2022-02-24, 19:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Antingen Syrien eller Nagorno-karabach. Minns inte vilket.
Märkligt att posta det på en officiell Ukrainsk kanal?
2022-02-24, 20:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
En rysk spaningspluton blev fångar idag.

https://inforesist.org/pod-chernigovom-bojczam-vsu-sdalsya-czelyj-razvedyvatelnyj-vzvod-rossiyan/
2022-02-24, 20:00
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag förstår inte hur alla verkar så överraskade över utvecklingen i Ukraina?

Putin har i tjugo år tydligt kommunicerat att han tyckte att sovjetunionens fall var ett stort misstag. Något som från hans synpunkt inte är speciellt konstigt.
Han fattar inte att det var en naturlig utveckling på ett system och en stat som inte fungerade

Citat:
För oss som är lite äldre så var det innan muren föll inte alls konstigt att vela mellan vilken stormakt som skulle vinna det kalla kriget. Positionerna var stenhårda och Putin arbetade vid gränsen mellan öst och väst som KGB agent.
Förutsätter du att du är äldre än andra i tråden, jag är femtio plus, jag gjorde värnplikten när kalla kriget fortfarande pågick.
Citat:
Om inte en lättviktare som Gorbatjov fått makten hade aldrig sovjet blivit delat. Det var en väldigt slumpmässig händelse. Jag råkade vara i Moskva just efter det hände och inga ryssar hade en aning om vad fan som hände. Det finns således ingen stor rörelse i landet som stödde det hela utan det var Gorby som tog ett beslut som förändrade världen.[/b]
Sovjet hade kraschat oavsett eftersom det var en diktatur som saknade framåtanda och frihet.

Till det bättre tycker jag men problemet är ju att det inte var en folkrörelse.
Det var en folkrörelse i flera av de ockuperade staterna.

Citat:
När Putin nu gör precis det han sagt i tjugo år, dvs att återförena dom Sovjetiska staterna spelar alla oförstående. För inte kan alla utom jag vara så dumma?

Vad som nu kommer att hända är att Putin gör sina schackdrag österut till dom andra gamla sovjetstaterna. Medans media har fullt upp med Ukraina kommer han att döda dissidenter, orkestrera statskupper i dom andra.

Men det kommer ingen att uppmärksamma för media kan bara göra en sak i taget. Ryssland spelar som vanligt schack när andra spelar dam. Skulle inte bli förvånad om Putin passar på att göra några bra drag i Afrika. Med Kinas goda minne förmodligen.

Stackars normalryssar säger jag. Och stackars gamla sovjetstater.
Om det rör sig om NATO-medlemmar är det nog Putin och Ryssland det blir synd om, själv hoppas jag att det teknologiska försprånget väst har fortsätter att växa exponentiellt så att väst snart kan utplåna Ryssland utan att de kan slå tillbaka, Ryssland måste förr eller senar upphöra att existera som stat, det är för inkompetent för att ha den makt kärnvapen ger.
Senast redigerad av kroppskultur 2022-02-24 kl. 20:02.
2022-02-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Dwn gick ej att se

Fixade länken.
2022-02-24, 20:05
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur alla verkar så överraskade över utvecklingen i Ukraina?

Putin har i tjugo år tydligt kommunicerat att han tyckte att sovjetunionens fall var ett stort misstag. Något som från hans synpunkt inte är speciellt konstigt.

För oss som är lite äldre så var det innan muren föll inte alls konstigt att vela mellan vilken stormakt som skulle vinna det kalla kriget. Positionerna var stenhårda och Putin arbetade vid gränsen mellan öst och väst som KGB agent.

Om inte en lättviktare som Gorbatjov fått makten hade aldrig sovjet blivit delat. Det var en väldigt slumpmässig händelse. Jag råkade vara i Moskva just efter det hände och inga ryssar hade en aning om vad fan som hände. Det finns således ingen stor rörelse i landet som stödde det hela utan det var Gorby som tog ett beslut som förändrade världen.

