2022-02-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är inget fel på judar generellt, många av de mer framträdande kritikerna av Israel är själva judar. Andra som bor i Väst bryr sig inte, det är inte deras land och de ser inte att de har något ansvar för Israel bara för att där också bor judar.

Här en insändare från Albert Einstein m fl 1948 om deras syn vart Israel var på väg:
https://ar.m.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%84%D9%81:Albert_Einstein_and_others_lett er.jpg

USAs pro-Israeliska hållning (möjligt undantag för Obama, res 2334) förklaras ofta med att inga val kan vinnas utan stöd från Amerikanska judar. Om den förklaringen stämmer tolkar jag att en betydande andel av amerikanska judar faktiskt stödjer - och bryr sig - om dagens politik i Israel.
Citera
2022-02-02, 20:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
USAs pro-Israeliska hållning (möjligt undantag för Obama, res 2334) förklaras ofta med att inga val kan vinnas utan stöd från Amerikanska judar. Om den förklaringen stämmer tolkar jag att en betydande andel av amerikanska judar faktiskt stödjer - och bryr sig - om dagens politik i Israel.
Historiskt har de judar i USA som stödjer Israel varit väldigt välorganiserade och haft gott om pengar.
"When AIPAC Told Us to Jump, the Party Used to Ask ‘How High?’" Som David Price uttryckte det. AIPAC har varit väldigt effektiva att ge pengar till kandidater som stödjer Israel och göra klart att om de inte ger tillräckligt stöd så kan AIPAC istället finansiera en motkandidat. Sedan är anklagelser om antisemitism effektiva även i USA, där t ex Simon Wiesenthal Center är aktiva.

På senare tid har J Street försökt få lite mer balans genom att organisera judar som stödjer Israel, men inte dess extrema ockupationspolitik.

Sen är evangeliska kristna en stark falang i stödet till Israel, det ser vi även i Sverige där många frikyrkliga är rabiata Israelanhängare. De kan vara än mer rabiata än judar, för till skillnad från dessa har de inga planer att bo där, de vill bara få till stånd Jesus återkomst.
Citera
2022-02-03, 13:22
Medlem
Citat:
Historiskt har de judar i USA som stödjer Israel varit väldigt välorganiserade och haft gott om pengar.
"When AIPAC Told Us to Jump, the Party Used to Ask ‘How High?’" Som David Price uttryckte det. AIPAC har varit väldigt effektiva att ge pengar till kandidater som stödjer Israel och göra klart att om de inte ger tillräckligt stöd så kan AIPAC istället finansiera en motkandidat. Sedan är anklagelser om antisemitism effektiva även i USA, där t ex Simon Wiesenthal Center är aktiva.

På senare tid har J Street försökt få lite mer balans genom att organisera judar som stödjer Israel, men inte dess extrema ockupationspolitik.

Sen är evangeliska kristna en stark falang i stödet till Israel, det ser vi även i Sverige där många frikyrkliga är rabiata Israelanhängare. De kan vara än mer rabiata än judar, för till skillnad från dessa har de inga planer att bo där, de vill bara få till stånd Jesus återkomst.

Evangeliska kristna utgör 14,5% av USAs befolkning, enligt denna relativt nya undersökning: https://religionnews.com/2021/07/08/survey-white-mainline-protestants-outnumber-white-evangelicals/
Judarna är drygt 2%. Så de evangeliska är väldigt många fler när det gäller röster i val...
Citera
2022-02-05, 20:52
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det finns en bra och sevärd dokumentär som visar livet inifrån Gasa, det ger en bra bild. Jag har länkat mer info till den här:

(FB) Israel - Palestina
Tack för länken.
Bjuder tillbaka.
Rekommenderar Abbys dokumentär
Gaza fights for freedom

https://m.youtube.com/watch?v=HnZSaKYmP2s&feature=youtu.be.
Citera
2022-02-16, 11:42
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här är rapporten som Israel försöker tysta ned:

ISRAEL'S APARTHEID AGAINST PALESTINIANS
A LOOK INTO DECADES OF OPPRESSION AND DOMINATION

https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2022/02/israels-system-of-apartheid/#:~:text=This%20is%20apartheid.%20Amnesty%20Intern ational’s%20new%20investigation%20shows,amounts%20 to%20apartheid%20as%20prohibited%20in%20internatio nal%20law.

