2022-02-25, 11:30
Medlem
HEDP502s avatar
Några intryck efter en och en halv dags strider:
• Ryssland vill knäcka motståndet genom att inte skilja på civila och militärer.
Pansarskyttefordon som kör över civila bilar... Urskiljningslös eldgivning in i bostadsområden.
Igår dödades två civila på trappan utanför sjukhuset i Vuhledar.

• Ryssland använder värnpliktiga i striderna. Detta är anmärkningsvärt och tvärt emot vad
man hävdar är modus. När värnpliktiga dör kommer detta att väcka det ryska folket.

• Det är ju lite typiskt att Roskomnadzor, den ryska informationsmyndighet som har till uppgift
att censurera och styra det ryska medieflödet, har förbjudit all rapportering som inte godkänts
av myndigheterna.

• Att ryssarna använt värnpliktiga och oerfarna soldater är en del av en cynisk taktik som
använts förr. Att låta de mindre kvalificerade förbanden nöta på försvaret – och därefter
skicka in elitstyrkor. Det innebär större egna förluster. Det gamla begreppet 'kanonmat' får
en helt ny innebörd.

• Ryssland har tillfogats förluster som de knappast räknat med. Vilket kan vara ett av skälen
till att man börjar terrorisera civilbefolkningen.

• Nu börjar det riktigt svåra för Ryssland. Att gå in en bra bit i Ukraina är relativt enkelt,
om ZSU inte börjar bedriva fördröjningsstrid. Men nu har man långa försörjningsvägar...
omgivna av ett antal miljoner människor.

• Lägg därtill att många är beväpnade och vill hämnas dödsoffer (14 400 under åtta år),
och dödade vänner och familjemedlemmar... Partisankrig modell 2022. Ryssland kan spränga
och förstöra saker. Att knäcka över 40 miljoner männskor som är högmotiverade att inte
hamna under rysk överhöghet...

• Stödet för den ryska våldtäkten på Ukraina verkar vara lågt i Ryssland. Mina egna ryska
vänner bekräftar detta. Det är helt i synk rapporterna om demonstrationer mot kriget –*trots
att alla är löjligt väl medvetna om, vad den ryska regimen gör med alla som uttrycker sin
opposition och sitt missnöje med Kreml.

- - - -

Och... jag kan inte sluta att förvånas. Att det fortfarande finns postare här på forumet, som
tror att Ryssland har något positivt att erbjuda oss. Jag ska inte säga vad jag tycker om er.
Men ni har nog en hel del personliga problem att jobba med.
2022-02-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
• Ryssland vill knäcka motståndet genom att inte skilja på civila och militärer.
Pansarskyttefordon som kör över civila bilar... Urskiljningslös eldgivning in i bostadsområden.

• Ryssland använder värnpliktiga i striderna. Detta är anmärkningsvärt och tvärt emot vad
man hävdar är modus. När värnpliktiga dör kommer detta att väcka det ryska folket.

• Det är ju lite typiskt att Roskomnadzor, den ryska informationsmyndighet som har till uppgift
att censurera och styra det ryska medieflödet, har förbjudit all rapportering som inte godkänts
av myndigheterna.

• Att ryssarna använt värnpliktiga och oerfarna soldater är en del av en cynisk taktik som
använts förr. Att låta de mindre kvalificerade förbanden nöta på försvaret – och därefter
skicka in elitstyrkor. Det innebär större egna förluster. Det gamla begreppet 'kanonmat' får
en helt ny innebörd.

• Ryssland har tillfogats förluster som de knappast räknat med. Vilket kan vara ett av skälen

• Nu börjar det riktigt svåra för Ryssland. Att gå in en bra bit i Ukraina är relativt enkelt,
om ZSU inte börjar bedriva fördröjningsstrid. Men nu har man långa försörjningsvägar...

• Lägg därtill att många är beväpnade och vill hämnas dödsoffer (14 400 under åtta år),
och dödade vänner och familjemedlemmar... Partisankrig modell 2022. Ryssland kan spränga
och förstöra saker. Att knäcka över 40 miljoner männskor som är högmotiverade att inte

• Stödet för den ryska våldtäkten på Ukraina verkar vara lågt i Ryssland. Mina egna ryska
vänner bekräftar detta. Det är helt i synk rapporterna om demonstrationer mot kriget –*trots
att alla är löjligt väl medvetna om, vad den ryska regimen gör med alla som uttrycker sin

- - - -

Och... jag kan inte sluta att förvånas. Att det fortfarande finns postare här på forumet, som
tror att Ryssland har något positivt att erbjuda oss. Jag ska inte säga vad jag tycker om er.

