2022-02-25, 10:01
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Ökad strålning från Tjernobyl...

Kan tänka mig att artelleribeskjutning på marken har resulterat i att radioaktiva partiklar fångats upp i vinden och rör sig.
Citera
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Hänger du inte med i världspolitiken? Kina och Ryssland är ju samarbetspartners. Man angriper väl inte en frände.

Kineserna är lömska rackare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ryssarna rullar in i konvojer som borde vara relativt lätta att anfalla, attackera främre och bakre del av ledet och därefter attack från flanken. Varför är broar och annan infrastruktur inte redan utslagen i försvar? Känns som att det verkliga Ukraina vill återgå till att leva sida vid sida med Ryssland snarare än att fortsätta stå under judiskt styre och vara västvärldens bricka i spelet, därav ett svagt motstånd.

Ukraina är stort och mycket av trupperna finn som jag förstått det i väst och syd. Att broar och annan infrastur är förstörd antagligen för att de länge nekade till att någon invasion skulle ske. Dessutom, om man gör detta så kommer det ju även försvåra för de egna att röra sig inom landet tänker jag.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...-sakerhetslage
Citat:
Ryska statsmedier: Ryssland försvarar sig

Medan omvärldens fördömanden haglar över Ryssland hörs en helt annan version av historien i ryska statskontrollerade medier, som SVT:s utrikesreporter Anna-Maja Persson beskriver som "propagandamaskiner".

– Där är det väldigt entydigt. Tittar man själv rysk stats-tv får man höra att Ryssland är under attack. Landet hotas av Nato och USA. Det är en slags komplott som går ut på att försvaga Ryssland för att så småningom attackera. Så det enda Ryssland gör är att försvara sig, sägs det.

Jag tror fanimig Putin har fingret på knappen.

När vi ändå talar atombomb/kärnkraft.
Det kom just uppgifter att ukrainska strålskyddsmyndigheten ser ökad radioaktivitet från Tjernobyls kärnkraftverk.
Citera
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Källa?

Uppdaterade inlägget.

Men:

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113

Högre halter strålning från Tjernobyl efter att ryssarna ockuperade
Ukrainas kärnenergibyrå uppger att man under fredagen har registrerat ökningar av strålningsnivån från Tjernobyl efter att ryska styrkor ockuperade kärnkraftverket i går.

Rysslands försvarsministerium meddelade också för en tid sedan att man skickar fallskärmstrupper till Tjernobyl för att bevaka platsen.
Citera
2022-02-25, 10:02
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Den är inte ukrainsk? De har dessa och liten mobilskärm men ser inget Z på.

Troligtvis ukrainska troop, Vad man sett hittills är rysk troop märkta med Z,V,O beroende på vart de kommer ifrån. Z är de som kommer från Vitryssland.
Citera
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Faller? Om heltokiga fotsoldater önskar köra gerillataktik istället, och det lite längre än vad man kan räkna som en god stund? Kan man säga att stan fallit då? Om gatukriget i princip aldrig tar slut?

Tänker mer om den politiska ledningen flyr eller blir fångade. Tror staden i sig kommer inte falla på ett tag.

Men gerilla kriget bör fortsätta ett tag till även om vanliga armen ger upp/utplånas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Räcker nog med att det skjutits med artilleri i marken och stoften får vinden att dra med sig det.

Behövs inte ens så mycket, räcker med ett tyngre fordon så att matjorden vänds.
Citera
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Kineserna är lömska rackare.
Det är dom. Precis som ryssarna.
Citera
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är det inte de USA vill då? De skiter ju vilket som så länge de slåss mot ryssen,jag menar varenda spel och film handlar ju om hur amerikanen slår ryssen. Nu är det dags!
Opinionen i USA efter Afghanistan och Irak är ganska pacifistisk så tror nog inte att de lär sända in marktrupper.

Vi får väl se hur länge Ukraina håller ut dock, Kyiv kan ju falla redan idag men annars lär väl amerikanarna skicka mer vapen. Mer än så lär nog inte ske.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Källa?

Det är säkert sant. Om du börjar bomba i naturen runt Tjernobyl kommer du störa jorden där denna radioaktivitet lagt sig. Med damm kommer det strålningen att öka och flyga runt. Men det är rätt irrelevant och inte alls särskilt farligt, och har mest troligtvis ingenting med kärnkraftverken att göra.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Kan tänka mig att artelleribeskjutning på marken har resulterat i att radioaktiva partiklar fångats upp i vinden och rör sig.

Riktar man verkligen artilleri mot detta område? Det har jag mkt svårt att tro!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in