2022-02-24, 13:13
Medlem
sugmag-ses avatar
Varför skulle ett gäng puckon som spekulerar vilt om både det ena och det andra på ett internetforum vara trovärdiga?
Citera
2022-02-24, 13:20
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag kollar på och läser utländska nyheter. Läser lokaltidningen för mitt område för att veta vad som händer närmast mig. Flashback framför svensk msm. Så länge man är källkritisk och inte sväljer allt är FB en bra källa för information. Till och med msm är här för att sno åt sig rubriker och information.
Citera
2022-02-24, 14:14
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gör exakt lika och oftast får jag all information istället för den PK-friserade versionen.

1 miljon konton ska vi nog ta med en nypa salt om man nu tror att det sitter en miljon svenskar här och skriver.
Jag gissar att 20% av kontona fortfarande har noll inlägg, 10% av kontona är någon form av dubbletter eller ännu värre. 4% av kontona där ägaren har avlidit.

Är det någon som har riktig statistik på det som jag gissar så får ni gärna presentera den. Janne själv får gärna uttala sig hur det ligger till.

Det har diskuterats i åratal. Det brukar anses att ca 10-15 % av kontona är aktiva beroende på hur man definierar aktiv: (FB) * Den enda tråden om antalet inaktiva och verkliga medlemmar *

Det är dock OT här så släpp det

/mod
Citera
2022-02-24, 17:06
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Som om alla som skriver på Flashback är överens om allt? Är du frisk?

Det är ju det som är bra för då får man en mer nyanserad bild av vad som händer. Givetvis så måste man även ha ett kritiskt tänkande.
Citera
2022-02-24, 17:08
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man ser en nyhet på msm. Sedan kollar man på Flashback hur det egentligen hänger ihop.
Haha nä, man använder Flashback som en nyhetsportal eftersom allting hamnar här, vitt och brett, högt och lågt.

Men eftersom detta är ett DISKUSSIONSFORUM så finns det bara åsikter här, så för att få fakta måste man följa källan, extra bra om det finns flera olika källor så man kan jämföra.

Att göra som du är efterblivet.
Citera
2022-02-24, 17:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Det är ju det som är bra för då får man en mer nyanserad bild av vad som händer. Givetvis så måste man även ha ett kritiskt tänkande.
Fast det du nog egentligen menar är att du kan hitta andra på Flashback som tänker precis som du, medan du kan avfärda alla andra. Det är inte kritiskt tänkande.
Citera
2022-02-24, 17:14
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Kom på att jag håller mig uppdaterad ang vad som händer i världen via Flashback snarare än MSN kanaler som Aftonbladet,Expressen, Svt, DN, SR osv och så har det varit sedan ca 10 års tid bakåt i tiden mer eller mindre.
Resten är genom olika youtubekanaler, podcasts och annat.

Men är det inte tragiskt egentligen att Flashback är tusen ggr mer trovärdigt än vanliga MSN i Sverige? Och vad säger det om Sverige egentligen? Ska man skratta eller gråta? Vad är svenska public Service egentligen och varför finns de fortfarande kvar?

Tycker ni precis som jag?
Vad får ni för tankar ang detta fenomen?

Absolut inte.

Faran med att negligera MSM totalt är att man kan bli grundlurat av andra särintressen. Botemedlet är ju att aldrig tro på något man hör eller ser bara med en nyhetskälla. Man ska lyssna in olika perspektiv på samma sak och göra sig en bild av det sammantaget. Gör man så så inser man att det finns olika tolkningsmodeller och inse att sanningen aldrig presenteras på något vis. Det borde ju räcka för att undgå fällan att man blir en tvådimensionell idiot som hakar på trender och lögner
Senast redigerad av Opaque 2022-02-24 kl. 17:16.
Citera
2022-02-25, 07:59
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Fast det du nog egentligen menar är att du kan hitta andra på Flashback som tänker precis som du, medan du kan avfärda alla andra. Det är inte kritiskt tänkande.
Precis, 90% av alla flashbacks besökare är enbart här pga att det är en ekokammare där man kan få sin världsbild bekräftad av andra. Det där med yttrandefrihet som princip är det väldigt få som ens förstår sig på.
Citera
2022-02-25, 09:56
Moderator
Tinuviels avatar
Jag tycker inte att inläggen på Flashback kan sägas vara mer trovärdiga än MSM-nyheter däremot har de en större bredd. Genom Flashbackanvändarna kan man hitta tankegångar som inte luftas i MSM och länkar till andra nyhetssajter som bevakar frågan. Jag har tänkt på det i samband med större terrordåd eller för den skull det initiala skedet av coronapandemin - hundratals Flashbackare som finkammar nätet efter information bidrar gemensamt till en mer heltäckande bild och återger information som initialt missas eller helt missas i MSM.

Sedan får man givetvis värdera/granska informationen men jag har hittat sådant genom Flashback jag inte skulle hittat själv.
Citera
2022-02-25, 11:41
Medlem
layvares avatar
Citat:

Jag avfärdar absolut inte alla som inte tänker som jag. Ibland lär man sig nytt och utvecklar sina egna åsikter pga andra om man är öppensinnad.
Citera
2022-02-25, 11:48
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Absolut inte.

Faran med att negligera MSM totalt är att man kan bli grundlurat av andra särintressen. Botemedlet är ju att aldrig tro på något man hör eller ser bara med en nyhetskälla. Man ska lyssna in olika perspektiv på samma sak och göra sig en bild av det sammantaget. Gör man så så inser man att det finns olika tolkningsmodeller och inse att sanningen aldrig presenteras på något vis. Det borde ju räcka för att undgå fällan att man blir en tvådimensionell idiot som hakar på trender och lögner

Så klart att det inte är 100% falskt det som MSN säger men det är ofta vinklat efter en viss agenda vilket är tröttsamt.
Citera
2022-02-25, 16:38
Bannlyst
Citat:
Så klart att det inte är 100% falskt det som MSN säger men det är ofta vinklat efter en viss agenda vilket är tröttsamt.
Shit asså MSM heter det, släthjärna. Blev helt förvirrad när jag såg din rubrik först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in