Några intryck efter en och en halv dags strider:
• Ryssland vill knäcka motståndet genom att inte skilja på civila och militärer.
Pansarskyttefordon som kör över civila bilar... Urskiljningslös eldgivning in i bostadsområden.
Igår dödades två civila på trappan utanför sjukhuset i Vuhledar.
• Ryssland använder värnpliktiga i striderna. Detta är anmärkningsvärt och tvärt emot vad
man hävdar är modus. När värnpliktiga dör kommer detta att väcka det ryska folket.
• Det är ju lite typiskt att Roskomnadzor, den ryska informationsmyndighet som har till uppgift
att censurera och styra det ryska medieflödet, har förbjudit all rapportering som inte godkänts
av myndigheterna.
• Att ryssarna använt värnpliktiga och oerfarna soldater är en del av en cynisk taktik som
använts förr. Att låta de mindre kvalificerade förbanden nöta på försvaret – och därefter
skicka in elitstyrkor. Det innebär större egna förluster. Det gamla begreppet 'kanonmat' får
en helt ny innebörd.
• Ryssland har tillfogats förluster som de knappast räknat med. Vilket kan vara ett av skälen
till att man börjar terrorisera civilbefolkningen.
• Nu börjar det riktigt svåra för Ryssland. Att gå in en bra bit i Ukraina är relativt enkelt,
om ZSU inte börjar bedriva fördröjningsstrid. Men nu har man långa försörjningsvägar...
omgivna av ett antal miljoner människor.
• Lägg därtill att många är beväpnade och vill hämnas dödsoffer (14 400 under åtta år),
och dödade vänner och familjemedlemmar... Partisankrig modell 2022. Ryssland kan spränga
och förstöra saker. Att knäcka över 40 miljoner männskor som är högmotiverade att inte
hamna under rysk överhöghet...
• Stödet för den ryska våldtäkten på Ukraina verkar vara lågt i Ryssland. Mina egna ryska
vänner bekräftar detta. Det är helt i synk rapporterna om demonstrationer mot kriget –*trots
att alla är löjligt väl medvetna om, vad den ryska regimen gör med alla som uttrycker sin
opposition och sitt missnöje med Kreml.
- - - -
Och... jag kan inte sluta att förvånas. Att det fortfarande finns postare här på forumet, som
tror att Ryssland har något positivt att erbjuda oss. Jag ska inte säga vad jag tycker om er.
Men ni har nog en hel del personliga problem att jobba med.