How comes.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Israel befinner sig på 27 plats, medan dina fredsaktivister och meningsfränder från Palestina på 113:e..enligt demokratiindexen
Senast redigerad av Giladi 2022-02-16 kl. 11:44.
Citera
2022-02-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
How comes.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Israel befinner sig på 27 plats, medan dina fredsaktivister och meningsfränder från Palestina på 113:e..enligt demokratiindexen

Du kan ju inte jämföra Israel med Palestina när det är Israel som anklagas för apartheid. Jämför istället med övriga världen. Vad sägs om plats 87 vad gäller pressfrihet?

Ett statligt export-sanktionerat spionprogram Pegasus, just nu under utredning av EU. Journalister, politiker och opposition avlyssnas i smyg. Demokrati my ass!!
Citera
2022-02-17, 21:32
Bannlyst
Citat:
Det är klart jag vet, det är så det alltid fungerat med europeisk kolonisering. Man stjäl marken med hänvisning till att de som bor där inte har dokument som erövrarna godkänner. I praktiken handlar det ju om vapenmakt, men sådana här juridiska finesser får det att se snyggare ut.

Problemet är att sionisterna erövrade landet och drev ut folket som bodde där, men det lär aldrig en rasist som du erkänna.

Nej. Det där är lögn. Judarna fanns på plats hela tiden. Vad som tillkom på 1900-talet var en stor invandring av judar från diasporan. Det blev konflikt och araberna förlorade. Det fördrevs folk överallt ifrån. Främst fördrevs judar från resten av arabvärlden. Eller hur?
Citera
2022-02-17, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Nej. Det där är lögn. Judarna fanns på plats hela tiden.
Där fanns en liten judisk minoritet, men det var inte de som ville ha en judisk stat utan det var en grupp europeiska invandrare. Det finns judar i Sverige också sedan många hundra år. Skall vi vara oroliga?
Citat:
Vad som tillkom på 1900-talet var en stor invandring av judar från diasporan.
"Diasporan" låter så fint, som om det vore normalt att folk kan hävda att "vore förfäder bodde här för 2000 år sen så därför är det här egentligen vårt".
Citat:
Det blev konflikt och araberna förlorade. Det fördrevs folk överallt ifrån. Främst fördrevs judar från resten av arabvärlden. Eller hur?
Det legitimerar väl inte Israels agerande?
Citera
2022-02-18, 06:33
Bannlyst
Xenonen. Svara på min fråga! Istället för att spalta upp mitt inlägg. Fast jag förstår ju att du är troll och trådapa så jag tänker inte ödsla tid på dig.

Börja om. Inget fel på mitt inlägg.

Citat:
Nej. Det där är lögn. Judarna fanns på plats hela tiden. Vad som tillkom på 1900-talet var en stor invandring av judar från diasporan. Det blev konflikt och araberna förlorade. Det fördrevs folk överallt ifrån. Främst fördrevs judar från resten av arabvärlden. Eller hur?
Citera
2022-02-18, 10:45
Avstängd
Citat:
Xenonen. Svara på min fråga! Istället för att spalta upp mitt inlägg. Fast jag förstår ju att du är troll och trådapa så jag tänker inte ödsla tid på dig.

Jag bemötte de felaktiga eller missledande påståenden du kom med. Jag såg ingen fråga som hade med Israel-Palestina att göra. Du vet, trådens ämne. Men trolla på du, det är allt sionister klarar nuförtiden.
Citera
2022-02-22, 21:35
Medlem
diseuses avatar
Människorättsgruppen Human Rights Watch uppmanar EU att förbjuda import av produkter med ursprung i bosättningar, samt export av EU-varor till bosättningar. Detta med hänvisning till ett europeiskt medborgarinitiativ som drogs igång i dagarna.

https://www.hrw.org/news/2022/02/21/europe-ban-trade-illegal-settlements
https://stopsettlements.org/
Citera
2022-02-25, 11:59
Medlem
Medan kriget kom igång i ukraina så passade skurkstaten på att kränka syrien och mörda, INGENTING OM DET HÄR I MEDIA?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in