[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
Coffeeman
Jag förstår inte hur alla verkar så överraskade över utvecklingen i Ukraina?
Putin har i tjugo år tydligt kommunicerat att han tyckte att sovjetunionens fall var ett stort misstag. Något som från hans synpunkt inte är speciellt konstigt.
Han fattar inte att det var en naturlig utveckling på ett system och en stat som inte fungerade
Citat:
För oss som är lite äldre så var det innan muren föll inte alls konstigt att vela mellan vilken stormakt som skulle vinna det kalla kriget. Positionerna var stenhårda och Putin arbetade vid gränsen mellan öst och väst som KGB agent.
Förutsätter du att du är äldre än andra i tråden, jag är femtio plus, jag gjorde värnplikten när kalla kriget fortfarande pågick.
Citat:
Om inte en lättviktare som Gorbatjov fått makten hade aldrig sovjet blivit delat. Det var en väldigt slumpmässig händelse. Jag råkade vara i Moskva just efter det hände och inga ryssar hade en aning om vad fan som hände. Det finns således ingen stor rörelse i landet som stödde det hela utan det var Gorby som tog ett beslut som förändrade världen.[/b]
Sovjet hade kraschat oavsett eftersom det var en diktatur som saknade framåtanda och frihet.
Till det bättre tycker jag men problemet är ju att det inte var en folkrörelse.
Det var en folkrörelse i flera av de ockuperade staterna.
Citat:
När Putin nu gör precis det han sagt i tjugo år, dvs att återförena dom Sovjetiska staterna spelar alla oförstående. För inte kan alla utom jag vara så dumma?
Vad som nu kommer att hända är att Putin gör sina schackdrag österut till dom andra gamla sovjetstaterna. Medans media har fullt upp med Ukraina kommer han att döda dissidenter, orkestrera statskupper i dom andra.
Men det kommer ingen att uppmärksamma för media kan bara göra en sak i taget. Ryssland spelar som vanligt schack när andra spelar dam. Skulle inte bli förvånad om Putin passar på att göra några bra drag i Afrika. Med Kinas goda minne förmodligen.
Stackars normalryssar säger jag. Och stackars gamla sovjetstater.
Om det rör sig om NATO-medlemmar är det nog Putin och Ryssland det blir synd om, själv hoppas jag att det teknologiska försprånget väst har fortsätter att växa exponentiellt så att väst snart kan utplåna Ryssland utan att de kan slå tillbaka, Ryssland måste förr eller senar upphöra att existera som stat, det är för inkompetent för att ha den makt kärnvapen ger.