Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
För den som vill försöka förstå varför Ryssland gick in i Ukraina kan lyssna på detta.
Det är ett långt tal och helt annorlunda mot vad vi är vana vid, med komplicerade ord och med förklarande historik till beslutet.
Ann Linde eller Mona Sahlin har inte hämtat inspiration från Putin så att säga.
https://youtube.com/watch?v=1qS6J-WbTD8&feature=share
Tack för länken. Jag tog mig tiden att titta på hela talet. Men jag kan inte säga att jag blev överdrivet imponerad. Särskilt mycket svåra ord var det ju inte och de historiska analyserna var inte mycket att hurra för heller.
Den första kvarten handlade i princip bara om hur synd det var om Ryssland. Alla var dumma mot Ryssland, särskilt USA som är "lögnernas imperium".
Därifrån gled det in på situationen i Ukraina och hur synd det är om Ryssland där, åtminstone sedan den nuvarande juntan tog makten i en statskupp 2014 och behöll den med via fria val som på något icke-specificerat sätt var odemokratiska (jag är inte säker på att Putins definition av demokrati är samma som andra människors definition av demokrati). Ukraina är styrt av amerikansk-kontrollerade nazister som bedriver ett "folkmord på miljoner människor" i Donbass och gärna skulle göra detsamma i Krim. Dessutom har Ukraina uttryckt intresse av erövra andra ryska områden. Vilka områden det handlar om specificerar inte Putin närmare men han fick det ändå att låta som om det bara är en tidsfråga innan Ukraina invaderar Ryssland.
Den ukrainska invasionen är för övrigt en direkt parallell till det heliga fosterländska kriget som Putin också hänvisar till. På grund av Sovjets stora återhållsamhet 1940 och 1941 vägrade de vidta defensiva åtgärder och stod därför försvarslösa när Tyskland angrep. Ett scenario som absolut inte fick upprepas. Undermeningen var att den här gången ska Ryssland angripa först.
Sedan var det också en del prat om Rysslands heroiska kamp mot den internationella terrorismen i Kaukasus 2000-2005. Rysslands insats i Syrien 2015 var också nödvändig för att skydda Ryssland från angrepp på det ryska moderlandet från islamistiska terrorister. Ett erkännande som väl placerar Ryssland gott och väl i samma moraliska territorium som USA, men den slutsatsen verkar inte Putin vilja dra.
Den centrala frågan är ändå NATOs illegala expansion österut och att Ryssland nu står med ryggen mot väggen och är tvingade att agera. Några förklaringar till varför Östeuropas länder bönar och ber om att få vara med i EU och NATO trots att Ryssland är så bra ges däremot inte. Vilket måste sägas vara en fundamental brist i Putins analyser. Han verkar helt enkelt inkapabel att förstå, eller ens vilja förstå, varför folk i gemen inte gillar Ryssland.
Men ärligt talat tror jag aldrig att detta tal var ämnat att imponera på någon med sina svåra ord eller djupsinniga utrikespolitiska analyser. Det är avsett för inhemsk konsumtion och trummar hårt på rysk patriotism och hur alla ryska patrioter måste sluta upp bakom härförare Putin och göra sitt yttersta för att besegra omvärlden.