Bra skrivet, sammanfattat och jag delar din förvåning över de ryssvänliga postare som förpestar detta forumet samt andra kanaler (IG etc.).
Jag blir bedrövad, arg och uppriktigt förvånad över rysslands brist på respekt mot civilbefolkningen.

Jag tycker också det är bedrövligt att man från västmakter inte gör mer för att stoppa övergreppet som pågår.
2022-02-25, 11:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ukraina kommer att få det svårt.. Frågan är väl bara hur stora förluster Ryssland kommer att få på vägen.
Så länge Ukraina håller Kherson så kommer de inte över där, ryska vagnar måste ha broar för att ta sig över djupare floder.
2022-02-25, 12:03
Medlem
Ja, jämfört med Nato`s shock and awe över Irak 2003 så är det här en riktigt brutal invasion ;P

Jag gissar att om Kanada eller Mexico ville ingå i en militär allians med Ryssland skulle USA vara ganska irriterade också...
2022-02-25, 12:05
Medlem
Citat:

av myndigheterna.

en helt ny innebörd.

- - - -

Källor på påståendena?
2022-02-25, 12:17
Medlem
Citat:

Avskyr Putin och hans anhang, men jag såg någon rapport, minns inte om det var från FN, där 80% av de döda av dessa 14000+ var på separatisternas sida. Så de som har störst anledning till hämd torde vara separatisterna.
2022-02-25, 12:26
Medlem
Jag förstår inte vad den Ukrainska armen är nånstans?
Består inte den Ukrainska armen av minst 200.000-300.000?

Borde man inte stoppat deras infart vid gränsen till Belerus.

Dom enda filmerna man ser kolonner av Ryska trupper i bilar åka inne i Ukraina.
Borde man inte kunna stoppa Ryssarnas framfart bättre. Köra gerilla style.

Ryssarnas är ju inte lika många heller. Jag förstår inte. Det känns som det här kriget är över snart.

Sen har Ukrainas regerings stoppat alla män mellan 18 år och uppåt, alla ges vapen. Det borde ju bli flera miljoner men har dom också flytt.
2022-02-25, 12:27
Medlem
Sprids filmer från en sönderskjuten ukrainsk kolonn i området Melitopol. Ser ut att ha blivit utsatt för synnerligen svår artillerbekämpning, gissningsvis rakart.
2022-02-25, 12:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så länge Ukraina håller Kherson så kommer de inte över där, ryska vagnar måste ha broar för att ta sig över djupare floder.

Kan någon bekräfta att detta är ryska T90?

https://mobile.twitter.com/Andi14273910/status/1497103642406514689

För i s f så verkar ryssarna ha hoppat ur vagnarna och sprungit. Detta är just utanför Kherson i södra Ukraina. Filmen från igår.
2022-02-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag förstår inte vad den Ukrainska armen är nånstans?
Består inte den Ukrainska armen av minst 200.000-300.000?

Borde man inte stoppat deras infart vid gränsen till Belerus.

Dom enda filmerna man ser kolonner av Ryska trupper i bilar åka inne i Ukraina.
Borde man inte kunna stoppa Ryssarnas framfart bättre. Köra gerilla style.

Ryssarnas är ju inte lika många heller. Jag förstår inte. Det känns som det här kriget är över snart.

Sen har Ukrainas regerings stoppat alla män mellan 18 år och uppåt, alla ges vapen. Det borde ju bli flera miljoner men har dom också flytt.

Köra mgerillakrig med 200.000-300.000 på en ggn? Hur tänker du? ÄR det du som satt upp försvaret av Ukraina?
Varför tror du någon har flytt?
2022-02-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kan någon bekräfta att detta är ryska T90?

https://mobile.twitter.com/Andi14273910/status/1497103642406514689

För i s f så verkar ryssarna ha hoppat ur vagnarna och sprungit. Detta är just utanför Kherson i södra Ukraina. Filmen från igår.

Fel länk?
2022-02-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Sprids filmer från en sönderskjuten ukrainsk kolonn i området Melitopol. Ser ut att ha blivit utsatt för synnerligen svår artillerbekämpning, gissningsvis rakart.

Har du bilderna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in