste CSN tittar på är att man har klarat tentorna och visat upp sig på de lektioner som är relevant till utbildningen.
Nu får läraren för sig att om man inte deltar i klassråd eller nå jävla lära-känna aktiviteter räknas det frånvaro, det är det inte då detta är yrkeshögskola.
Som jag skrev; när det gäller eftergymnasiala utbildningsformer får du konsultera kurs- och studieplanen. Däri står det vad som skall vara obligatoriskt och vad som är frivilligt. Anser examinatorn/lektorn att klassrådet bör räknas som ett obligatoriskt seminarium så är det givet så att du får frånvaro och riskerar underkänt på kursen. Får du underkänt på kursen kommer CSN att bli nyfiken.
YH och högskola har inga styrdokument som småskolan har. Högskolelagen är väldigt diffus och högskoleförordningen säger inte mycket. Så länge det finns en kursplan och en examinationsordning så är högskoleverket nöjda.