2022-02-25, 17:19
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Verkar enligt den här källan vara ryssar i ukrainska uniformer:
https://twitter.com/UAWeapons/status...17758051717123
igen varning för grafiskt innehåll
Det förklarar en hel del. Att soldaten som blir skjuten här har Ukrainsk uniform och varför inte fordonen var märkta med Z som alla andra ryska fordon.

https://twitter.com/ua_industrial/st...24523309068291

Fult att ta på sig fiendens uniform kan jag tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror det snarare får motsatt effekt: att fler länder vill gå med i NATO för de inser att det behövs en internationell försvarsallians så länge som Putler-liknande politiker finns.
När NATO länderna inte ens kan komma överens om sanktioner och prioriterar egen ekonomi och elförsörjning framför Ukraina så ska det få länder att överväga samarbete? Snälla...

NATO försöker skrämma med muskler och bör deras expansion biter de i arslet fegar de ur. Vilken trygg allians.
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballografen66
Två Jas-plan över Göteborg för en stund sedan.

Längs Öresund också. De flög ganska lågt med.
Citera
Medlem
vackertsvins avatar
Det känns helt orimligt att Ryssland skulle gå in militärt i Sverige om vi ansöker om Nato-medlemskap. Vad ska man skylla på från rysk sida? Den nazistiska regimen i Stockholm? Folkmord på ryssar i Rosengård? Nä, det faller på sin egen orimlighet och den proteststorm som man ser nu är bara en viskning jämfört med vad en sådan åtgärd skulle medföra.

Gå med i Nato nu Sverige!
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Varför har ryssarna ihjäl så mycket civila? Titta bara här:

Någon som blir krigsskadad, både psykiskt och fysiskt. Brutalt:
https://twitter.com/search?q=%23Ukraine%20%23Russia

Civilpersoner som ligger mördade:

Kul att det åtminstone går att skämta mitt i eländet. En Ukrainsk soldat är rolig:

Ryssarna har skjutit på ett fartyg från NATO-land, ett rumänskt fartyg:
https://twitter.com/AlexKokcharov/st...82755557457925
Rumänska fartyget hörde jag var fake news.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Norge är med i NATO och delar gräns med Ryssland. Fungerar alldeles utmärkt.

Norge har varit med sen 1949, och den landmassa till gräns de delar med Ryssland är mer eller mindre obetydlig ur ett militärt perspektiv. Inte direkt samma sak.
Citera
2022-02-25, 17:20
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag förstår precis, men Ukraina har en hel del sofistikerad materiel och strider på hemmaplan, även om siffrorna kan vara friserade är de inte direkt omöjliga. Ryssland är inte den topp militär man försöker utge sig som, deras doktrin har alltid varit kvantitet över kvalitet, och med det kommer också stora förluster.

Helt enig, Ryssland har givetvis toppmodern utrustning som står sig bra emot väst men mycket är fortfarande gammalt. Rysslandsfanatikerna vet oerhört lite om den faktiska ryska militären och dess tillgångar. Dessutom var det längesen man såg Ryska helikoptrar, Putin tvekar säkert mer än en gång efter att redan ha förlorat flertal ka-52 helikoptrar som har ett värde av 145 miljoner sek styck. Tror inte han anade att Ukraina hade sådan kapacitet. Givetvis är det inget Ukraina kan göra i längden förutom att orsaka maximal skada innan den reguljära armen kapitulerar.
Citera
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpamTrapper
Varför skulle jag utesluta något som händer hela tiden och som kommer fortsätta hända? Lär dig leva med och hantera det istället för att gömma dig.
Jag vet inte vad du citerade för inlägg. Men jag gör vad jag vill och vad jag anser är bäst.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är gemensamt för alla innan de attackerar ett land.

Tänk om vi hade lagt resurser på ett riktigt psykologiskt försvar i Sverige istället, en snabbkurs för alla medborgare i propagandans ABC....

Whataboutism. Det är Chabad Putin själv som är ohotad världsmästare på denna äckliga "vi blev utsatta för det själv (påstår vi i alla fall) därför får vi göra det mot andra" mentalitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hur går det för Kadyrovtsyregementet? Har de avslutat fredagsbönen än, klara för att gå ut och slakta otrogna? Påhejade av den lokale imamen.
De väntar på lördagens morgonbönor innan de sätter igång.
Citera
2022-02-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Det känns helt orimligt att Ryssland skulle gå in militärt i Sverige om vi ansöker om Nato-medlemskap. Vad ska man skylla på från rysk sida? Den nazistiska regimen i Stockholm? Folkmord på ryssar i Rosengård? Nä, det faller på sin egen orimlighet och den proteststorm som man ser nu är bara en viskning jämfört med vad en sådan åtgärd skulle medföra.

Gå med i Nato nu Sverige!

Om du tycker det är helt orimligt att Ryssland skulle gå in i Sverige, varför ska vi då bli medlem i Nato?
Citera
2022-02-25, 17:21
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mann1
Det verkar som de genomför ett konventionellt anfallskrig. Min uppfattning är att modern krigsföring går ut på att bomba sönder motståndarens infrastruktur totalt för att sedan under ett blixtanfall gå in och ta kontroll över vitala områden. Här verkar det som man sakta tuggar på med marktrupper, dvs detta kommer bli ett extremt blodbad med massiva förluster på båda sidor.
Det är ju ryssens strategi.

Ryssar satsar på att ha mängder av trupper, enorma mängder finniga 20-åriga småpojkar från Sibirien med taskig utrustning och lite träning. Går i en massa skräpländer där låga löner kan hålla en styrka med många man.

Går inte för länder som Frankrike, andra EU-länder, UK, o.s.v. där kostnaden är hög för personal. Och befolkningen har hög IQ, utbildning och förmåga att ta fram ordentliga vapen. Då blir krig mer en materialsport.

Väst vill hålla så få civila döda som möjligt. Även om många påstår annat. Ryssjävlar skiter i hur många civila som dör, 400, 4000, 40000, 400 000 eller 4 000 000 spelar ingen roll för Ryssland. Inte heller spelar det någon roll för dom hur många av deras egna som dör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in