2022-02-25, 12:11
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
SVT är lite sent ute, Putin sa det redan igår.

Att lyssna på Putin numera är väl meningslöst.
Han är paria för resten av hans liv.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
"- Sanktioner mot 70 procent av ryska banker och statligt ägda företag.
- Ett exportförbud mot olje- och energisektorn.
- Förbud av försäljning av flygplan och utrustning till ryska flygbolag.
- Begränsning av Rysslands tillgång till avgörande teknik som halvledare, men även annan avancerad mjukvara.
- Ryska diplomater, tjänstemän och affärsmänniskor kommer inte längre kunna resa fritt till EU."

Seriöst, var de de "hårda sanktionerna" EU kom med? De är de fegaste, mest meningslösa sanktioner ever. Trodde de på riktigt att detta skulle påverka Ryssland?

Vi, alla vi som lever nu - kommer bli ihågkomna i historieböckerna som fegisarna som stod och kollade på när ett land blev våldtaget.

Jag tror inte att du fattar: Redan sanktionerna efter annekteringen av Krim innebar en rysk, genomsnittlig ekonomisk tillväxt per år på 0,3 procent, att jämföra med omvärldens ca 2,3 procents ekonomisk tillväxt. De nya ekonomiska sanktionerna kommer att strypa Ryssland, långsamt. Fast jag hade helst velat att Ryssland skulle bli lika isolerat som Nordkorea.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Tja, du får tro vad du vill!

Fakta: Donetsk är en av de mest rysktalande regionerna i Ukraina, och i folkräkningen 2001 uppgav endast 24,1 procent av befolkningen att man hade ukrainska som modersmål.

Jag tror befolkningen där tänker annorlunda

Det är säkert så att en del av befolkningen i Donetsk är ryskvänlig men hur stor del utgör de i Ukraina som helhet?

Självklart vill de absolut flesta ukrainare, precis som alla andra människor i världen, leva i fred i sitt eget land och slippa bli invaderade och dödade.
Citera
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Fria västmedia som släpps in i alla andra konflikter? Ja, det är väl därför vi har behövt Wikileaks.

...som sponsras av Kreml. Bra försök.
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
SVT är väl i grund och botten Putin-vänner? Dom tycker detta är jobbigt nu vet inte vilket ben dom ska stå på.
Citera
2022-02-25, 12:12
Medlem
Mobilization of Chechens in Grozny

https://twitter.com/200_zoka/status/...JwlzFc4MifZsbg

Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Mjo, en regim som lämnade u-landet Afghanistan (efter 20 års krig och stöttande av marionettregimen) under totalt kaos och förnedring. Afghanska bögar klamrade sig desperat fast vid amerikanska flygplans landningsställ och föll till marken inför hela världens skrattsalvor. Det var mer pinsamt än Saigon 1975. Det är USA som är NATO. Deras trovärdighet är extremt låg i dagsläget.
Jag håller med om att det var pinsamt. Men det är en helt annan sak. NATO är en försvarsallians, inte en världsförbättrare. Att lägga miiltära resurser på en icke-medlem ligger inte inom kärnuppdraget. Att försvara en medlemstat är däremot kärnan av NATOs existens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Det har gått två dagar och Ryssarna har fortfaeande inte tagit över landet. Herregud vad fel folk i denna tråden har haft. Folk trodde ryssarna skulle kunna köra över Ukraina med 200k soldater inom 24timmar. Helt ute och cyklar.

De hade varit svårt att ta över den landsmassan även om det var folk med spjut som försvarade det.
Ukraina är rätt stort.
Citera
Medlem
mossadmartins avatar
Liverapport från min kompis i östra Ungern : Två bussar med SJUKT snygga ukrainska tjejer har rullat in, det är tjejer från nåt dansgymnasie-internat.
Tjejerna tas emot väl av magyarerna och inhyses i privata hem.

"They look like angels" skriver han.

Och JAS 39 Gripen dånar i luften över östra Ungern dag som natt. Svenskt stål, snygga brudar och lite gulash på det.
Citera
2022-02-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror inte att du fattar: Redan sanktionerna efter annekteringen av Krim innebar en rysk, genomsnittlig ekonomisk tillväxt per år på 0,3 procent, att jämföra med omvärldens ca 2,3 procents ekonomisk tillväxt. De nya ekonomiska sanktionerna kommer att strypa Ryssland, långsamt. Fast jag hade helst velat att Ryssland skulle bli lika isolerat som Nordkorea.

Ja, och det var ju exakt det jag menade med mitt inlägg du så vacker citerade?
Sanktioner i all ära, men ta i med hårdhandskarna istället för de fjuttiga sanktionerna som kom denna gång...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Tror faktiskt att SR är bland det bättre du kan lyssna på. Tillförlitliga uppgifter hur "kriget går" brukar komma när kriget är över.

Det jag stör mig på med SR är bl.a. att det emellertid kommer fram en del tvivelaktiga uppgifter av experter som är lite väl dramatiska. Nyss antydde en kvinna att frihetens torg är bortsprängt, men när jag tittar på den här live-kameran så ser det inte alls ut så... Det känns en smula vinklat i mina öron. Igår nämnde dom att någon säkerhetsmyndighet "troligen" hade bombats för att det hade synts rök därifrån men när jag samtidigt råkade spana in twitter-feeden #UKRAINE så står det uppenbarligen folk och bränner (hemliga?) dokument på innergården.
Senast redigerad av XrayCharles 2022-02-25 kl. 12:42.
Citera
Bannlyst
https://twitter.com/ASBMilitary/stat...xKh4X1kgg&s=19

BREAKING: Kadyrovtsy are being transferred into Ukraine — this is Russia’s Chechen military.
https://t.co/ppK8VYvyCz

Game over.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in