Till det bättre tycker jag men problemet är ju att det inte var en folkrörelse.

När Putin nu gör precis det han sagt i tjugo år, dvs att återförena dom Sovjetiska staterna spelar alla oförstående. För inte kan alla utom jag vara så dumma?

Vad som nu kommer att hända är att Putin gör sina schackdrag österut till dom andra gamla sovjetstaterna. Medans media har fullt upp med Ukraina kommer han att döda dissidenter, orkestrera statskupper i dom andra.

Men det kommer ingen att uppmärksamma för media kan bara göra en sak i taget. Ryssland spelar som vanligt schack när andra spelar dam. Skulle inte bli förvånad om Putin passar på att göra några bra drag i Afrika. Med Kinas goda minne förmodligen.

Stackars normalryssar säger jag. Och stackars gamla sovjetstater.

Tack för infon, tror dock inte Putin lever så länge så att han får som han vill, om inte lönnmord så hög ålder. De framtida ryssarna kommer nog inte förstå sig på hela grejen med gamla soviet. Tror du inte det?
2022-02-24, 20:06
Medlem
Ryska styrkor utanför Melitopol.
2022-02-24, 20:06
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur gömmer du dina franska vingårdar hade du tänkt? Eller fotbollslag? Men du som CFO kan väl berätta.

Du säger att inga oligarker äger franska vingårdar? Vet inte hur du tänkte här.

Men som fd CFO kan jag väl berätta att det är lika enkelt som att alla "svenska" spelbolag startar ett bolag på Cypern. Som äger en stiftelse i Panama som äger ett bolag i Mexico (som kontrolleras av du vet vem) som äger ett bolag på Antigua. Som köper en vingård.

Tror du ägarna av en vingård i frankrike som vill sälja frågar vem som äger?

Och när tror du eventuella undersökningar kommer fram till vem som äger. Ifall nu vi nu säger att ägaren skulle vara sanktionerad?

Vid det laget har vingården blivit såld tio gånger om via skalbolag. Det här är vara en mycket enkel beskrivning av hur det kan gå till. Är du oligark kan du avlöna advokater som studsar sånt här 1000ggr om året.

För att inte säga hur mycket bättre möjligheter dom har. Dom reser vanligtvis med en säkerhetsstyrka om 20 man. Gamla militärer och säkerhetsagenter från forna Sovjet. Tror du dom har något problem att få en fransk bonde att fronta vingården för dom?
2022-02-24, 20:17
Medlem
Aeonas avatar
Det Ukrainska försvaret verkar sköta sig överraskande bra. Undviker strid i öppen terräng och gör ordnade reträtter mot i förväg uppgjorda strategiska positioner, såsom städer och knutpunkter. Ordergivningen fungerar och det finns inga tecken på att enheter kapitulerar.

Efter snart 24h har Putin således inte lyckats med "shock and awe" och de ryska trupperna kommer inom kort att behöva strida från hus till hus i tätbebyggt område mot en kompetent och i sammanhanget jämbördig motståndare. Det kommer inte att bli vackert.
2022-02-24, 20:19
Medlem
Slagfält Ukraina - Massiva stadsstrider?

Den ukrainska försvarsdoktrinen verkar vara att satsa allt på där de är som starkas: i de urbaniserade områdena, det vill säga i storstäderna som Kiev.

Ryssland har ett massivt övertag med pansar, artilleri och stids- bombplan. Problemet är att pansarn inte kan ta sig fram i totalt sönderbombade städer eller är särskilt effektiva i urbana miljöer där det finns antipansar vapen så som Javelin och den Svenska MBT Light Anti-Tank weapon bakom varje hörn.

