2022-02-24, 22:12
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
Absolut, de är redan döda
Det stämmer bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Ryssland ger Kiev sina kapituleringsvillkor.
Ukraina ska anta en pacifist konstitution som Japan, där det ska vara neutrala och får inte ha en armé.

https://www.friatider.se/ryska-bomber-over-hela-ukraina-i-natt
Finns det nån risk att de går med på dessa sjuka villkor?

Ukraina ska alltså bli en demilitariserad zon men har man några alternativ? Nato kommer ju inte rycka in för att hjälpa till, och inte kan man väl hålla ut så länge själva?
Citera
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Nej.

Ryssland är en stor exportör av olja och gas till Europa.

Så, nej.

Du har fel.

Lär dig nåt om saker du har starka åsikter om. Annars ser det bara dumt ut.

Gas går att köpa från andra. Om än något dyrare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Det är ganska sjukt att vi lever i en värld där vi kan bara stå och se på medan diktaturer erövrar sina grannländer samtidigt som de hotar oss med kärnvapenkrig.

ja om inte det funnits kärnvapen hade ryssland aldrig vågat gå in tror jag. De skulle blivit anfallna från resterande Eu samt usa. förutom Kina och nordkorea belarus vilka mer stödjer ryssarna ?
Citera
2022-02-24, 22:13
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
En svensk rysslandsexpert sa på P1 nyss att "Putin verkar inte tillräknelig". Fler har spekulerat i hans fysiska eller mentala hälsa. Han ser svullen ut i ansiktet och svamlar i televisionen.

Tar han kortisonsprutor ?
Citera
2022-02-24, 22:13
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Det folk i denna tråden inte verkar fatta

1. Tänk er för ett land som Ukraina att stå ensam i världen mot den Ryska stridsmakten...

2. Vad vill ni väst ska göra exakt? Om Ryssland kan tänka sig att använda kärnvapen vad ska någon göra? Putin kan med det hotet ta Ukraina och sedan Finland och Sverige och andra mindre länder, vad ska någon göra om de inte vill att hela planeten ska dö?

Jag kan inte svara för alla i tråden, men här har vi några scenarion som jag tror att många hoppas på:

A) Ryssland tar in omvärldens reaktioner och retirerar
B) Putin avsätts på något vis av krafter inifrån
C) Kostnaderna blir för höga och man retirerar av den anledningen
D) NATO involveras och principen om ömsesidig förstörelse framtingar en deeskalation

Vid det här kan samtliga scenarion säkert uppfattas som önsketänkande, men för egen del hade jag inte väntat mig att se bilder på raketattacker i morse även om magkänslan i veckor sagt att situationen kommer att spåra ur. Man får vara ödmjuk inför det faktum att man inte känner till framtiden och att ingen människa är odödlig, må hon så vara född i öst eller väst.
Citera
2022-02-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte säkert på vad som är förstört. Det är lite förvirrat på twitter just nu. Kan vara infrastrukturen som är skadad.

Banorna kan fortfarande användas för landsättning via helikoptrar. Men föra in stora trupper tror jag inte Ryssland kan.

Men read my lips: Nyheterna är osäkra.

Inte långt från Kiev ligger belarus där diktatorn lutsjenko har samarbetat och givit lejd åt ryska trupper.
Samtidigt som man flugit in fotsoldater från annat håll för att omringa Kiev.

På aktuellt sade dom just att Kiev kan falla redan ikväll.

När Putin tagit Kiev vet han att Ukraina är schack matt och kriget så gott som över.
Citera
Medlem
Naofumis avatar
Citat:
Tänkt om dom lagt pengarna på att nyttja sina naturresurser istället för vapen. Då skulle vi snacka ett rikt land.

De har gjort både. Ifall det inte lagt pengar på sin armé så skulle Ryssland inte existera som land, Syrien skulle tillhöra ISIS nu osv. I en värld där USA är hegemon så är en stark armé en nödvändighet om ett land vill existera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Ryssland ger Kiev sina kapituleringsvillkor.
Ukraina ska anta en pacifist konstitution som Japan, där det ska vara neutrala och får inte ha en armé.

https://www.friatider.se/ryska-bomber-over-hela-ukraina-i-natt

Låter rimligt. Ta det Ukraina så slipper vi död och misär. Något säger mig dock att onda spelare västerifrån Atlanten inte kommer att gå med på det.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Att de kan starta något i Tjetjenien och Georgien?
Jag tror de kommer endast att träna och förse Ukraina med vapen.
Citera
Medlem
Säg det till Israelerna

48-56-67-70-73-82 krigen har inte gjort de klenare utan blivit en försvarsmakt som skulle få ÄVEN Ryssland att tänka om att göra en stunt de gör med Ukraina

Vi (Sverige) är ryggradslösa tyvärr
Vi förtjänar en smäll ocg be andra om hjälp och få kalla handen.

Jag har blandade känslor med NATO/Ryssland då kan förstå Ryssland inte då heta att ha missiler nära de lika mkt som USA inte skulle vara heta om Mexiko blev en rysk allierad och satte sina missiler där

Vi har bra jägare, bra flygvapen om man jämför med många EU länder

Problemet är vi kan inte hantera pansar,flotta, flyg,jägare ihop..då för lite övningar

och om flygvapnet slås ut..så har vi ingen reserv plan på det...

Enda vi har nu "håll ut tills Mamma (USA) kommer och hjälper oss

Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Krig gör inte människor modiga. Det är en förlegad manlig inbillning/vanföreställning som vi förhoppningsvis snart slipper. Det är ändå år 2022 nu.
Senast redigerad av David1982 2022-02-24 kl. 22:17. Anledning: korrektion
Citera
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Vad håller Biden på med. Det är löjeväckande. Han flyttar 7000 man till Tyskland för att käka tysk korv och dricka öl. En otroligt kraftfull man. Vem vem. Nästa steg kanske är att skicka sin crackrökande son till Ukraina för att leda försvaret.

Detta bevisar ju varför nato är onödigt dom står bara och tittar på dom borde redan varit på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in