Citat:
Ursprungligen postat av
Cents4
Har man inte hittat massförstörelsevapen har man alltså gått in i landet på fel grunder. Det är vad som gäller fram till idag 2022 snart nästan 20 år senare. Förstår du det eller ska jag behöva ta det bildligt också? Dessutom hade man aldrig något stöd bland FN att gå in i Irak som ställde sig väldigt frågandes till på vilka grunder man gick in.
Saddam avskydde al-Qaida och hade en massa problem med dessa så även där har du ju fel. De som begick 9/11 hade mestadels av sina baser i Afghanistan men även i vissa ställen runtom i Saudiarabien. Dumma fanskap, nu orkar jag inte rätta dig något mer så du får fortsätta tramsa med någon annan.
Nä, man gick ju in för att hindra saddam från att ha massförstörelsvapen, befria folket (han var ju en diktator tilltrotts) och stoppa hans samrör med terrorister. något som de gjorde tillsamans med ytterligare ett antal nationer.
Men FN sanktionerat var det ju inte, precis som Putin "fredsbevarande" styrkot.
Det jag saknar i liknelsen är ju ett avtal som säger att USA i utbyte mot x lovar att inte ingripa med militära medel i Irak.
för det är den stora skillnaden. ryssland har ju förbundit sig att till att inte innvardera ukraina, och putin har ju inte återbördat de kärnvapen som var rysslands motkrav.....
Tills dess är det ju inte "samma"