Ukraina har också ett massivt förråd med AK-47or och 7,62×39mm M43/M67 patroner och kan beväpna en stor milis snabbt.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=8deQEpO9hiM&ab_channel=DefenseUpdates

Vi ser också att hela jävla befolkningen laddar för att gå i gerillakrig i urbana miljöer.
Här tränas de i Urbana närstrider.
https://www.youtube.com/watch?v=GkSsC6aCFbU&ab_channel=TheNewYorkTimes

Kommer vi att se ett nytt Aleppo i Kiev?
Senast redigerad av Luriflaxfluxflax 2022-02-24 kl. 20:22.
2022-02-24, 20:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du säger att inga oligarker äger franska vingårdar? Vet inte hur du tänkte här.

Men som fd CFO kan jag väl berätta att det är lika enkelt som att alla "svenska" spelbolag startar ett bolag på Cypern. Som äger en stiftelse i Panama som äger ett bolag i Mexico (som kontrolleras av du vet vem) som äger ett bolag på Antigua. Som köper en vingård.

Tror du ägarna av en vingård i frankrike som vill sälja frågar vem som äger?

Och när tror du eventuella undersökningar kommer fram till vem som äger. Ifall nu vi nu säger att ägaren skulle vara sanktionerad?

Vid det laget har vingården blivit såld tio gånger om via skalbolag. Det här är vara en mycket enkel beskrivning av hur det kan gå till. Är du oligark kan du avlöna advokater som studsar sånt här 1000ggr om året.

För att inte säga hur mycket bättre möjligheter dom har. Dom reser vanligtvis med en säkerhetsstyrka om 20 man. Gamla militärer och säkerhetsagenter från forna Sovjet. Tror du dom har något problem att få en fransk bonde att fronta vingården för dom?
Du verkar inte fatta att det går att spåra ägande, inte speciellt svårt alls om en stat frågar. Men det glömde visst du som CFO, du verkar tro att ryskägda bolag på Cypern eller Malta är okända.
2022-02-24, 20:24
Medlem
Milton.Millss avatar
Stadsstrider är enligt mig de mest spännande och coola om man får uttrycka sig så. Det är också en stor fördel till ukrainska styrkor och privatpersoner att de vet Kievs bakgator och hur man bäst rör sig vilket ryssarna inte vet.
2022-02-24, 20:25
Medlem
Coffeemans avatar
[quote=kroppskultur|79228006]
Citat:
Han fattar inte att det var en naturlig utveckling på ett system och en stat som inte fungerade

Förutsätter du att du är äldre än andra i tråden, jag är femtio plus, jag gjorde värnplikten när kalla kriget fortfarande pågick.

Det var en folkrörelse i flera av de ockuperade staterna.

Om det rör sig om NATO-medlemmar är det nog Putin och Ryssland det blir synd om, själv hoppas jag att det teknologiska försprånget väst har fortsätter att växa exponentiellt så att väst snart kan utplåna Ryssland utan att de kan slå tillbaka, Ryssland måste förr eller senar upphöra att existera som stat, det är för inkompetent för att ha den makt kärnvapen ger.

Du verkar medvetet missförstå mig. Jag beskrivet hur jag ser läget och du tror det är hur jag vill det ska vara.

Inte så konstigt då du avslutar med någon slags världsbild du önskar. Jag känner igen argumenten från 80-talet och då var de relevanta. Men Ryssland existerar idag och trots teknologiska och ekonomiska problem är dom en militär stormakt. Man måste således förhålla sig till detta och inte ha någon slags naiv tro på att kommunismen dör på grund av västs teknologiska framsteg. Jag har för övrigt all respekt för Rysslands teknologi, dom har varit bra på vissa områden. Men kommunismen dog för 30 år sedan, vad än Putin och du tror. Den kapplöpningen är klar.

Ska man diskutera problemet dom idag utgör måste man bortse från ideologi. Psykologin hos diktatorn är relevant. Men gemene ryss är enligt min uppfattning inte ideologisk utan pragmatisk. Men hundra år av lögner har präglat dom.

Västvärlden har absolut sina problem med lögner också men gamla Sovjet är på en helt egen skala som endast Kina börjar närma sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in