2022-02-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Det är ett direkt hot mot Ryssland samt att Gotland är en strategisk plats för ryssarna.

På vilket sätt skulle det vara ett hot? Tänker NATO invadera Ryssland?
Citera
2022-02-25, 15:01
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
Alltså..

Det är krig, men inga bilder/filmer på riktiga strider?
Allt man får se är 3st soldater stå bakom ett träd och skjuta, eller enstaka helikoptrar/flygplan passera med lite salvor.

Vart är Ukrainas militär? Borde de inte så massvis med militärer och bombardera någonstans?
Och gick Ryssland in med 500 militärer eller vad är det här?

Inga stora slagfält?

Ukrainas militär är väl mest troligt utspridda i defensiva positioner. Ryssarna är nog också ganska utspridda. Det är inte andra världskriget Tyskland vs. Sovjet vettu. Kommer inte äga rum några massiva pansarslag ute på fälten eller skyttegravskrig. Och vad skulle Ukraina bombardera massivt med, deras flygvapen är utslaget. Det kommer utspela sig så att det kommer vara sporadiska och kortvariga strider ute på fältet och i mindre byar. Rapporterna med större slag kommer först när ryssarna på allvar försöker inta städerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Antalet döda ryssar och Putins desperation att sätta in nya tjetjenska styrkor tyder på att Ukraina gör ett bra jobb.

Verkar inte som det. Tog Nato 75 dagar med bombingar innan Serbien kapitulerade tex(ett litet land med 7 miljoner invånare), då va mer än 200 flygplan involverade. Men att ett land på 45 miljoner gör såhär dåligt ifrån sig tyder bara på en sak.
Citera
Medlem
Lastbilar med diesel och lastbilar som ser ut som transport av ammuniton kan skymtas i den av ryssarna nedvinklade kameran klockan 15 (enligt tiden i kameran, kan ej tidszonerna men för en timme sedan ca)
https://www.youtube.com/watch?v=qC0r...Qo5QBw&index=5

Каховка.НЕТ - Som jag antar är en Ukrainsk ISP/telekom operatör har fått många av sina kameror nedvinklade och man kan tydligt se att det är ryska trupper som gör det.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Ryssland skapar panik i Kiev, vilket är en del av strategin. Hundratusentals på flykt kommer att bidra till att juntan får svårare att sätta in något slags meningsfullt motstånd mot Ryssland.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Bortanför trådens ämne. DFRK är en folkdemokrati.

Folkdemokrati dvs. diktatur!

Bajs är bajs även om man skriver att det är avföring!

Ingen kan väl säga att de lever ett fritt liv i Nordkorea?!
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Gotlänningarna ger sig direkt, man kan ju inte kriga och asflabba samtidigt. När Адмира́л фло́та Сове́тского Сою́за Кузнецо́в dyker upp med bogserbåtar, hangarfartyget är i så dåligt skick att den lilla motorkraft som återstår används för att driva länspumparna, räcker det att kasta lite varpa efter det för slagsida. En enda Ubåt av Gotlands-klass hade sänkt den ryska halvt flytande skrothögen till Östersjöflotta.

Oj förlåt blandade ihop det är Sverige som är stormakt över Ryssland.

De har väldigt goda bullar i regeringskansliet😉
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Hörde att Sverige ställer upp militärt till viss del och annat humanitärt. Vård mat osv. Det får mig att oroa mig för nya hackerattacker mot butiker och banker och drönare över riksdagshuset osv osv. Nån mer än jag som bunkrar? har mängder av konserver havre och annat. Hela garderoben full.

Skrev ett inlägg om detta tidigare

"Sweden provides military, technical and humanitarian assistance to Ukraine. Grateful to
@SwedishPM
for her effective support. Building an anti-Putin coalition together!"

https://twitter.com/ZelenskyyUa/stat...86465494806529

Sverige är inte heller med i NATO och när han pekar ut oss som militärt stöd, vad är risken att ryssen nu ger sig på oss också
Citera
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Fria världen?
Du får inte ha åsikter om något som går ”emot” , politiskt korrekthet. Hur är det fritt?
Jag är rasist om jag älskar Sverige. Jag är homofob om jag pratar om kärnfamiljens betydelse. Jag är islamofob om jag tycker oplanerad invandring inte är bra. Är det fritt?
Helt sjukt hur många korkade idioter det finns på fb. Skrämmande

Jag vet inte riktigt vad du försöker säga, men det är tillåtet att ha alla de åsikter som du beskriver i Sverige. Däremot så kommer dom flesta andra svenskar tycka att du är dum i huvudet, men det är inte riktigt en fråga om frihet.

Om du däremot försöker bilda opposition i Ryssland så riskerar du att bli mördad av din egen stat. Förstår du då vad jag menar med den fria världen? Hade hela världen varit som Ryssland hade vi inte ens kunnat ha denna diskussion, för Flashback hade inte tillåtits existera.
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Köttslamsorna av död ryss.

https://twitter.com/ua_industrial/st...69959977467907

en död ryss är väl en bra ryss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
ja 10,000 tjetjener går in i ukraina. sverige kan skicka sina vapen, men det är kört nu, vapnen kommer inte tillåtas nå fram till ukrainska soldater. 190,000 av vanliga ryska armen, totalt herravälde i skyn, kiev belägrat och nu 10,000 tjetjener.
Sluta överdriva..
har sett filmer där man ser max 100 tjetjener i belarus.
Kanske tusen i ett klipp från just Tjetjenien..
Kanske bara propaganda att de är på väg till Ukraina?

vad tror du? Att denna armen är något som står över allt annat?
Ett vapen är ett vapen, dessa tjetjener är sämre än många elitsoldater i ukraina och ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vad som är en förort kan väl diskuteras. De flesta ryska pansarvagnar ska tydligen finnas i Obolon, vilket väl kan sägas vara en nordlig förort till Kiev. Men det ligger samtidigt mindre än en mil från presidentpalatset i centrala Kiev och på bilderna ser Obolon definitivt urbant ut. Så jag tycker nog inte att det är någon överdrift att säga att ryssarna befinner sig i Kiev.

Dom har varit där sen typ kl 6 i morse så du vet. Varit uppe sen midnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in